Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS10030o13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
ZoologiaKierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr Andrzej J. Woźnica, prof. Leonid RekovetsJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Zna budowę, biologię i ekologię wybranych grup organizmów cudzożywnych ze szczególnym uwzględnieniem bioróżnorodności stawonogów i zwierząt kręgowych. Posiada wiadomości ich oddziaływanie na człowieka i inne organizmy oraz zna rolę jaką pełnią w ekosystemach.
Zna sposoby rozpoznania i identyfikowania w sposób praktyczny poznane organizmy, na różnym poziomie ich ewolucyjnego rozwoju.
Umiejętności:
Student nabywa umiejętności identyfikacji najważniejszych grup zwierząt i oceny ich znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka na różnym poziomie ich rozwoju.
Umie przedstawić sposoby ograniczania ich liczebności, dokonać wyboru odpowiedniej metody ich zwalczania i zapobiegania.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Student wykazuje znajomość i zrozumienie zagadnień związanych z funkcjonowaniem organizmów cudzożywnych w środowisku przyrodniczym oraz sposobami ich zwalczania jak i ochrony.
Ma świadomość ważności społecznych skutków działalności w zakresie poznania bioróżnorodności i jego monitoringu, jak i wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stosunku do obszarów cennych przyrodniczo. Wymagania wstępne:
Treści kształcenia:
Budowa i zróżnicowanie morfologiczne bezkręgowców i kręgowców, biologia, sposoby rozmnażania, znaczenie zwierząt w różnych ekosystemach, hipotezy na temat pochodzenia i ewolucji, systematyka, metody badawcze stosowane w zoologii.
Literatura:
1. Dobrowolski K. & Klimaszewski S.M. 1981. Zoologia. WSiP, Warszawa.
2. Hempel-Zawitkowska, J. 2004. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa.
3. Jasiński, A. 1973: Zootomia kręgowców. PWN, Warszawa.
4. Jura, Cz. 1996. Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa.
5. Tomiałojć, L. & Stawarczyk T. 2003. Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany. PTPP, pro Natura. Wrocław.
Metody oceny:
Wiedza:
Kolokwia na ćwiczeniach po przerobieniu określonej partii materiału. Egzamin testowy po zaliczeniu ćwiczeń.
Umiejętności:
Ocena analizy i interpretacji zebranych danych, ocena pojedynczych zadań ćwiczeniowych na kolokwium.
Kompetencje społeczne:
Ocena poprawności doboru informacji i prawidłowa ich interpretacja w odniesieniu do ochrony środowiska.
Uwagi: