Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IBS20115f13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
Drogi kolejoweKierunek:
BudownictwoTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. Grzegorz AntoniszynJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza
Zna warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach i stacjach kolejowych oraz warunki techniczne utrzymania podtorza; zna wytyczne techniczne projektowania linii i stacji kolejowych, zna aktualne wymagania i rozwiązania w kierunku ochrony środowiska wzdłuż modernizowanych tras kolejowych; rozumie istotę wymagań, jakie są nakładane w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku modernizacji infrastruktury transportu szynowego; rozumie sens zagadnienia „interoperacyjności” w europejskim systemie kolejowym; zna europejskie standardy techniczne dla kolei dużych prędkości oraz treść Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności.
Umiejętności
Umie zaprojektować linię i stację kolejową w zakresie układu geometrycznego, odwodnienia, nawierzchni i robót ziemnych (z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych); potrafi zaproponować sposób wzmocnienia i technologię wykonania wzmocnienia podłoża toru kolejowego, w oparciu o odpowiednie wytyczne techniczne; umie projektować małe kolejowe obiekty inżynieryjne (mosty i przepusty); potrafi zastosować nowoczesne systemy diagnostyki infrastruktury transportu szynowego a także technologie modernizacji linii i stacji kolejowych w celu przystosowania do zwiększonych przewozów i dużych prędkości jazdy, zgodnie z postulatami zawartymi w międzynarodowych umowach AGC oraz AGTC.
Kompetencje:
Identyfikuje się z koniecznością podejmowania działań celem minimalizacji negatywnego wpływu inwestycji kolejowych na środowisko; ma świadomość odpowiedzialności za przeprowadzenie tzw. kompensacji przyrodniczych (stanowiących wypełnienie wymogów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji) przed przekazaniem linii lub stacji kolejowej do eksploatacji; rozumie znaczenie poprawności projektu oraz jakości technicznej wykonawstwa obiektu komunikacyjnego w odniesieniu do stanu bezpieczeństwa w procesie użytkowania. Wymagania wstępne:
mechanika gruntów, materiały budowlane, metody obliczeniowe.Treści kształcenia:
Student po ukończeniu kursu zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem, budową i utrzymaniem linii oraz stacji kolejowych. Jest zapoznany z problematyką ochrony środowiska, wynikającą z decyzji środowiskowych. Zna i potrafi korzystać z warunków i standardów technicznych oraz Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności przy remontach, modernizacji lub przebudowie linii i stacji kolejowych.Literatura:
1. Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L.; Infrastruktura transportu, OWPW, Warszawa 2008.
2. Gronowicz J.; Ochrona środowiska w transporcie lądowym, Bibl. Probl. Eksploatacji, Poznań-Radom, 2003.
3. Bałuch M.; Podstawy dróg kolejowych, Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2000.
4. Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M.; Linie kolejowe, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002.
5. Chełmecki W.; Stacje kolejowe, tom I, II. Wyd. Pol. Krakowskiej, Kraków 2001.
6. Towpik K.; Infrastruktura drogi kolejowej – Obciążenia i trwałość nawierzchni, Biblioteka Problemów Eksploatacji, Warszawa-Radom 2006.
7. Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L., Infrastruktura transportu, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002.
8. Cieślakowski S.J.; Stacje kolejowe, WKiŁ, Warszawa 1993.
9. Sołowczuk A.; Podstawy dróg kolejowych, Wyd. Pol. Szczecińskiej, Szczecin 2000.
10. Id-1 (D-1) Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. PKP Polskie Linie kolejowe S.A., Warszawa 2005.
11. Id-3 (D-4) Warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego. PKP Polskie Linie kolejowe S.A., Warszawa 2009.
12. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dn. 10.09.1998 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz. U. nr 151, 15.12.1998 r. poz. 987.
Metody oceny:
zaliczenie 1 projektu, kolokwium (wykład). Uwagi: