ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS10054f13
Rok / Semestr: 2013/2014 letni
Nazwa: Podstawy antropologii
Kierunek: Biologia
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr Dariusz Nowakowski
Język: polski


Efekty kształcenia: Student w czasie kursu nabywa wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne dotyczące filogenezy rzędu naczelnych (ze szczególnym uwzględnieniem Homo) i metod ich klasyfikacji. Poszerza wiedzę z zakresu układu narządów ruchu, niezbędnej do poznania metod opracowywania materiałów kostnych. Potrafi wyjaśnić zależności przyczynowo-skutkowych dotyczących anatomii i morfologii naczelnych, ich ekologii i behawioru. Nabywa praktyczne umiejętności zastosowanie podstawowych technik badawczych materiałów szkieletowych oraz osobników żywych. Nabywa wiedzę z zakresu ekologii poszerzoną o zagadnienia związane ze specyficznie ludzkimi (kulturowymi) mechanizmami adaptacyjnymi i przepływem energii przez antropocenozę. Poznaje przyczyny zróżnicowania morfologicznego człowieka, metodykę badań populacji kopalnych oraz specyfikę antropologicznego podejścia do badań kultury. Student zapoznaje się z biologiczną charakterystyką grupy, zróżnicowaniem wewnątrz - i międzypopulacyjnym, zmiennością biologiczną człowieka, procesami adaptacji do środowiska życia człowieka oraz biodemografią. Kurs zapoznaje słuchacza z problematyką dotyczącą procesu rozwoju i jego uwarunkowań; metodycznymi i metodologicznymi aspektami badań rozwojowych człowieka i wykorzystaniem tych badań w praktyce

Kompetencje: Ukończenie kursu pozwoli na prowadzenie dalsze kształcenie z zakresu antropologii oraz prowadzenie badań antropologicznych jak i archeologicznych. Nabyte przez studenta umiejętności będą przydatne także w praktycznym zastosowaniu wiedzy antropologicznej w przemyśle (ergonomia) czy kryminalistyce oraz innych działów gospodarki

Wymagania wstępne: Wymagana wiedza z zakresu: anatomii człowieka, paleontologii, ekologii ogólnej, genetyki ogólnej

Treści kształcenia: przystosowania do środowiska i ekologii naczelnych (w tym człowieka) i paleoantropologii, etnologii (antropologii kulturowej), podstaw archeologii, metody badań populacyjnych, biologia populacji ludzkich, auksologii, ergonomii, ewolucji gatunku ludzkiego, demografii, zmienność organizmów człowieka

Literatura: Eveleth,Tanner,1976.Worldwide variation in human growth.IBP 8 Cambridge University Press Falconer D.S., 1974. Dziedziczenie cech ilościowych. PWN, Warszawa Gołąb B., Traczyk W. 1997. Anatomia i fizjologia człowieka. Wyd. Ośrodek Doradztwa i Szkolenia, Jaktorów. Michajlik A., Ramotowski W. 1994. Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa. Harrison, Tanner, Pilbeam, Baker (eds.),1989.Human Biology An introduction to human evolution, growth and adaptability. Oxford University Press. Oxford, New York, Tokyo. Krzanowska H., Łomnicki A., Rafiński J., 1982. Wprowadzenie do genetyki populacji. PWN, Warszawa Malinowski A.,Strzałko J.,(red.)1985 Antropologia. PWN, Warszawa. Malinowski A.,Wolański N., 1988. Metody badań w biologii człowieka. PWN. Warszawa Mc Kusick V.A.,1970. Genetyka człowieka. PWN Piontek J.,1996. Biologia populacji pradziejowych. Wyd. Nauk. UAM, Poznań Sokal, 1995. Biometrics Wolański. N., 1986. Rozwój biologiczny człowieka. PWN, Warszawa.

Metody oceny: zaliczenie ćwiczeń , egzamin pisemny po 6 semestrze; minimalny zasób wiedzy do zaliczenia: 60%.

Uwagi: