Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
ROSS10039o13Rok / Semestr:
2013/2014 letniNazwa:
GleboznawstwoKierunek:
OgrodnictwoTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. Elżbieta JamrozJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student rozumie i zna rolę gleboznawstwa wśród innych nauk biologicznych i rolniczych O1_W08
Zna podstawowe procesy prowadzące do powstawania gleby; ma wiedzę o roli próchnicy oraz minerałów ilastych w kształtowaniu żyzności gleb; potrafi określić i rozumie wpływ właściwości fizycznych i chemicznych na żyzność i produktywność gleb O1_W08.
Zna i rozumie rolę gleby w funkcjonowaniu naturalnych układów ekologicznych O1_W10.
Potrafi wyjaśnić jaki jest mechanizm oraz wpływ nawożenia organicznego a także mineralnego na właściwości gleby O1_W09.
Umiejętności:
Student umie rozpoznać oraz charakteryzować główne typy gleb O1_U02Kompetencje:
Kompetencje społeczne: potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania O1_K05Wymagania wstępne:
Chemia, fizyka, botanika.Treści kształcenia:
Powstawanie gleb, ich morfologia, trójfazowy układ, właściwości fizyczne, chemiczne, fizykochemiczne, biologiczne, żyzność, systematyka, bonitacja, kompleksy rolniczej przydatności, wymagania glebowe roślin sadowniczych i warzywniczych, kartograficzne opracowania gleboznawcze.Literatura:
1. Gleboznawstwo – praca zbiorowa red. S. Zawadzki, PWRiL, Warszawa 1999 i kolejne wydania.; 2. Zarys gleboznawstwa – R. Turski, A. Słowińska-Jurkiewicz, J. Hetman, wyd. AR Lublin 2001. 3. Przydatność rolnicza gleb Polski – M. Strzemski, J. Siuta, T. Witek, PWRiL Warszawa 1973. 4. Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii – J. Drozd, M. Licznar, S.E. Licznar, J. Weber – wyd. AR Wrocław 2002.Metody oceny:
Wiedza: Egzamin pisemny
Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji uzyskanych danych,
Kompetencje społeczne: Praca indywidualna i w grupach, dyskusja na zajęciach
Uwagi: