Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RTSS20248o13Rok / Semestr:
2013/2014 letniNazwa:
Analiza matematyczna i statystyka inż.Kierunek:
Technika Rolnicza i LeśnaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab. Wiesław Szulczewski, dr inż. Krzysztof LejmanJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości dotyczące zastosowań matematyki wyższej i statystki inżynierskiej w rozwiązywaniu zagadnień z zakresu inżynierii rolniczej. Rozpoznaje metody planowania eksperymentu i praktycznego zastosowania narzędzi statystycznych oraz wnioskowania statystycznego. Kojarzy i opisuje praktyczne zastosowanie elementów teorii pola, pola skalarnego, pola wektorowego, potencjału, pola potencjalnego, gradientu, rotacji, dywergencji, transformacji Laplace’a, transformacji Fouriera, podstaw rachunku prawdopodobieństwa, estymacji punktowej i przedziałowej w aspekcie rozwiązywania podstawowych problemów z zakresu inżynierii rolniczej.
Student nabywa umiejętność zastosowania metod matematycznych i statystycznych do wspomagania prac inżynierskich w technice rolniczej. Nabywa umiejętność wyciągania wniosków w oparciu o wyniki analiz statystycznych materiału pomiarowego. Student planuje eksperyment z wykorzystaniem technologii informatycznych. Rozróżnia metody matematyczne i statystyczne w aspekcie ich wykorzystania w technice rolniczej. Rozróżnia pojęcia zaawansowanych metod statystycznych i matematycznych. Potrafi dobierać odpowiednie metody i technologie informatyczne do rozwiązywania problemów w zależności od zmiennych zadań.
Kompetencje:
Student wykazuje zrozumienie stosowania zaawansowanych metod matematycznych i statystycznych do analizy i wnioskowania w obszarze badań z zakresu techniki rolniczej. Docenia zasady prawidłowej prezentacji wyników i uzasadnia prawidłowość stosowanych metod. Ocenia i wyjaśnia wyniki analiz przeprowadzonych przy zastosowaniu narzędzi matematycznych i informatycznych. Wykazuje konieczność samodoskonalenia i dokształcania w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii informatycznych opartych na praktycznych zastosowaniach matematyki i statystyki.Wymagania wstępne:
matematyka wyższa I i matematyka wyższa II, podstawy informatyki, statystykaTreści kształcenia:
Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, zmienne losowe, weryfikacja hipotez parametrycznych, elementy teorii pola, pole skalarne, pole wektorowe, potencjał, pole potencjalne, gradient, rotacja, dywergencja. Planowanie eksperymentu i wnioskowanie statystyczne, zarządzaniem danymi tekstowymi i numerycznymi, przygotowanie danych do analizy i wizualizacji przy użyciu różnych technik prezentacji, standardowe i zmodyfikowane procedury graficzne, współpraca programów statystycznych z edytorami tekstu i programami prezentacyjnymi. Literatura:
1. Bjorck A., Dahlquist G.: Metody numeryczne, PWN, Warszawa 1987.
2. Gewert M., Skoczylas Z.: Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory. Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2002.
3. Gewert M., Skoczylas Z.: Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania. Oficyna Wydawnicza GiS. Wrocław 2002.
4. Krysicki W., Włodarski L.: Analiza matematyczna w zadaniach. Część II, PWN, Warszawa 1998.
5. Fichtenholz G.M.: Rachunek różniczkowy i całkowy, t. I, II i III. PWN, Warszawa 1997.
6. Kala R. Statystyka dla przyrodników. Wyd. AR Poznań, 2002.
7. Koronacki J., Mielniczuk J.: Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WNT, 2001.
8. Krysicki W., Włodarski L.: Analiza matematyczna w zadaniach, część I, II, PWN, Warszawa 2004.
9. Leszek W.: Badania empiryczne – wybrane zagadnienia metodyczne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997
10. Łomnicki A.: Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa 2003
11. Pabis S.: Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985
12. Statistica PL, Tom I – Ogólne konwencje i statystyki, Tom II – Grafika, Tom III – Statystyki II, StatSoft Polska Sp. z o.o., Kraków, 1997
13. Trętowski J., Wójcik A. R.: Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwa Uczelniane WSRP w Siedlcach, 1991
14. Volk V.: Statystyka stosowana dla inżynierów, WNT, Warszawa, 1973
Metody oceny:
Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: kolokwia na ćwiczeniach, egzamin ustny
Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: ocena samodzielnie rozwiązanych analiz statystycznych, ocena umiejętności doboru narzędzi matematycznych i informatycznych do rozwiązywania zadań inżynierskich i symulacji procesów, ocena poprawności doboru metod wizualizacji
Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: ocena metod pracy indywidualnej i zespołowej, dyskusja rozwiązań i zastosowUwagi: