ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: MRS10006o13
Rok / Semestr: 2013/2014 letni
Nazwa: Fizjologia i ekobiologia roślin
Kierunek: Medycyna roślin
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Edward Grzyś
Język: polski


Efekty kształcenia: Student uzyskuje wiedzę z zakresu fizjologii roślin obejmującą: mechanizmy regulacji procesów życiowych, w szczególności mechanizmy obronne, gospodarkę wodną, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach. Ma wiedzę o bioróżnorodności środowiska przyrodniczego, jego kształtowaniu i ochronie przed niekorzystnymi czynnikami abiotycznymi i biotycznymi. Student nabywa umiejętność w przeprowadzaniu prostych zadań badawczych dotyczących procesów fizjologicznych w roślinach, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi w podstawowym zakresie posługiwać się laboratoryjnymi technikami stosowanymi w medycynie roślin; zachowuje zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium

Kompetencje: Student rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie problematyki związanej z ochroną roślin i środowiska. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role; ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie.

Wymagania wstępne: Fizyka, Chemia, Botanika, Biochemia

Treści kształcenia: Pobieranie, transport i wydzielanie wody przez rośliny. Ekologiczne typy gospodarki wodnej roślin. Funkcjonowanie aparatów szparkowych. Odżywianie mineralne roślin. Fotosynteza. Rośliny typu. Fotooddychanie. Czynniki środowiskowe i wewnętrzne warunkujące sprawność aparatu fotosyntetycznego – rola promieniowania świetlnego, CO2 i temperatury. Bliski i daleki transport asymilatów. Regulatory wzrostu. Wpływ czynników środowiska na wzrost i rozwój roślin.

Literatura: Kopcewicz J., Lewak S. 2002. Plant physiology. PWN. Warszawa. Kozłowska M. 2007. Plant physiology. PWRiL. Poznań.

Metody oceny: Wiedza: Ocena efektów kształcenia na podstawie egzaminu pisemnego. Umiejętności: Ocena umiejętności w przeprowadzaniu prostych zadań badawczych dotyczących procesów fizjologicznych w roślinach. Kompetencje społeczne: Ocena poprawności w interpretacji uzyskanych wyników.

Uwagi: