Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS10045o13Rok / Semestr:
2013/2014 letniNazwa:
Podstawy ochrony roślinKierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab. Jacek Twardowski, dr inż. Włodzimierz Kita, dr inż. Jacek Jackowski, dr inż. Janina ZawiejaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student zna taksonomiczną pozycję najważniejszych grup organizmów szkodliwych i pożytecznych, patogenów i chwastów występujących na plantacjach roślin uprawnych. Posiada wiedzę o ich morfologii, biologii rozwoju oraz ekologii, a także rozumie wpływ na nie czynników abiotycznych i biotycznych. Wykazuje się znajomością podstawowych metod ochrony przed najważniejszymi agrofagami.
Umiejętności:
Absolwent kursu rozpoznaje najważniejsze grupy szkodliwych i pożytecznych stawonogów różnych ekosystemów. Potrafi diagnozować najważniejsze choroby roślin, ocenić zagrożenie plonu przez nie. Student zapoznaje się z ważniejszymi gatunkami chwastów jednorocznych i wieloletnich występujących na polach uprawnych, poznaje zasady regulowania zachwaszczenia w ważniejszych uprawach rolniczych. Nabywa również umiejętności doboru i prawidłowego stosowania chemicznych i biologicznych środków ochrony roślin. Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania przez całe
życie w zakresie problematyki związanej z ochroną
środowiska. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role. Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie. Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu. Przejawia wrażliwość na problemy zagrożeń środowiska i
nieracjonalnej gospodarki zasobami przyrodniczymi. Jest świadom konieczności stosowania zasad zrównoważonego rozwoju. Posługuje się racjonalnymi argumentami na rzecz tych zasad. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy i konflikty związane z ochroną środowiska. Ma świadomość znaczenia rolnictwa integrowanego dla
produkcji żywności oraz dla stanu środowiska. Posługuje
się racjonalnymi argumentami dla stosowania zasad
rolnictwa integrowanego. Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. Wymagania wstępne:
Botanika, fizjologia i biochemia roślin, Wybrane działy zoologii, Chemia, Uprawa roli i roślinTreści kształcenia:
Rola owadów w różnych ekosystemach, ze szczególnym uwzględnieniem agroekosystemów. Czynniki biotyczne i abiotyczne wpływające na wielkość populacji owadów. Szkodliwa i pożyteczna entomofauna najważniejszych upraw rolniczych. Metody ochrony roślin, sygnalizacja i prognozowanie występowania organizmów szkodliwych. Profilaktyka w ochronie roślin. Znaczenie gospodarcze organizmów chorobotwórczych, wpływ ochrony roślin na środowisko, rozwój grzybów chorobotwórczych w zależności od czynników abiotycznych. Charakterystyka podstawowych grup zoocydów, fungicydów i herbicydów, możliwości ograniczania zużycia pestycydów w polowej produkcji roślinnej. Diagnostyka ważniejszych gatunków chwastów. Metody regulacji zachwaszczenia.Literatura:
Boczek J., Lipa J. 1978. Biologiczne metody walki ze szkodnikami roślin, PWN
Boczek J, 1998. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych. Wyd. SGGW
Kochman J. Węgorek W. Ochrona roślin. PLANTPRESS Kraków 1997.
Kochman J.1973. Fitopatologia PWRiL Warszawa
Borecki z. 1996, Nauka o chorobach roślin, PWRiL Warszawa
Woźnica Z.,2008. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL.
Metody oceny:
Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach, test z wykładów.
Umiejętności: Ocena pojedynczych zadań na kolokwium, ocena wykonanych projektów.
Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy indywidualnej i w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do podstawowych zasad ochrony roślin w konsekwencji ochrony środowiska, dyskusja na zajęciach
Uwagi: