Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS20256o13Rok / Semestr:
2013/2014 letniNazwa:
Metody analityczne w ektotrofologiiKierunek:
BiologiaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
Prof. dr hab. Stefania KinalJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 – zna zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratoriach [KB2_W01_BT];
W2 - zna metody analizy chemicznej i instrumentalnej [KB2_W01_BT];
W3 - posiada wiedzę o metodach i technikach badawczych stosowanych w laboratoriach [KB2_W01_BT];
W4 – posiada wiedzę odnośnie zalet i wad poszczególnych technik analitycznych [KB2_W01_BT];
W5 - dysponuje wiedzą potrzebną do obsługi aparatury laboratoryjnej [KB2_W01_BT];
W6 - potrafi wskazać czynniki, które mogą determinować wyniki badań analitycznych [KB2_W01_BT];
W7 – zna zasady postępowania z materiałem biologicznym [KB2_W01_BT];
W8 - dokonuje wyboru metod oceny zawartości podstawowych składników pokarmowych, mineralnych i substancji antyodżywczych [KB2_W10_BT];
W9 – definiuje celowość stosowania analityki pożywienia i materiałów paszowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego z uwzględnieniem potrzeb pokarmowych człowieka i zwierząt [KB2_W10_BT];
W10 - charakteryzuje konsekwencje wynikające z ich niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych [KB2_W10_BT].
Umiejętności:
Student:
U1 – ocenia ryzyko zagrożeń pracy w laboratorium, ze szczególnym uwzględnieniem czynników biologicznych [KB2_U04_BC];
U2 - postępuje odpowiedzialnie w pracy laboratoryjnej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy [KB2_U04_BC];
U3– potrafi pobierać reprezentatywne próby materiału do badań laboratoryjnych zgodnie z rodzajem planowanych oznaczeń [KB2_U03_BT];
U4 - wykonuje analizy z zakresu oceny pasz i materiałów biologicznych pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego [KB2_U11_BT];
U5 - korzysta z wiedzy dotyczącej znajomości analityki chemicznej pożywienia i różnych materiałów paszowych [KB2_U11_BT];
U6 – korzysta z metod stosowanych w analityce laboratoryjnej: optycznych, spektroskopowych, elektroanalitycznych, rozdzielczych. Przeprowadza analizy z użyciem spektroskopowych metod optycznych i absorpcji atomowej AAS [KB2_U02_BT];
U7 – potrafi ocenić czynniki wpływające na wynik badań laboratoryjnych, unikając błędów przed- i postanalitycznych [KB2_U01_BT];
U8 - interpretuje wyniki badań laboratoryjnych w oparciu o wartości referencyjne podane w normach lub zaleceniach [KB2_U01_BT];
U9 - gromadzi oraz interpretuje dane pochodzące z analiz i na tej podstawie formułuje wnioski [KB2_U01_BT];
U10 - potrafi oznaczyć podstawowe składniki pokarmowe, aminokwasy, makro – i mikroelementy w produktach spożywczych i paszach [KB2_U11_BT];
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 – postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratoriach analitycznych, wykazując odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych [KB2_K07]
K2 – jest świadomy konieczności ciągłego aktualizowania wiedzy z zakresu technik analitycznych stosowanych w badaniach biologicznych [KB2_K01].
K3 – wykazuje kreatywność i potrafi określić priorytety służące do realizacji analiz [KB2_K05];
K4 - ma świadomość odpowiedzialności za analizy wspólnie realizowane w zespole [KB2_K02]
K5 – aktywnie podnosi swoje kwalifikacje poszukując alternatywnych metod oznaczania różnego rodzaju substancji w materiałach spożywczych oraz paszach [KB2_K01]
Wymagania wstępne:
chemia, biochemia, fizjologia, mikrobiologiaTreści kształcenia:
Celowość stosowania analityki pożywienia i materiałów paszowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz materiałów biologicznych (żwacz, treści jelitowe, kał, mocz, krew, kości). Metody oceny zawartości podstawowych składników pokarmowych, mineralnych i substancji antyodżywczych. Literatura:
1. K. Heldrich (ed).: AOAC. Official Methods of Analysis of Analytical Chemists. 17th edition, Arlington, Virginia, USA, 2005
2. Wisniowska B, Lipiński W. (red.).: Ocena składu chemicznego roślin. Oddzial Krakowski Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej Krajowa Stacja Chemiczno-Rolnicza, Kraków-Warszawa-Wrocław, 2007.
3. Minczewski J., Marczenko Z.: Chemia analityczna. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
4. Namieśnik J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z.: „Pobieranie próbek środowiskowych
do analizy”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1995
5. Króliczek A.: Chemia w produkcji zwierzęcej. 1987
6. Gawęcki J., Hryniewiecki L.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
7. Gawęcki J., Jerzka J.: Żywienie ludzi – ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: 1 pisemne kolokwium na ocenę, bieżąca ocena postępów w nauce i aktywności (na podstawie zaliczeń realizowanych ćwiczeń – sprawozdania z każdego wykonanego ćwiczenia – dotyczące części obliczeniowej i komentarza studenta). Aby uzyskać zaliczenie części ćwiczeniowej student zobligowany jest do oddania wszystkich sprawozdań oraz uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypUwagi:
specjalność: Techniki Laboratoryjne w Biologii