ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: NTSS20268o13
Rok / Semestr: 2013/2014 letni
Nazwa: Żywienie człowieka zdrowego i chorego
Kierunek: Technologia Żywności i Żywienie Człowieka
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 8
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 60 / 90 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Jadwiga Biernat
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka. Student opisuje i charakteryzuje różne grupy składników pokarmowych występujących w produktach spożywczych – identyfikuje składniki odżywcze i nieodżywcze. Student zna i potrafi opisać budowę układu pokarmowego. Student scharakteryzować podstawowe procesy fizjologiczne przebiegające w organizmie człowieka. Student zna i tłumaczy skutki niewłaściwego odżywiania. Student objaśnia podstawowe zasady racjonalnego żywienia. Student umie wyliczyć, zdefiniować i zidentyfikować czynniki , wpływające na stan odżywienia organizmu. Student umie podsumować i zaproponować zalecenia żywieniowe w wybranych stanach chorobowych. Student potrafi dobierać i zaproponować dietę w wybranych stanach chorobowych. Student potrafi wskazać zróżnicowane schematy odżywiania dla różnych grup ludności. Umiejętności: Student zna wyposażenie laboratorium analizy żywności oraz specyfikę i zasady bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi Student potrafi przygotować odczynniki niezbędne mu do przeprowadzenia ćwiczenia. Student potrafi zaplanować i zorganizować sobie stanowisko pracy. Student potrafi przeprowadzić wywiady żywieniowe. Student potrafi obsługiwać i użytkować wybrane programy żywieniowe. Student potrafi rozwiązywać różne problemy związane z zagadnieniami racjonalnego żywienia osób o różnych uwarunkowaniach fizjologicznych. Student ma opanowane podstawowe metody oznaczania wybranych składników pokarmowych w produktach spożywczych. Student oblicza i szacuje pobranie wybranych składników pokarmowych z całodziennymi racjami pokarmowymi. Student ocenia i interpretuje uzyskane wyniki w aspekcie wpływu na organizm człowieka.

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student ma świadomość istoty przestrzegania zasad racjonalnego żywienia w społeczeństwie. Student ma świadomość zapewniania realizacji zapotrzebowania organizmu na różne składniki pokarmowe. Student wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt laboratoryjny. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane w zespole zadania. Student ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. Student ma świadomość istotności współpracy w zespole. Student wykazuje się kreatywnością i zdeterminowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań.

Wymagania wstępne: podstawy żywienia człowieka, chemia żywności, biochemia, ogólna technologia żywności, mikrobiologia

Treści kształcenia: Rys historyczny ewolucji odżywiania. Białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne - podział, rola w żywieniu, trawienie, wchłanianie, funkcje w organizmie, wartość odżywcza, źródła. Normy i zalecenia żywieniowe. Podstawy anatomii i fizjologii człowieka. Żywność wzbogacona. Żywność funkcjonalna. Żywność GMO. Żywność fast-food. Podstawy dietetyki.

Literatura: 1. Gawęcki J., Hryniewiecki L.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu cz. I. PWN, Warszawa, 2000; 2. Hasik J., Gawęcki J.: Żywienie człowieka zdrowego i chorego cz.II. PWN, Warszawa, 2000; 3. Smolin L.A.,Grosvernor M.B.: Nutrition: Science& Aplication, John Wiley& Sons, USA 2002; 4. Publikacje i artykuły przedstawione w czasie trwania kursu; 5. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, H. Ciborowska, A. Rudnicka, PZWL 2000; 6. Białka w żywności i żywieniu; Prawda o tłuszczach; Współczesna wiedza o węglowodanach; pod red. Jana Gawęckiego, Wydawnictwo AR Poznań, Instytut Danone Fundacja Promocji Zdrowego Żywienia 1996-1998; 7. Żywienie człowieka – ćwiczenia, J. Gawęcki, J. Jeszka, PWN 1995; 8. „Podstawy nauki o żywieniu człowieka” – red. J. Biernat, WUP, 2009; 9. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, H. Ciborowska, A. Rudnicka, PZWL 2000; 10. Podstawy fizjologii żywienia człowieka, J. Keller, Wydawnictwo SGGW 2000; 11. Badanie jakości produktów spożywczych, M. Krełowska-Kułas, PWE 1993; 12. Analiza żywności. Zbiór ćwiczeń, A. Gronowska-Senger, wydawnictwo SGGW, 1999; 13. Instrumentalne metody analityczne, E. Szyszko, PZWL 1982; 14. Wybrane pozycje źródłowe z bieżącego piśmiennictwa polskiego i zagranicznego (wskazane przez wykładowcę).

Metody oceny: zaliczenie ćwiczeń, egzamin pisemny

Uwagi: