ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RESN10193o12
Rok / Semestr: 2012/2013 zimowy
Nazwa: PRZEDMIOT HUMANISTYCZNY (N)
Kierunek: Ekonomia
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: dr E. Sadziński, dr E. Pustelnik, dr A. Piasecka, dr M. Lubicz-Miszewski, dr Z. Madej
Język: polski


Efekty kształcenia: EKOFILOZOFIA Wiedza: Student - ma podstawową wiedzę na temat miejsca i znaczenia ekofilozofii pośród innych nauk ekologicznych i środowiskowych; - zapoznaje się z podstawami nowego stylu myślenia filozoficznego dotyczącego szeroko rozumianej problematyki ekologicznej; ma wiedzę na temat społecznych, cywilizacyjnych, światopoglądowych uwarunkowań współczesnego kryzysu ekologicznego oraz tworzenia się nowego sposobu myślenia o środowisku przyrodniczym i roli, jaką powinien odgrywać w nim człowiek. Umiejętności: Student potrafi posługiwać się paradygmatem badawczym i pojęciami ekofilozofii w krytycznej analizie współczesnych problemów ekologicznych; potrafi np. określić ich miejsce w procesie historyczno-kulturowym; - potrafi podjąć namysł nad fundamentami kultury europejskiej - jej nadziejami i rozczarowaniami, możliwościami i zagrożeniami. ETYKA: Wiedza: Student wie, czym jest etyka oraz zna jej podstawowe pojęcia i problemy; Zna podstawowe doktryny etyczne oraz wybrane współczesne problemy etyczne (aborcja, samobójstwo, eutanazja, prawa zwierząt); Umiejętności: Student umie odróżnić etykę od moralności, etykę opisową od etyki normatywnej, normy etyczne od norm prawnych itp.; potrafi analizować i krytycznie odnosić się do tez formułowanych na gruncie rozmaitych doktryn etycznych; Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę etyczną w ugruntowywaniu podejmowanych przez siebie wyborów moralnych; Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych zjawisk społecznych i kulturowych stosując wiedzę z zakresu etyki. HISTORIA FILOZOFII: Wiedza: Student - rozumie podstawowe pojęcia oraz problemy z zakresu filozofii; - rozumie istotę filozofii jako jednej z kluczowych nauk humanistycznych; ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w systemie nauk humanistycznych i przyrodniczych; - zna najważniejszych myślicieli, kierunki i szkoły zachodniej tradycji filozoficznej. Umiejętności: Student - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; - ma umiejętność przeanalizowania i krytycznego ustosunkowania się do tez formułowanych w obrębie rozmaitych szkół filozoficznych; - potrafi umiejscowić własne poglądy filozoficzne w kontekście określonej tradycji filozoficznej; - potrafi posłużyć się merytoryczną argumentacją na poparcie własnego stanowiska w zakresie wybranych zagadnień filozoficznych. NAUKA O KULTURZE: Wiedza Student poznaje pole badań i dorobek dwóch dziedzin badających kulturę, antropologii oraz socjologii kultury oraz nauk pokrewnych. Poznaje definicje podstawowych pojęć kulturoznawczych, kierunki i metody badawcze. Rozwija zainteresowanie fenomenem ludzkiej specyfiki w świecie przyrody, umiejętnością tworzenia kultury. Poznaje naukowe interpretacje kulturowej różnorodności świata oraz przyczyn i skutków współczesnych procesów globalizacji kultury. Umiejętności Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Zyskuje podstawowe umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. PROJEKTY EDUKACYJNO-SZKOLENIOWE: Po ukończeniu kursu, student/studentka wykazuje się znajomością teorii oraz praktyki tworzenia projektów edukacyjno-szkoleniowych. Artykułuje w spójny sposób zdobytą wiedzę podstawową z zakresu metodologii szkoleń i pisania projektów. Wykazuje się umiejętnością stosowania różnorodnych metod i technik edukacyjno-szkoleniowych. Posiada umiejętność stworzenia projektu edukacyjno-szkoleniowego w obszarze macierzystego kierunku studiów. Zna podstawowe źródła informacji o pozyskiwaniu środków unijnych. W zakresie wiedzy: student/studentka rozpoznaje elementy składowe szkoleń i projektów edukacyjnych, zgodnych z ideą uczenia się całożyciowego (LLL) oraz definiuje podstawowe pojęcia w tym zakresie. Wskazuje zachowania świadczące o profesjonalizmie trenera i koordynatora projektu. Potrafi zaprezentować kategorie i elementy projektu edukacyjno-szkoleniowego. Porównuje korzyści wynikające ze stosowania poszczególnych technik szkoleniowych. Wskazuje na różnice wynikające z odrębnych podejść metodologicznych i specyfiki grupy docelowej. Wykazuje się znajomością potrzeb poszczególnych grup wiekowych w cyklu życia jednostki. Wskazuje na efekty końcowe, określa poziom ich osiągnięcia oraz obiektywne kryteria oceny. Tworzy plany szkoleniowe. Proponuje pisemne lub ustne rozwiązania problemów prezentowanych w ramach case studies. Ocenia rolę edukacji w kontekście uczenia się całożyciowego. Przybliża zasady wykorzystania funduszy unijnych do finansowania projektów z zakresu kapitału ludzkiego. Potrafi przekazać niezbędną wiedzę na temat metodologii tworzenia projektów oraz konstruowania wniosków projektowych. Tworzy unikalny projekt edukacyjno-szkoleniowy dla wybranej grupy odbiorców. W zakresie umiejętności student/studentka stosuje różnorodne metody szkoleniowe, dostosowując je do specyfiki projektu oraz odbiorców. Stosuje podstawowe regulacje prawne prawne (podstawy prawa pracy i kodeksu cywilnego w zakresie zawierania umów szkoleniowych) w praktyce działań PR. Przedstawia efektywną prezentację przygotowanego projektu, argumentuje konieczność stworzenia własnej oferty szkoleniowej. Potrafi dostosować projekt (jego cel, przedmiot, tematykę, rezultaty i harmonogram) do specyficznych potrzeb danej grupy odbiorców. Potrafi stworzyć program edukacyjno-szkoleniowy dla trzech podstawowych poziomów zaawansowania grupy: początkującej, średnio zaawansowanej i zaawansowanej. Ćwiczy umiejętności budowania i zarządzania projektami. PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: Wiedza Student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i prawidłowości emocjonalnego rozwoju człowieka, - uczy się zasad rozwiązywania problemów interpersonalnych, - rozumie złożoność relacji jednostki z otoczeniem w ich wymiarze psychologicznym. Umiejętności Student: - umie dobrać właściwe kryteria oceny dopuszczalnych wariantów postępowania, - umie wskazać metodę (procedurę) wyboru decyzji w relacjach międzyludzkich, - potrafi korzystać z podstawowych zasad rozwiązywania sytuacji konfliktowych. PUBLIC RELATIONS: Po ukończeniu kursu, student/studentka wykazuje się znajomością public relations. Artykułuje w spójny sposób zdobytą wiedzę podstawową z zakresu public relations. Wykazuje się rozumieniem oraz umiejętnością stosowania metod i technik public relations. W zakresie wiedzy: student/studentka rozpoznaje podstawy teoretyczne public relations. Definiuje, jakie zachowania świadczą o profesjonalizmie działań PR. Potrafi zaprezentować ewolucję rozwoju pojęcia public relations. Porównuje korzyści wynikające ze stosowania poszczególnych metod i technik PR oraz wskazuje różnice pomiędzy nimi. Wyjaśnia następstwa podejmowanych działań public relations. Analizuje i porównuje relacje pomiędzy elementami strategii public relations. Tworzy plany działania, proponuje zestawy alternatywnych działań. Proponuje pisemne lub ustne rozwiązania problemów prezentowanych w ramach case studies. Ocenia rolę public relations w kreowaniu relacji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym. Tworzy unikalną strategię komunikacji z audytorium i publicznością. W zakresie umiejętności student/studentka używa rozmaite metody public relations. Posługuje się technikami public relations, zarówno w wymiarze kreowania własnego wizerunku (personal branding), jak również – funkcjonowania firmy/organizacji/instytucji. Dokonuje dokładne pomiary efektywności działań public relations wybraną techniką. Stosuje podstawowe regulacje prawne prawne (podstawy prawa prasowego i autorskiego) w praktyce działań PR. Demonstruje wybrane techniki komunikowania, w tym podstawy doboru komunikacji graficznej. Przedstawia efektywną prezentację w trakcie konferencji prasowej oraz konstruuje podstawowy komunikat medialny. Buduje i proponuje plan wdrożenia komunikacji w sytuacji kryzysowej. Tworzy innowacyjną strategię wizerunkową organizacji. RELIGIOZNAWSTWO: Wiedza Student poznaje wybrane religie oraz nauki, które zajmują się badaniem tych zjawisk. Uczy się definiować pojęcia podstawowe religioznawstwa nauk pokrewnych. Jest świadomy istoty religii w jej różnych konkretnych przejawach. Pozyskuje podstawową wiedzę o najbardziej znanych koncepcjach genezy, funkcji i dziejów religii oraz o różnych metodach badawczych w religioznawstwie. Umiejętności Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz zdobywać informacje dotyczące zjawisk religii i religijności przy pomocy różnych źródeł. Uwzględnia wpływ wartości i tradycji religijnych na różne dziedziny życia. Potrafi wyrażać własne poglądy oraz idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych. SOCJOLOGIA: Wiedza Student rozumie istotę socjologii jako nauki o społeczeństwie, - ma ogólną wiedzę teoretyczną dotyczącą elementarnych pojęć socjologicznych, oraz podstawowych koncepcji i teorii składających się na aparat naukowy socjologii, - zna najbardziej podstawowe metody badań socjologicznych , - zna podstawowe rodzaje makro i mikrostruktur społecznych, - posiada wiedzę o najważniejszych zjawiskach zachodzących współcześnie w społeczeństwie globalnym. Umiejętności Student: potrafi zidentyfikować socjologię jako naukę i wymienić jej prekursorów, - potrafi krytycznie spojrzeć na samą wiedzę socjologiczną jako na jedną z możliwych struktur wyjaśniania świata społecznego, - potrafi opisać i wymienić elementy składowe systemu społecznego oraz scharakteryzować podstawowe zbiorowości społeczne, - potrafi scharakteryzować pojęcia narodu, państwa i cywilizacji w kategoriach socjologii, - potrafi prawidłowo interpretować wyniki badań sondażowych, - wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu metod badawczych dla samodzielnego skonstruowania kwestionariusza ankiety. SOCJOLOGIA I PSYCHOLOGIA: Wiedza Student rozumie istotę socjologii jako nauki o społeczeństwie, - ma ogólną wiedzę teoretyczną dotyczącą elementarnych pojęć socjologicznych, oraz podstawowych koncepcji i teorii składających się na aparat naukowy socjologii, - zna najbardziej podstawowe metody badań socjologicznych, - zna podstawowe pojęcia psychologiczne i prawidłowości emocjonalnego rozwoju człowieka, - uczy się zasad rozwiązywania problemów interpersonalnych, - rozumie złożoność relacji jednostki z otoczeniem w ich wymiarze psychologicznym. Umiejętności Student: potrafi zidentyfikować socjologię jako naukę i wymienić jej prekursorów, - potrafi opisać i wymienić elementy składowe systemu społecznego oraz scharakteryzować podstawowe zbiorowości społeczne, - potrafi scharakteryzować pojęcia narodu i cywilizacji w kategoriach socjologii, - potrafi prawidłowo interpretować wyniki badań sondażowych, - wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu metod badawczych dla samodzielnego skonstruowania kwestionariusza ankiety, - umie dobrać właściwe kryteria oceny dopuszczalnych wariantów postępowania, - umie wskazać metodę (procedurę) wyboru decyzji w relacjach międzyludzkich, - potrafi korzystać z podstawowych zasad rozwiązywania sytuacji konfliktowych. SZTUKA WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH: Wiedza: W wyniku zdobytej wiedzy student potrafi dobierać, definiować i formułować do wypowiedzi określone formy i figury retoryczne. Poprawnie inicjuje wypowiedź publiczną oraz dyskurs publiczny. Potrafi nazwać podstawowe figury retoryczne i wykorzystać je w mowie. Potrafi rozpoznać oraz wskazać poprawny schemat retoryczny wypowiedzi oraz zaproponować logiczny przewód dyskursu społecznego. Umie zidentyfikować strukturę błędu retorycznego w wypowiedzi. Precyzyjnie opisuje i charakteryzuje w mowie podstawowe problemy badawcze, na przykładzie wykładu, prelekcji, prezentacji. Student jest w stanie wskazać i wybrać tropy retoryczne, jako narzędzie perswazji w wypowiedzi, dla uzyskania zamierzonego celu w słuchaczu, do którego kierowana jest wypowiedź. Umiejętności: W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność skutecznego, rzetelnego przekonywania w mowie i piśmie. Student potrafi przygotować i przeprowadzić przewód logiczny w myśleniu, z zastosowaniem w ramach wykładu, prelekcji, referatu. Potrafi w miarę szybko uporządkować wypowiedzi, które mają na celu przekonanie słuchacza do argumentacji i myślenia prelegenta, wykładowcy, nauczyciela. ZARZĄDZANIE KAPITAŁEM LUDZKIM: Po ukończeniu kursu, student/studentka wykazuje się znajomością human resources. Wskazuje na ewolucję zarządzania zasobami ludzkimi. Artykułuje w spójny sposób zdobytą wiedzę podstawową z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim. Wykazuje się rozumieniem procesów HR oraz umiejętnością tworzenia strategii human resources. Zdobywa wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji. Poznaje mechanizmy rządzące tym procesem i prawa pracownika w miejscu pracy. Zyskuje umiejętności związane z poruszaniem się po rynku pracy oraz funkcjonowaniem w strukturze organizacji. Zdobywa kompetencje istotne dla samorozwoju zawodowego i osobistego. Efektywnie kreuje własną ścieżkę edukacyjno-zawodową. W zakresie wiedzy: student/studentka rozpoznaje podstawy teoretyczne human resources. Definiuje wyznaczniki profesjonalizacji działań HR. Zna różnorodne metody i techniki HR, potrafi wskazać różnice pomiędzy nimi. Dobiera metody i techniki adekwatne do sytuacji zadaniowej. Wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe oraz wskazuje na następstwa podejmowanych działań HR. Analizuje i porównuje relacje pomiędzy elementami strategii HR. Tworzy plany działania, proponuje zestawy alternatywnych działań. Proponuje pisemne lub ustne rozwiązania problemów prezentowanych w ramach case studies. Ocenia rolę human resources w budowaniu kapitału ludzkiego oraz spójnym funkcjonowaniu organizacji. Tworzy unikalny plan działań human resources w wybranym obszarze funkcjonowania organizacji: rekrutacja, motywacja, ocena pracownicza, rozwój kadr itd. W zakresie umiejętności student/studentka używa rozmaite metody human resources. Posługuje się technikami HR dopasowanymi do kolejnych etapów tworzenia strategii rozwoju kapitału ludzkiego w organizacji. Określa metody pomiaru efektywności własnych działań. Stosuje podstawowe regulacje prawne prawne (kodeks pracy) w praktyce działań HR. Demonstruje wybrane techniki komunikowania, przedstawia efektywną prezentację planu własnych działań w wybranym obszarze funkcjonowania organizacji. Tworzy innowacyjny plan rozwoju zawodowego dla pracowników organizacji.

Kompetencje: EKOFILOZOFIA: Student - ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego oraz profesjonalnego wykonywania swojego zawodu. ETYKA: Student prawidłowo identyfikuje dylematy moralne związane z podejmowaniem życiowych wyborów; Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych życiowego zadania; Mając świadomość znaczenia tradycji aksjologicznej dla kształtowania się własnej tożsamości, potrafi dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; Ma świadomość etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. HISTORIA FILOZOFII: Student - pogłębia własne rozumienie intelektualnych podstaw kultury zachodnioeuropejskiej; - potrafi zdefiniować własny pogląd na świat oraz własne miejsce w świecie; - ma świadomość obecnej w kulturze różnorodności światopoglądowej i dzięki temu potrafi podjąć konstruktywny dialog z osobami reprezentującymi odmienne postawy ideowe ; - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego europy. NAUKA O KULTURZE: Rozwija świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Kształci postawę zainteresowania, szacunku i tolerancji dla innych kultur, zainteresowanie różnorodnością kulturową świata i współczesnymi zjawiskami globalnymi w kulturze. Uzyskuje i rozwija świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, a także świata. PROJEKTY EDUKACYJNO-SZKOLENIOWE: W zakresie postaw/kompetencji społecznych student/ studentka deklaruje chęć otrzymywania informacji teoretycznych i praktycznych z zakresu metodologii tworzenia szkoleń i pisania projektów. Aktywnie uczestniczy we własnym procesie uczenia się, poszukuje możliwości dofinansowania autorskiego projektu ze środków unijnych. Podkreśla rolę wartości uniwersalnych. Docenia wartość kształcenia całożyciowego. Akceptuje istniejące standardy etyczne w obszarze edukacji. Docenia rolę poufności i zaufania wzajemnego w profesjonalnej obsłudze szkoleniowej. Potrafi dokonać zestawienia różnych wartości, informacji i pomysłów, lokując je we własnym schemacie aksjologiczno-poznawczym. Aktywnie uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem akademickim w trakcie zajęć. PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: Student - rozumie potrzebę kształtowania efektywnych, przyjaznych stosunków w bliskich związkach z innymi ludźmi, - pozna, jak ludzie o różnych postawach, usposobieniach, aspiracjach wchodzą w interakcje społeczne. PUBLIC RELATIONS: W zakresie postaw/kompetencji społecznych student/ studentka deklaruje chęć otrzymywania informacji z zakresu public relations i aktywnie uczestniczy we własnym procesie uczenia się. Podkreśla rolę wartości uniwersalnych oraz określa wartość informacji. Akceptuje istniejące standardy etyczne w obszarze public relations. Docenia rolę poufności i zaufania wzajemnego w profesjonalnej obsłudze PR. Potrafi dokonać zestawienia różnych wartości, informacji i pomysłów, lokując je we własnym schemacie aksjologiczno-poznawczym. Aktywnie uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem akademickim. RELIGIOZNAWSTWO: Jest świadomy znaczenia własnej tradycji religijnej lub światopoglądowej dla swoich wyborów życiowych oraz własnego stosunku do innych kultur i tradycji. Posiada świadomość wpływu postaw religijnych na zachowania i decyzje ludzkie w różnych sferach życia . Posiada świadomość więzi z ludźmi własnej opcji światopoglądowej w skali regionu, kraju, Europy. Potrafi pielęgnować własne dziedzictwo duchowe z zachowaniem szacunku i zrozumienia do wyznawców innych religii w świecie. SOCJOLOGIA: Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, - potrafi komunikować się z otoczeniem w celu wymiany wiedzy socjologicznej, - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz ponosić odpowiedzialność za pracę własną i innych. SOCJOLOGIA I PSYCHOLOGIA: Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz ponosić odpowiedzialność za pracę własną i innych, - rozumie potrzebę kształtowania efektywnych, przyjaznych stosunków w bliskich związkach z innymi ludźmi, - pozna, jak ludzie o różnych postawach, usposobieniach, aspiracjach wchodzą w interakcje społeczne. SZTUKA WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH: Student nabiera aktywnej postawy w stosunku do języka mówionego, przez co staje się efektywny w swojej wypowiedzi. Jest chętny do formułowania swoich sądów i opinii w obszarze życia społecznego, politycznego i kulturalnego, co kształtuje dbałość o mówiony język ojczysty. Poprzez nabytą umiejętność skutecznej i wyrazistej komunikacji w mowie, zwiększa się kreatywność do formułowania problemów i ich rozwiązywania. ZARZĄDZANIE KAPITAŁEM LUDZKIM: W zakresie postaw/kompetencji społecznych student/ studentka deklaruje chęć otrzymywania informacji z zakresu human resources. Aktywnie uczestniczy we własnym procesie uczenia się, zdobywając dodatkowe informacje gruntujące wiedzę i umożliwiające dalszy rozwój umiejętności. Podkreśla rolę wartości uniwersalnych oraz określa wartość informacji. Akceptuje istniejące standardy etyczne w obszarze human resources. Docenia rolę poufności i zaufania wzajemnego w relacji pracownik-dział human resources-pracodawca. Potrafi dokonać zestawienia różnych wartości, informacji i pomysłów, lokując je we własnym schemacie aksjologiczno-poznawczym. Aktywnie uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem akademickim w trakcie zajęć.

Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: EKOFILOZOFIA: Charakterystyka nauk ekologicznych i środowiskowych. Pojęcie i przedmiot ekofilozofii. Kształtowanie się mitu ekologicznego a kryzys cywilizacji naukowo-technicznej. Paradygmat cywilizacji naukowo-technicznej i jego kryzys. Zręby filozofii ekologicznej. Co to jest głęboka ekologia? Idea zrównoważonego rozwoju w kontekście ekofilozofii. ETYKA: Podstawowe pojęcia etyki; natura etyki: realizm,naturalizm,subiektywizm,relatywizm;słaba wola a moralność; przedfilozoficzne koncepcje dobra i zła;klasyczna etyka chrześcijańska:św.Tomasz z Akwinu – prawo naturalne;utylitaryzm – J.Bentham J.St.Mill;etyka postmodernistyczna: Z. Bauman – ponowoczesne wzory osobowe;etyka środowiska naturalnego i jej główne nurty;etyka ochrony zwierzą P.Singera;eutanazja i etyka lekarska;aborcja i problem osoby ludzkiej;tolerancja. HISTORIA FILOZOFII: Spory wokół pojęcia filozofii. Filozofia teoretyczna a filozofia praktyczna. Filozofia jako poszukiwanie poglądu na świat i miejsce człowieka w świecie. Platońska koncepcja drogi erosa jako drogi filozofii. Chrześcijańskie objawienie a filozofia średniowieczna. Przełom kartezjański w filozofii. Mit rozumu a demitologizacja świata w filozofii nowożytnej. Pascalowska filozofia wiary i uczucia reakcją na nowożytny racjonalizm. Idea postępu i jej upadek. Oblicza nihilizmu w filozofii i w literaturze. Filozofia ekologiczna próbą poszukiwania nowych rozwiązań dla fundamentalnych problemów współczesnego człowieka. NAUKA O KULTURZE: Wprowadzenie do nauk o kulturze, pojęcie kultury, jej cechy. Geneza kultury, Powstanie cywilizacji pisma i państwa, badania nad współczesnymi kulturami pierwotnymi, antropologia społeczności chłopskich, badania socjologii nad kulturą wielkich struktur społecznych, główne problemy kultury współczesnej – kultura masowa, globalizacja kultury. PROJEKTY EDUKACYJNO-SZKOLENIOWE: Wady i zalety orientacji na szkolenia. Wspieranie kultury uczenia się całożyciowego. Metody zarządzania procesem uczenia się. Edukacja spersonalizowana. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. Planowanie i projektowanie szkoleń na podstawie RAPS. Definicja i zastosowania RAPS. Planowanie i projektowanie programów szkoleniowo-rozwojowych. Wady i zalety RAPS. Kwintet szkoleniowy. Etapy RAPS. Metody identyfikacji braków w kwalifikacjach. Planowanie i projektowanie programów szkoleniowo-rozwojowych. Planowanie i projektowanie sesji szkoleniowych. Ocena programów szkoleniowo-rozwojowych. Metodologia pisania projektów edukacyjno-szkoleniowych: tzw. dobre praktyki w pracy projektowej. Przygotowanie i realizacja projektu. Innowacyjność i wartość dodana. Logika projektu. Cykl życia projektu. Budowa zespołu projektowego. Lider projektu. Partnerzy i praktyczne aspekty budowania partnerstw. Wstęp do konstruowania programów edukacyjno-szkoleniowych i wnioskowania o ich dofinansowanie w ramach wybranych funduszy, programów i inicjatyw unijnych. Obszary, priorytety i beneficjenci programów sektorowych i operacyjnych UE oraz rządowych (Młodzież w Działaniu, Grundtvig, EFS – PO KL, RPO Dolny Śląsk, Europejska Współpraca Terytorialna: Dolny Śląsk, Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, MSZ – Edukacja globalna). Kwalifikowalność wnioskodawców, projektów i kosztów, tworzenie budżetu projektu, monitoring, ewaluacja i sprawozdawczość jako elementy realizacji projektów. Promocja i informacja. PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: Praktyczne zastosowania wyników psychologii społecznej, aktywizowanie motywów i celów, system afektywny: uczucia, poznanie społeczne, perswazja: od czego zależy podatność na perswazję, wpływ społeczny: afiliacja i przyjaźń, ugodowość a dominacja, miłość i związki romantyczne, uprzedzenia i stereotypy, warunki podejmowania słusznych decyzji, automatyzmy nowoczesne. PUBLIC RELATIONS: Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju public relations w systemie demokratycznym. Istota public relations. Modele teoretyczne oraz fazy procesu public relations. Kreowanie marki. Media relations. Komunikacja wewnętrzna w organizacji. Kreowanie stosunków z otoczeniem lokalnym. Komunikacja międzykulturowa. Nowoczesne formy komunikowania w reagowaniu na sytuację kryzysową. Społeczności internetowe jako wyzwanie dla PR. Koncepcje CSR (Corporate Social Responsibility). Personal branding. Ocena efektywności działań public relations. Monitoring mediów a prawo autorskie. Elementy wizualne, materiały fotograficzne i druk w PR. Aspekty prawne public relations (prawo prasowe i autorskie). RELIGIOZNAWSTWO: Podstawowe pojęcia, definicje i klasyfikacje religii, rozwój religioznawstwa, metody badawcze współczesnego religioznawstwa. Badania nad pradziejami religii oraz religiami ludów pierwotnych. Najstarsze religie pisma. Monoteizm – religie abrahamiczne. Specyfika religii azjatyckich. Współczesne procesy religiotwórcze. SOCJOLOGIA: Socjologia jako nauka humanistyczna, Społeczeństwo jako przedmiot socjologii, Definicje i rodzaje grup społecznych, Analiza socjologiczna państwa, Państwo, partie polityczne, warunki demokracji, Socjologiczne koncepcje narodu. Naród a grupa etniczna, Zderzenie cywilizacji wg wizji Huntingtona, Globalizacja, Socjologiczne ujęcie kultury, Socjalizacja i kontrola społeczna, Rodzina jako podstawowa agenda socjalizacji. Przemiany we współczesnej polskiej rodzinie. SOCJOLOGIA I PSYCHOLOGIA: Socjologia jako nauka humanistyczna, Społeczeństwo jako przedmiot socjologii, Definicje i rodzaje grup społecznych, Socjologiczne koncepcje narodu. Naród a grupa etniczna, Zderzenie cywilizacji wg wizji Huntingtona, Rodzina jako podstawowa agenda socjalizacji. Przemiany we współczesnej polskiej rodzinie, Praktyczne zastosowania wyników psychologii społecznej, aktywizowanie motywów i celów, system afektywny: uczucia, poznanie społeczne, perswazja: od czego zależy podatność na perswazję, wpływ społeczny: afiliacja i przyjaźń, ugodowość a dominacja, miłość i związki romantyczne, uprzedzenia i stereotypy, warunki podejmowania słusznych decyzji, automatyzmy nowoczesne. SZTUKA WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH: Mowa jako klasyczna forma retoryczna. Mowa uprzednio napisana, improwizowana, do czytania. Funkcje retoryki w mowie i piśmie. Inwencja w mowie. Wiarygodność wypowiedzi w mowie i piśmie. Propozycja w wypowiedzi. Podmiot retoryczny. Kompozycja wykładu, referatu, wypowiedzi. Opowiadanie. Argumentacja, odpieranie zarzutów. Elokucja. Tworzenie tekstów (twórcze naśladowanie wzorów, metoda praktyki pisarskiej). Współczesne techniki perswazyjne: retoryka w wystąpieniach politycznych, tekstach wyborczych, w reklamie. Tworzenie tekstów (metoda norm i instrukcji, metoda praktyki pisarskiej). Podstawowe zasady sztuki oratorskiej. ZARZĄDZANIE KAPITAŁEM LUDZKIM: Budowanie efektywnego systemu zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji. Aspekty społeczno-kulturowe, ekonomiczne, prawne, techniczne i demograficzne. Wielokulturowość oraz globalizacja versus lokalność. Budowanie zespołu pracowniczego, role zespołowe i organizacja pracy kierowniczej. Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Strategie personalne. Metodologia rekrutacji i derekrutacji. Wartościowanie pracy. Konstruowanie systemu wynagrodzeń. Systemy motywacyjne. Zarządzanie kompetencjami. Profile kompetencyjne. Szkolenia i rozwój personelu. Partycypacja i metody grupowego podejmowania decyzji. Systemy ocen pracowników i metodologia ich tworzenia. Podstawowa dokumentacja pracownicza, warunki i stosunek pracy.

Literatura: EKOFILOZOFIA: 1. Z. Piątek, Ekofilozofia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008; 2. B. Devall, G. Sessions, Ekologia głęboka, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1994; 3. H. Skolimowski, Filozofia żyjąca. Ekofilozofia jako drzewo życia, Pusty Obłok, Warszawa 1992. ETYKA: 1.Hołówka J.,Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 2.MacIntyre A. Krótka Historia etyki, PWN,Warszawa 1995. 3.Piątek Z., Etyka środowiskowa,Księgarnia Akade- Micka, Kraków 1998. 4. Przewodnik po etyce, pod red. Singera P., Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 5. Vardy P. Grosch P.,Etyka, Z-sk i S-ka, Poznań 1994. HISTORIA FILOZOFII: 1. J. Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996. 2. R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Poznań 1994. 3. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3, Warszawa 1970. NAUKA O KULTURZE: Burszta Wojciech J.: Antropologia kultury, Warszawa 2008; Filipiak Marian: Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Lublin 2000, Wyd. Uniw. M. Curie-Skłodowskiej; Nowicka Ewa: Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1991; Turowski Jan: Socjologia wsi i rolnictwa, Lublin 1995, wyd. II. PROJEKTY EDUKACYJNO-SZKOLENIOWE: A Guide to the project Management Body of Knowledge, Newtown Square, Pensylwania 2000, Project Management Institut. Bogusz W., Pruszyński K., Zarządzanie projektami, [w:] Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Grupa Naukowa Pro Futuro AGH, III Krakowska Konferencja Młodych Uczonych. Materiały Krakowskiej Konferencji Młodych Uczonych 2008, Kraków 2008, Fundacja Studentów i Absolwentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie ACADEMICA Grupa Naukowa Pro Futuro. Buckingham M., Clifton D.O., Teraz odkryj swoje silne strony, Warszawa 2006, MT Biznes. James L., 10 założeń networkingu. Jak w pełni wykorzystywać swoje znajomości, Warszawa 2007, Wyd. One Press. Komisja Europejska, Biuro Współpracy Europaid, Podręcznik – Zarządzanie Cyklem Projektu, Warszawa maj 2004, MGiP. Kossowska M., Sołtysińska I., Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Warszawa 2002, Wolters Kluwer Polska – ABC. Mayo A., Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników, Warszawa 2002, Wolters Kluwer Polska – ABC. Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników. Praca zbiorowa, Warszawa 2003, Wolters Kluwer Polska – ABC. Pawlak M., Zarządzanie projektami, Warszawa 2010, PWN. Penc J., Kreatywne kierowanie, Warszawa 2000, Placet. Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Wyd. III, Warszawa 2006, Oficyna Ekonomiczna. Silberman M., Aktywne ćwiczenia szkoleniowe. Uczenie się przez doświadczanie (zestaw z CD), Warszawa 2011, Wolters Kluwer Polska – ABC. Zgud J., Anatomia zespołu. O pracy zespołowej w organizacji, [w:] Personel nr 12 (16-30 VI 2000). Netografia: Europejska Współpraca Terytorialna: Dolny Śląsk [Online]. Protokół dostępu: http://www.ewt.dolnyslask.pl [15.06.2012]. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – Narodowa Agencja Programu „Młodzież w działaniu” [Online]. Protokół dostępu: http://www.mlodziez.org.pl [15.06.2012]. Komisja Europejska - Dyrektoriat Generalny ds. Edukacji i Kultury, Włączać wszystkich z Programem Młodzież – Katalog Pomysłów, Bruksela 2005, Publications Office. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego [Online]. Protokół dostępu: http://funduszeeuropejskie.gov.pl [15.06.2012]. Program Operacyjny Kapitał Ludzki [Online]. Protokół dostępu: http://www.kapitalludzki.gov.pl [15.06.2012]. Regionalny Program Operacyjny dla województwa dolnośląskiego [Online]. Protokół dostępu: http://www.rpo.dolnyslask.pl [15.06.2012]. PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2001, Aronson E., Człowiek - istota społeczna, PWN, Warszawa 1995, Cialdini R, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, Cialdini R., Kenrick T., S. Neuberg S., Psychologia społeczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, Jarco J., B. Lewandowska B., Stasiuk J., Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Wrocław 2000, B. Wojciszke B., Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. PUBLIC RELATIONS: Altkorn J., Strategia marki, PWE, Warszawa 2001. Bank J., The essence of total quality management. Essence of management series, Prentice-Hall, New York 1992. Black S., Public relations, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998. Bralczyk J., Język na sprzedaż, PIW, Warszawa 1996. Budzyński W., Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2003. Cutlip S.M., Center A.H., Broom G.M., Effective public relations, Prentice-Hall, New York 2000. Edwards H., Day D., Kreowanie marek z pasją, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006. Fleischer M., Corporate Identity i Public Relations, Wyd. Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, Wrocław 2003. Goban-Klas T., Kadragic A., Czarnowski P., Public relations, czyli promocja reputacji, Wydawnictwo Rzeczpospolita Businessman Book, Warszawa 2001. Łebkowski M., E-wizerunek. Internet jako narzędzie kreowania image\\\'u w biznesie, Wydawnictwo Onepress, Helion, Gliwice 2009. Olędzki J. (red.), Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, ASPRA-JR, Warszawa 2010. Olędzki J., Tworzydło D. (red.), Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, PWN, Warszawa 2006. Patterson K., Grenny J., Maxfield D., McMillan R.N, Switzler A., Sztuka wywierania wpływu. Jak wprowadzić dowolną zmianę, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009. Ries A., Ries L., Pochodzenie marek, Wydawnictwo Onepress, Helion, Gliwice 2005. Seitel F., Public relations w praktyce, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2003. Tabernacka M., Szadok-Bratuń A., Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja, Warszawa 2012, Wolters Kluwer Polska – LEX. Wojcik K., Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2005. RELIGIOZNAWSTWO: A. A.Bronk: Podstawy nauk o religii, Lublin 2003, TN KUL ; Religie świata. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1996, „Książka i Wiedza”; Religie w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, praca zbiorowa, Lublin 2001, TN KUL. SOCJOLOGIA: 1. A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2006. 2. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003. 3. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002. 4. J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, KUL, Lublin 2001. 5. J. Turowski, Socjologia. Wielkie struktury społeczne, KUL, Lublin 2000. SOCJOLOGIA I PSYCHOLOGIA: 1. A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2006. 2. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003. 3. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002. 4. M. Argyle, Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2001. 5. R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. 6. B. Wojciszke, Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. 7. R. Cialdini, T. Kenrick, S. Neuberg, Psychologia społeczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. SZTUKA WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH: 1. Arystoteles, Retoryka-Poetyka, przełożył, wstępem i komentarzem opatrzył H. Podbielski, Warszawa 1988. 2. J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2002. 3. S. Dubisz, Język i retoryka, [w:] Nauka o języku dla polonistów, pod red. S. Dubisza, Warszawa 1999. 4. M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. 5. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. 6. P.H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999. 7. Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przekł. M. Chomicz, Warszawa 2004. 8. K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX I XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2004. 9. W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. 10. Retoryka dziś. Teoria i praktyka, pod red. R. Przybylskiej i W. Przyczyny, Kraków 2001. 11. A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994. 12. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Językowe środki perswazji w kazaniu, Kraków 1996. 13. J. Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990. ZARZĄDZANIE KAPITAŁEM LUDZKIM: Anderson D. & Anderson M., Coaching That Counts - Harnessing the Power of Leadership. Coaching to Deliver Strategic Value, Elsevier/Butterworth-Heinemann, Amsterdam 2005. Brockbank W., Ulrich D., Tworzenie wartości przez dział HR, Warszawa 2008, Wolters Kluwer Polska – OFICYNA. Fryczyńska M., Jabłońska-Wołoszyn M., Praktyczny przewodnik rozwoju zawodowego pracowników, Wyd. Placet, Warszawa 2008. Fundacja Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, CoachWise Model Akredytowany przez International Coach Federation, AIP, Warszawa 2009. Hargrove R., Masterful Coaching, John Wiley & Sons, San Francisco 2003 (Revised Edition). Juchnowicz M., Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim, Warszawa 2009, Wolters Kluwer Polska – OFICYNA. Kabaj M., Partycypacyjny system wynagrodzeń – w kierunku kapitalizmu partycypacyjnego, wysokiej produktywności i godziwej płacy, Warszawa 2003, IPISS. Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, pr. zbior. pod red. M. Juchnowicz, Poltext, Warszawa 2006. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006. Pietroń-Pyszczek A., Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menedżerów, Wyd. Marina, Wrocław 2007. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, PWE, Warszawa 2007. Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006. Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2008. Smółka P., Generator charyzmy. Kreowanie osobowości menedżera, Wyd. One Press, Gliwice 2007. Zarządzanie kadrami (podręcznik), red. T. Listwan, CH Beck, Warszawa 2006. Zbiegień-Maciąg L., Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, Warszawa 2006, Wolters Kluwer Polska – OFICYNA.

Metody oceny: EKOFILOZOFIA: Pisemne zaliczenie wykładów, minimalny zasób wiedzy do zaliczenia – 60%. ETYKA: Obowiązkowe zaliczenie, ustne lub pisemne, wykładu. poziom wiedzy do zaliczenia: 60%. HISTORIA FILOZOFII: Pisemne zaliczenie przedmiotu, wymagany poziom wiedzy do zaliczenia – 60%. NAUKA O KULTURZE: Obowiązkowe zaliczenie pisemne lub ustne, minimalny zasób wiedzy do zaliczenia – 60%. PROJEKTY EDUKACYJNO-SZKOLENIOWE: Końcowa ocena z wykładów stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętn

Uwagi: