Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RRSS10148o13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
Ekologia i ochrona środowiskaKierunek:
RolnictwoTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 0 / 0Prowadzący:
dr hab. Klara Tomaszewska prof. nadzw. (Ekologia) dr hab. Cezary Kabała prof. nadzw. , (Ochr. Środ.) dr inż. Katarzyna Szopka (Ochr. Środ.) Język:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza: Student zna podstawowe ekosystemy występujące w Polsce. Zna podstawowe prawa dotyczące takich poziomów organizacji biologiczne jak: osobnik, populacja, biocenoza, a zwłaszcza rozumie funkcję, jaką spełniają w przyrodzie.
Posiada wiadomości na temat oddziaływań wewnątrz- i między populacyjnych. Ma wiedzę dotyczącą kształtowania i ochrony środowiska. Ma wiedzę dotyczącą podstawowych procesów zachodzących w biosferze.Racjonalnie ocenia funkcjonowanie człowieka w przyrodzie i oddziaływanie działalności człowieka na środowisko.
Umiejętności: Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na stan środowiska naturalnego. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł dotyczących problemów ochrony środowiska, oraz zagadnień związanych z ekologią. Kompetencje:
Kompetencje społeczne: Ma świadomość wagi i odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Ma świadomość ryzyka produkcji rolniczej i jej wpływu na środowisko naturalne. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role.
Wymagania wstępne:
Botanika; Fizjologia roślin; Gleboznawstwo - cz. EkologiaTreści kształcenia:
Definicja ekologii i ekosystemów. Przegląd najważniejszych ekosystemów Polski (leśne, bagienne, wodne) ukazujących bioróżnorodność przyrody ożywionej. Omówienie procesów i zjawisk charakterystycznych dla świata roślin. Prawa ekologiczne, sukcesja i jej modele. Populacja - struktura przestrzenna i wiekowa, interakcje między gatunkami i populacjami. Zagrożenia bioróżnorodności. – cz. Ekologia
Podstawowe problemy ochrony poszczególnych komponentów środowiska (powietrza, wody, gleby) oraz najważniejsze globalne problemy środowiskowe, gospodarka odpadami, gospodarka wodno-ściekowa. Organizacja ochrony środowiska w Polsce, podstawowe akty prawne. Uwrażliwienie studentów na problemy zagrożeń środowiska i wskazanie najważniejszych działań proekologicznych podejmowanych w skali lokalnej i globalnej dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju – cz. Ochrona ŚrodowiskaLiteratura:
Odum E.P., 1982. Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa; Falińska K. 1996. Ekologia roślin, PWN, Warszawa;
Bieszczad S., Sobota J. (red.), 2000, 2004. Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego. Wyd. AR Wrocław
Karaczun Z., Indeka L., 1999, 2003. Ochrona środowiska. Warszawa
Umiński T., 1995. Ekologia, środowisko, przyroda. Wyd. Szk.i Ped.,Warszawa
uzupełniająca:
Inne podręczniki i opracowania z zakresu ochrony środowiska
Metody oceny:
Cz. Ekologia
Wiedza: Zaliczenie
Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji zebranych danych, ocena ustnej prezentacji
Kompetencje społeczne: Ocena poprawności doboru informacji, poszanowanie do praw autorskich i prawidłowa interpretacja w odniesieniu do ochrony środowiska
Cz. Ochrona Środowiska
Wiedza: Kolokwium zaliczeniowe pisemne
Umiejętności: Ocena opanowania materiału
Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy w indywidualnej pracy pisemnej
Uwagi: