Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS20223o13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
AntropogenezaKierunek:
BiologiaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr Dariusz NowakowskiJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 - zna podstawowe metody badań w antropogenezie, formułuje hipotezy badawcze oraz rozwiązuje podstawowe problemy naukowe, zna nazewnictwo systematyczne form kopalnych [KB2_W01, KB2_W01_BC, KB2_W07_BC];
W2 - objaśnia ewolucyjne przystosowania budowy hominidów do zmian środowiska w przeszłości [KB2_W04, KB2_W02_BC];
W3 - rozumie, że zróżnicowanie budowy form przedludzkich jest efektem potencjału genetycznego w różnych warunkach środowiskowych oraz koewolucji biologicznej i kulturowej [KB2_W04_BC].
Umiejętności:
Student:
U1 - identyfikuje różnice w budowie szkieletu form kopalnych w porównaniu do współczesnego człowieka i objaśnia związane z tym możliwe zmiany ewolucyjne [KB2_U01_BC, KB2_U02_BC, KB2_U03_BC];
U2 - dokumentuje zróżnicowanie budowy szkieletów form kopalnych [KB2_U01];
U3 - dyskutuje i ocenia informacje o najnowszych wynikach badań w antropogenezie [KB2_U04, KB2_U06].
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 - jest świadomy efektów pracy w grupie [KB2_K02];
K2 - planuje zadania badawcze i określa ich priorytet [KB2_K03].
Wymagania wstępne:
antropologia, anatomia człowieka, paleontologia, prymatologiaTreści kształcenia:
Szczegółowy przegląd zróżnicowania budowy czaszki i szkieletu pozaczaszkowego pomiędzy i w obrębie gatunków kopalnych homininów (w tym budowy uzębienia – w odniesieniu do typu diety). Wpływ makro- i mikroewolucji na rozwój i zróżnicowanie hominidów. Metodyka badań oraz różnorodność stanowisk badawczych. Znaczenie danych genetycznych w rekonstrukcji filogenezy człowieka.Literatura:
1. Leakey R., Pochodzenie człowieka. Wydawnictwo CIS i Oficyna Wydawnicza MOST
2. Lewin R., Wprowadzenie do ewolucji człowieka. Prószyński i S-ka. 2000
3. Stringer Ch., Andrews P., The Complete World of Human Evolution. Thames and Hudson. 2005.
4. Tattersall I., Delson E., Couvering J., Encyclopedia of human evolution and prehistory. Garland Publishing New York and London. 2000.
5. Wolpoff, M.H., Paleoanthropology, 2nd edn. New York: McGraw-Hill. 1999
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: systematyczne (co 2-3 tygodnie) pisemne sprawdziany na ocenę, bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.
Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny egzamin z wiadomości przedstawionych na wykładach (50 pytań, zamkniętych i otwartych o charakterze prUwagi: