ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RRSS20103o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Kształtowanie środowiska
Kierunek: Rolnictwo
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: Prof. dr hab. Lesław Zimny, dr hab. Maria Pytlarz-Kozicka
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student ma pogłębioną wiedzę na temat gospodarowania na terenach rolniczych, oddziaływania rolnictwa na środowisko przyrodnicze i kształtowania relacji człowiek-środowisko. Nabywa wiedzę teoretyczną związaną z naukowymi podstawami kształtowanie środowiska przyrodniczego i najważniejszymi zadaniami stojącymi przed ochroną środowiska. Umiejętności: Interpretuje i ocenia skutki degradacji środowiska naturalnego przez przemysł i rolnictwo. Może prowadzić badań z zakresu skażenia produktów roślinnych i zwierzęcych związkami szkodliwymi. Potrafi samodzielnie przygotować opracowanie w formie pisemnej dotyczące produkcji roślinnej lub oddziaływań rolnictwa na środowisko naturalne.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Wykazuje znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka związanego z produkcją roślinną na środowisko przyrodnicze. Rekomenduje produkcje roślinną z zachowaniem zasad ochrony środowiska. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych.

Wymagania wstępne: botanika, gleboznawstwo, biochemia, genetyka, fizjologia, uprawa roli i roślin

Treści kształcenia: Podstawowe pojęcia – środowisko przyrodnicze, ekosystem, międzynarodowe prawo ochrony środowiska. Czynniki degradujące środowisko i ich skutki. Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka.. Przyczyny degradacji gleb. Rekultywacja gruntów zdegradowanych. Wpływ przemysłu na środowisko naturalne. Zanieczyszczenie wód naturalnych. Skutki degradacji środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza. Definicje nawozów, ograniczenia dotyczące stosowania nawozów – regulacje prawne. Zagrożenia dla środowiska związane ze stosowaniem nawozów. Pestycydy, środki ochrony roślin, definicje, podział, znaczenie w ochronie roślin, substancje aktywne, toksyczność, okresy prewencji i karencji. Uwarunkowania prawne w ochronie roślin, zasady stosowania pestycydów. Występowanie pozostałości środków ochrony roślin w uprawach i w żywności. Środowisko roślin, zwierząt gospodarskich i człowieka. Współczesne rozwiązania w agrotechnice przeciwerozyjnej. Choroby gleby jako skutki „nowoczesnej agrotechniki”. Uprawa konserwująca - technologia uprawy przyjazna środowisku. Rola zadrzewień w kształtowaniu krajobrazu. Projektowanie zadrzewień śródpolnych. Dobra praktyka rolnicza w kształtowaniu środowiska. Ochrona siedlisk przyrodniczo cennych. Użytki ekologiczne. Przyrodnicze i społeczne uwarunkowania koncepcji rolnictwa zrównoważonego. Kształtowanie środowiska w różnych regionach świata. Funkcje płodozmianu we współczesnym rolnictwie. Projektowanie płodozmianów przeciwerozyjnych i rekultywacyjnych. Ocena degradacji środowiska glebowego za pomocą bilansu substancji organicznej w płodozmianie.

Literatura: 1. Bogacz A., Kabała C., Karczewska A., Szopka K. 2010. Zasoby naturalne i zrównoważony rozwój. Wyd. UP we Wrocławiu 2. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczowski D. 2009. Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa 2009. 3. Ilnicki P. 2004. Polskie rolnictwo a ochrona środowiska. Wyd. AR w Poznaniu. 4. Karczewska A. 2008. Ochrona gleb i rekultywacji terenów zdegradowanych. Wyd. UP we Wrocławiu 5. Karg J., Karlik B., 1993. Zadrzewienia na obszarach wiejskich. Wyd. ZBŚRiL PAN, Poznań 6. Polski Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Gleba – woda – powietrze. IUNG, Puławy 1999. 7. Rośliny inwazyjne Dolnego Śląska. PKE, Wrocław 2007. 8. Siuta J. Gleba – diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ, Warszawa 1995. 9. Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego. Red. S. Bieszczad, J. Sobota. AR Wrocław, 1999.

Metody oceny: Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie, egzamin pisemny Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: prezentacja ppt, Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: praca indywidualna i w grupach, dyskusja na zajęciach

Uwagi: