Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS20289f12Rok / Semestr:
2012/2013 letniNazwa:
Podstawy antropomotorykiKierunek:
BiologiaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
0Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr hab. prof. nadzw. Krzysztof BorysławskiJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 – zna teoretyczne koncepcje i modele motoryczności człowieka [KB2_W01, KB2_W04, KB2_W05, KB2_W01_BC, KB2_W06_BC];
W2 – charakteryzuje rozwój rodowy i osobniczy zdolności ruchowych i motoryczności oraz wybranych cech morfologicznych, anatomicznych i fizjologicznych związanych z ruchem i motorycznością [KB2_W01, KB2_W04];
W3 – zna i wskazuje odpowiednie do wieku i płci testy do oceny różnych zdolności motorycznych [KB2_W04, KB2_W01_BC, KB2_W06_BC].
Umiejętności:
Student:
U1 – potrafi przeprowadzić odpowiednie do wieku testy sprawności i wydolności fizycznej oraz wykonać odpowiednie pomiary dla kontroli efektów treningu [KB2_U01, KB2_U02, KB2_U01_BC];
U2 – potrafi wskazać predyspozycje morfologiczne i fizjologiczne do uprawiania danej dyscypliny sportowej [KB2_U07, KB2_U04_BC].
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 – rozumie i docenia znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka na każdym etapie jego ontogenezy i aktywnie propaguje kulturę fizyczną [KB2_K04, KB2_K08].
Wymagania wstępne:
brakTreści kształcenia:
Antropomotoryka jako dyscyplina naukowa oraz przedmiot dydaktyki akademickiej – podstawowe założenia teoretyczne, cele i metodologia badań. Uwarunkowania i przejawy motoryczności. Rozwój rodowy motoryczności i rozwój zdolności motorycznych w ontogenezie, zwłaszcza na tle ich predyspozycji; antropologia sportowa. Genetyczne uwarunkowania cech ilościowych ze szczególnym uwzględnieniem predyspozycji motorycznych. Dziedziczenie wielogenowe, analiza wariancji fenotypowej. Somatyczne i rozwojowe uwarunkowania sprawności motorycznej. Problematyka oceny wybranych właściwości motorycznych organizmu. Pomiar a testowanie. Zasady konstruowania testów motorycznych. Przegląd i krytyczna ocena wybranych testów sprawności motorycznej i wydolności fizycznej. Skutki hipokinezji i możliwości jej przeciwdziałania. Literatura:
1. Birch K., MacLaren D., George K. 2009. Krótkie wykłady. Fizjologia sportu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. Czabański B. 2000. Kształcenie psychomotoryczne. AWF, Wrocław.
3. Drozdowski Z. 1994. Filogenetyczny rozwój motoryczności człowieka. Kraków.
4. Osiński W. 2003. Antropomotoryka. AWF Poznań.
5. Raczek J. 2010. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
6. Starosta W. 2003. Motoryczne zdolności koordynacyjne (znaczenie, struktura,
1. uwarunkowania, kształtowanie). Instytut Sportu. Warszawa.
7. Szopa J., Mleczko E., Żak S. 2000. Podstawy antropomotoryki. PWN, Warszawa.
8. Zatoń M., Jastrzębska A. (red.) 2010. Testy fizjologiczne w ocenie wydolności fizycznej.
2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: systematyczna, bieżąca kontrola postępów w nauce i ocena aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.
Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje dodatkowy pisemny test zaliczeniowy (40-50 otwartych pytań, częściowo o charakterze problemowym). Ocena ostateczna jest średnią z zaliczenia ćwiczeń i testu zaliczeniowego.
Uwagi: