Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IAS10044o13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
Projektowanie obiektów architektury krajobrazu IIKierunek:
Architektura KrajobrazuTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. arch. Magdalena ZienowiczJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student po ukończeniu kursu powinien znać ogólne podstawy projektowania w zakresie kompozycji przestrzennej, analizy fizjograficznej, kształtowania elementów zagospodarowania terenu w odniesieniu do małego wnętrza krajobrazowego. Posiadać ogólną wiedzę na temat aktów prawnych w zakresie ochrony i kształtowania krajobrazu. Znać warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w zakresie zabudowy i zagospodarowania działki budowlanej. Posiadać podstawową wiedzę w zakresie formy i zakresu sporządzania dokumentacji technicznej. Zna symbole i oznaczenia używane w rysunku technicznym.
Umiejętności:
Ma opanowany warsztat projektowo- rysunkowy w zakresie rysowania szaty roślinnej, budowli i infrastruktury ogrodowej. Potrafi wykonać analizę fizjograficzną, krajobrazową, przyrodniczą w odniesieniu do małego wnętrza krajobrazowego. Potrafi przeprowadzić ankietę z indywidualnym użytkownikiem terenu i sporządzić diagram jego potrzeb. Potrafi w oparciu o siatkę modularną narysować koncepcję projektową. Wykazuje umiejętności rysowania przekrojów i widoków. Potrafi rozwiązać prosty detal architektury ogrodowej. Umie sporządzać proste schematy oświetlenia ogrodu i gospodarowania wodą opadową. Potrafi wizualizować zaprojektowaną przestrzeń. Wykazuje umiejętności koordynacji poszczególnych rysunków wchodzących w skład opracowania.
Kompetencje:
Wykazuje aktywność w procesie rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; potrafi rozwinąć w sobie umiejętności dalszego uczenia się na bazie zdobytej wiedzy z zakresu podstaw projektowania. Potrafi zaprezentować i obronić idee projektowe. Umie przeprowadzić ankietę z indywidualnym użytkownikiem określonego terenu. Wymagania wstępne:
Rysunek odręczny i techniczny, podstawy budownictwa,
przedmioty poprzedzające: Teoria i zasady projektowania.
Treści kształcenia:
Podstawowe pokroje oraz możliwości formowania drzew i krzewów. Analiza fizjograficzna, funkcjonalna i strefowanie ogrodu. Ukształtowanie strefy wejściowej –wejścia i podjazd. Pojemniki na odpadki i kompost. Korzystanie z siatki modularnej. Modelowanie rzeźby terenu. Zlewnia. Przykłady rozwiązań. Przegrody (ekrany) akustyczne, wizualne i wiatrochronne w ogrodzie. Prześwity i przepusty w przegrodach. Kształtowanie klimatu i nastroju. Problemy sąsiedztwa. Drzewa w pobliżu granicy działki, obiektów architektonicznych i sieci infrastruktury. Zacienianie i konkurencja pokarmowa. Brak wody i ocieplanie się klimatu. Xeriscaping. Infrastruktura ogrodowa: organizacja zlewni i wykorzystanie wody deszczowej w granicach działki. Ogrody deszczowe. Infrastruktura ogrodowa: architektura światła. Budowle ogrodowe: mury i ogrodzenia. Budowle ogrodowe: ścieżki, schody, tarasy. Budowle ogrodowe: trejaże, pergole, altany. Style ogrodowe. Typy ogrodów. Czołowe realizacje współczesne. Sceny ogrodowe.Literatura:
-Bogdanowski J., 1968. Architektura krajobrazu. PWN, Warszawa – Kraków.
-Böhm A,. 1998. Wnętrze w kompozycji krajobrazu. Wybrane elementy genezy i analizy
porównawczej pojęcia. Politechnika Krakowska, Kraków.
- Böhm A., 1994. Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój. Politechnika
Krakowska, Kraków.
- Beck P., 2000. Mały ogródek wodny. MULTICO, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
- Breschke J., 2003. Altany pergole pawilony ogrodowe. MULTICO Oficyna ydawnicza,
Warszawa
-Bridgewater A., Bridgewater G., 2004. Cegła w ogrodzie. Patio, grill, ścieŜki, oczko wodne.
Elipsa, Warszawa..
-Bridgewater A., Bridgewater G., 2001. Woda w ogrodzie sadzawki, fontanny, kaskady,
pojemniki. ELIPSA, Warszawa..
- Brookes J., 2005. Projektowanie ogrodów. Wiedza i śycie, Warszawa.
- Brookes J. 1993. Wielka księga małych ogrodów. Wiedza i śycie, Warszawa.
- Brookes J. 1992. Wielka księga ogrodów. Wiedza i śycie, Warszawa.
- Buckland T., 2005. Granice ogrodu. Murki, ogrodzenia, trejaŜe, ekrany, Ŝywopłoty. Solis,
Warszawa.
- Bugała W., 1991. Drzewa i krzewy. PWRiL, Warszawa.
- Hagen P., 2004. Ogród krok po kroku. Oczko wodne. KDC, Warszawa.
-Herta S., 2004. Projekty ogrodów. Delta, Warszawa.
- Newbury T., 2005. Sztuka projektowania ogrodów. Elipsa, Warszawa
- Pearson D., Conran T., 2000. Nowoczesne ogrody. Arkady, Warszawa.
- Praca zbiorowa, 1998. Jak zbudować fontannę, mostek, staw. Arkady, Warszawa.
- Scholz A., 2004. Ogrody skalne. Projektowanie, wybór roślin, aranŜacja. Wiedza i śycie,
Warszawa.
- Seneta W. 1991. Drzewa i krzewy liściaste. PWN Warszawa.
- Seneta W., 1981. Drzewa i krzewy iglaste. PWN, Warszawa.
- Sweetinburgh R., 2004. Projektowanie małego ogrodu. Projekty, budowle, rośliny. Solis,
Warszawa.
- Wehland M., 2003, Ogród krok po kroku. Wejście do domu. Wiata na samochód. Miejsce na
śmietnik. KDC, Warszawa.
- Wilson A., 2005. Ogrody. Projekty, realizacje. Arkady, Warszawa.
Metody oceny:
- wykonanie rysunków w technice czarno- białej i kolorowej grupy roślin, (umiejętności)
- wykonanie makiety grupy roślin, (umiejętności)
- 5 klauzur rysunkowych, (wiedza/umiejętności)
- wykonanie kompletnego projektu składającego się z części opisowej i 15 plansz rysunkowych oraz posteru, (wiedza/umiejętności)
- prezentacja swojej pracy na forum grupy, dyskusja, aktywna obecność na zajęciach, terminowe oddanie ćwiczeń, (kompetencje społeczne).
Uwagi:
semestr 3