ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS10166o13
Rok / Semestr: 2013/2014 letni
Nazwa: Biologia rozrodu i rozwoju zwierząt
Kierunek: Biologia
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 6
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: dr hab. Ewa Łukaszewicz, prof. nadzw.; dr hab. Wojciech Kruszyński; dr Przemysław Pokorny
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 - zna podstawowe procesy fizjologiczne komórek rozrodczych oraz anatomię i funkcjonowanie gonad ryb, ptaków, ssaków [KB_W06; KB_W07]; W2 - zna sposoby rozmnażania ryb, ptaków i ssaków; rozumie i opisuje procesy gametogenezy i ontogenezy, objaśnia zmiany ewolucyjne w tym zakresie w aspekcie uwarunkowań środowiskowych [KB_W08]; W3 - wskazuje i wybiera najbardziej przydatne metody w ocenie zdolności rozrodczej zwierząt [KB_W17]. Umiejętności: Student: U1 - obsługuje sprzęt laboratoryjny i dokonuje podstawowej oceny nasienia różnych gatunków ptaków udomowionych; umie rozpoznać fizjologiczną gotowość ptaków do rozrodu; bezpiecznie pracuje z materiałem biologicznym [KB_U06]; U2 - przeprowadza w warunkach akwariowych obserwacje zachowań tarłowych ryb, rozwoju embrionalnego danio pręgowanego [KB_U07]; U3 - uczy się samodzielnie w ukierunkowany sposób [KB_U14]; U4 - stosuje zasady BHP w laboratoriach [KB_U15].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 - wykazuje etyczne postawy wobec zwierząt [KB_K07]; K2 - wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt [KB_K08].

Wymagania wstępne: biochemia, zoologia, anatomia i histologia, fizjologia zwierząt, biologia komórki, genetyka.

Treści kształcenia: biologiczne podstawy reprodukcji ryb ptaków i ssaków – budowa i funkcjonowanie układu rozrodczego, oogeneza, witelogeneza, steroidogeneza, spermatogeneza; specyfika zapłodnienia; czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące rozród zwierząt; metody rozrodu oraz rozwiązywania problemów związanych z rozmnażaniem; ocena zdolności rozrodczych zwierząt; mechanizmy rozwoju organizmów;, genetyczna kontrola morfogenezy; ekspresja genomu zarodkowego; organogeneza; genetyczna kontrola starzenia się organizmu; genetyczna kontrola rozwoju organizmu a ewolucja.

Literatura: 1. Bielańska-Osuchowska Z.: Zarys organogenezy. PWN Warszawa, 2004. 2. Bieniarz K., Epler P.: Rozród ryb. AR Kraków, 1991 3. Devlin R.H., Nagahama Y.: Sex determination and sex differentiation in fish: an overview of genetic, physiological, and environmental influences. Aquaculture (2002) 208: 191-364. 4. Etches R.J.: Reproduction in poultry –– CAB International. 5. Heese T., Przybyszewski C. Życie ryb. WSI Koszalin, 1993 6. Jura Cz., Klag J.: Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. PWN Warszawa, 2005 7. Krzymowski T. (red.).: Biologia rozrodu zwierząt. 1. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodczej samicy. Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2007. 8. Le Moigne A.: Biologia rozwoju. PWN Warszawa, 1999. 9. Rodkiewicz B.: Biologia rozwoju w zarysie. PWN Warszawa, 1998. 10. Strzeżek J. (red.): Biologia rozrodu zwierząt. 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca. Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2007. 11. Whittow Causey G.: Sturkie’s avian physiology. Academic Press, wydanie piąte.

Metody oceny: Zaliczenie przedmiotu: Łączne zaliczenie na ocenę ćwiczeń i wykładów na podstawie średniej z ocen uzyskanych z zaliczenia trzech oddzielnych działów (ryby, ptaki, ssaki) oraz ocen z ustnych wypowiedzi w trakcie ćwiczeń. Sprawdziany pisemne (po jednym, 20-30 minutowym z każdego działu) obejmują zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student

Uwagi: