Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS10163o13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
Zoologia kręgowcówKierunek:
BiologiaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 25 / 15Prowadzący:
dr Tomasz KokurewiczJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
W1 – opisuje budowę kręgowców na każdym poziomie organizacyjnym [KB_W06];
W2 – opisuje zmiany ewolucyjne kręgowców w kontekście ich przystosowania do środowiska [KB_W06];
W3 – rozpoznaje wybrane taksony kręgowców, w szczególności wchodzące w skład fauny Polski. Stopień szczegółowości oznaczenia zależy od danej grupy kręgowców [KB_W12];
W4 – definiuje siedliska, w których występują wybrane taksony kręgowców wchodzące w skład fauny Polski [KB_W06];
W5 – wskazuje i wybiera najbardziej przydatne metody w badaniach wybranych grup kręgowców [KB_W17];
Umiejętności:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
U1 – oznacza przynależność rodzajową lub gatunkową na podstawie morfologii, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania [KB_U10];
U2 – interpretuje adaptacje morfologiczne, fizjologiczne i behawioralne w kontekście ewolucyjnym [KB_U10];
U3 – prawidłowo planuje organizację i przebieg badań terenowych [KB_U13];
U4 – umie przedstawić i wykorzystać zdobytą wiedzę we współpracy z przedstawicielami nauk, rolniczych, leśnych i innych [KB_U13];
U5 – sprawnie i bezpiecznie posługuje się powierzonym sprzętem [KB_U06].
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy:
K1 – jest wrażliwy na przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, estetycznych, edukacyjnych i ekonomicznych [KB_K04];
K2 – jest świadomy znaczenia bioróżnorodności i aktywnie propaguje jej ochronę, przejawiając dbałość o jakość i przyszłość środowiska naturalnego [KB_K04];
K3 – wykazuje etyczne postawy wobec zwierząt [KB_K07];
K4 - wykazuje odpowiedzialność i dbałość o powierzony sprzęt do badań terenowych i zbiory przyrodnicze [KB_K08];
K5 – planuje zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości. [KB_K03];
K6 – Szanuje pracę innych i jest zorientowany na efektywną i bezpieczną współpracę. Dba o bezpieczeństwo pracy własnej i innych [KB_K09].
Wymagania wstępne:
Treści kształcenia:
Pochodzenie kręgowców, kopalne i współczesne bezszczękowce, pochodzenie ryb, systematyka i różnorodność gatunkowa kopalnych i współczesnych ryb chrzęstnych i kostnych, pochodzenie, systematyka i różnorodność gatunkowa płazów, pochodzenie, systematyka i różnorodność gatunkowa gadów, pochodzenie, systematyka i różnorodność gatunkowa ptaków, pochodzenie, systematyka i różnorodność gatunkowa ssaków, wybrane gatunki ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków Polski – status ochronny i metody badań. Literatura:
1. Grodziński, Z. (ed.) 1967. Zoologia, przedstrunowce i strunowce. PWN, Warszawa;
2. Juszczyk, W. 1974. Płazy i gady krajowe. PWN, Warszawa;
3. Kowalski, K. 1971. Ssaki, zarys teriologii. PWN, Warszawa;
4. Mitchell-Jones, i in. 1999. Atlas of European Mammals. Academic Press, London.
5. Opuszyński, K. 1979. Podstawy biologii ryb. PWRiL, Warszawa;
6. Pucek, Z. (red.). 1984. Klucz do oznaczania ssaków Polski: Mammals, PWN, Warszawa.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: systematyczne pisemne sprawdziany na ocenę (3 kolokwia w semestrze), bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obowiązkowe zaliczenie zajęć terenowych. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.
Zaliczenie przedmiotu: stUwagi:
Proponowane jest wydzielenie ćwiczeń terenowych prowadzonych na wiosnę, jako osobnego przedmiotu z osobnym zaliczeniem.