ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10172o13
Rok / Semestr: 2013/2014 letni
Nazwa: Podstawy produkcji rolniczej 3
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 15 / 0
Prowadzący: dr inż. Agnieszka Dradrach, dr inż. Andrzej Tomaszewski
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości związane z warunkami siedliskowymi, w których prowadzona jest produkcja rolnicza. Rozróżnia elementy agrotechniki wybranych grup roślin, produkcji warzyw i owoców, nabywa wiedzę z zakresu chowu i hodowli zwierząt. Wskazuje stopień zagrożenia środowiska powodowany przez produkcję rolniczą. Umiejętności: Potrafi dostosować systemy produkcji rolniczej (roślinnej, ogrodniczej i zwierzęcej) do warunków środowiska. Przewiduje i ocenia skutki środowiskowe związane ze stosowaniem zabiegów uprawowych oraz ochrony roślin.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni wyższej, rozumie potrzebę rzetelnego formułowania oraz przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki ochrony środowiska. Docenia potrzebę dokształcania się, integruje wiedzę z różnych dyscyplin. Ma świadomość znaczenia produkcji rolniczej w żywieniu ludzi i zwierząt oraz dla stanu środowiska.

Wymagania wstępne: Gleboznawstwo, chemia rolnicza, ogólna uprawa roli i roślin, wybrane elementy z zakresu ochrony środowiska

Treści kształcenia: Geneza i występowanie trawiastych form na kuli ziemskiej. Rozmieszczenie oraz przyrodnicze i gospodarcze znaczenie użytków zielonych w Polsce. Siedlisko roślin użytków zielonych. Czynniki kształtujące warunki siedliskowe. Podział typologiczny użytków zielonych Ważniejsze zbiorowiska występujące na użytkach zielonych. Znaczenie gospodarcze ziół i chwastów. Fitosocjologia zbiorowisk łąkowych. Zakładanie użytków zielonych. Renowacja runi łąkowej. Metod określania składu botanicznego. Użytki zielone a ochrona środowiska. Rola środowiska w procesie produkcji, środowisko naturalne oraz hodowlane. Funkcje środowiska i ich wpływ na zwierzęta. Rola żywienia oraz jego wpływ na efekt końcowy. Wybrane systemy żywienia najczęściej spotykane w produkcji zwierzęcej. Typy użytkowe i rasy najczęściej występujące na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem U.E. Standardy określające typy i rasy. Wybrane elementy z zakresu chowu i hodowli bydła. Proces tworzenia mleka, budowa wymienia. Różne systemy produkcji cielęciny i wołowiny. Chów i hodowla trzody chlewnej. Metody tuczu. Ocena jakości wieprzowiny – wskaźniki użytkowości tucznej. Chów i hodowla owiec. Produkcja owczarska i kozia w U.E. Pokrój, ocena, użytkowanie owiec. Chów i hodowla drobiu. Organizacja hodowli i produkcji drobiarskiej. Zasady wychowu młodzieży. Systemy produkcji nieśnej oraz mięsnej. Chów i hodowla koni. Użytkowanie koni. Żywienie koni.

Literatura: 1. Polski Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Gleba-woda - powietrze. IUNG, Puławy 1999. 2. Siuta J. Gleba-diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ, Warszawa, 1995. 3. Świętochowski B.i in. Ogólna uprawa roli i roślin. PWRiL, Warszawa 1996. 4. Jasińska Z., Kotecki A. Szczegółowa Uprawa Roślin T.I i II. Wyd. UP we Wrocławiu, 2003. 5. Rogalik M., Kurpisz S.A., Łąkarstwo. Poznań, 2004. 6. Grzegorczyk S., Benedycki S. Łąkoznawstwo UWM, Olsztyn, 2001. 7. Falkowski M. Trawy polskie, Warszawa., PWRiL, 1982. 8. Zimiński R.Podstawy chowu zwierząt z zoohigieną. Wyd A.R. we Wrocławiu, 1999 9. Szulc T. Chów i hodowla zwierząt. Wyd A.R. we Wrocławiu, 2005.

Metody oceny: Metody oceny efektów kształcenia w kategorii wiedzy: egzamin pisemny, kolokwia zaliczeniowe z ćwiczeń; w kategorii umiejętności: ocena umiejętności rozpoznawania roślin uprawnych i traw w różnych fazach rozwojowych oraz typów i ras użytkowych zwierząt. Ocena prezentacji ustnych i wykorzystania nowoczesnych technik prezentacji; w kategorii kompetencji społecznych: praca indywidualna i w grupach, dyskusje na zajęciach, zaangażowanie i postawa na egzaminie i kolokwiach.

Uwagi: