ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: JOS10002o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Język obcy - poziom A2
Kierunek: Ogólnouczelniane - Języki obce
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 0 / 120 / 0
Prowadzący: mgr Ewa Hajdasz
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: znajomość podstawowego słownictwa z życia codziennego, prostych zwrotów językowych, zgodnie z wymogami poziomu A2 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003).

Umiejętności:

SŁUCHANIE

Student powinien umieć zrozumieć:
• najważniejszą informację zawartą w prostych komunikatach i ogłoszeniach,
• krótkie wypowiedzi, podawane w sposób przejrzysty i powolny,
• proste wskazówki związane z przemieszczaniem się i orientacją w terenie.

CZYTANIE

Student powinien umieć:
• wyszukać w tekście konkretne informacje i wybrać potrzebne dane dotyczące miejsc takich jak: ulice, restauracje, stacje kolejowe i benzynowe,
• zrozumieć wskazówki, instrukcje i ostrzeżenia o niebezpieczeństwie,
• rozpoznać konkretne informacje w prostych materiałach, np. faksach, krótkich listach, broszurach czy artykułach prasowych.

MÓWIENIE

Student powinien umieć:
• używać codziennych form grzecznościowych przy powitaniach, pożegnaniach i zwracaniu się do innych osób,
• odpowiadać na zaproszenia, propozycje i przeprosiny, a także zapraszać, proponować i przepraszać,
• powiedzieć co lubi, a czego nie lubi,
• uczestniczyć w nieskomplikowanej konwersacji na temat związany ze studiami, pracą i czasem wolnym, o ile rozmówca podejmie dodatkowy wysiłek,
• zgadzać lub nie zgadzać się z innymi,
• zadawać proste pytania i udzielać odpowiedzi,
• rozmawiać o tym, co robi w wolnym czasie.

PISANIE

Student powinien umieć opisać prostymi zdaniami:
• czynności dnia codziennego,
• co się dzieje w danej chwili,
• rodzinę, uczelnię, swój pokój, mieszkanie, miasto.


Kompetencje: Student powinien umieć nawiązać kontakt z osobami, które nie posługują się językiem polskim, pod warunkiem, że współrozmówca wykazuje cierpliwość i podtrzymuje kontakt, czekając na odpowiedź poprzez powtarzanie zdań lub pytań, zwracając uwagę na używanie prostych, nieskomplikowanych zwrotów.

Wymagania wstępne: Egzamin maturalny (poziom podstawowy). Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego.

Treści kształcenia: Nacisk na rozumienie tekstów ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie. Słownictwo związane z podstawowymi informacjami o rodzinie, najbliższym środowisku, zatrudnieniu, zakupach. Czytanie ogłoszeń, prospektów, itp. Komunikowanie się na poziomie wymiany prostych informacji dotyczących codziennego życia. Wskazywanie drogi, zapraszanie znajomych na towarzyskie spotkania. Udzielanie rad, zgadzanie się/nie zgadzanie. Opisywanie wyglądu, miejsc, prostych sytuacji. Podawanie krótkich definicji. Pisanie krótkich, prostych notatek, wiadomości, pocztówek i listów.

Literatura:
Język francuski:
Miquel, Claire, Vocabulaire progressif du Français avec 250 exercises, CLE, Paris, 2010.
Giradet, Jacky, CAMPUS 1, méthode de français 1, CLE, Paris 2004.
Giradet, Jacky, CAMPUS 1, méthode de français 1, Cahier d'exercises, CLE, Paris 2004.
Delatour, Yves, Grammaire pratique du français en 80 fiches, Hachette, Paris, 2000.
Labascoule, Josiane, Rond Point, 1, Relié, Madrid, 2004.
Denyer, M., Version originale 1, Difusion, Madrid, 2009.
Liria, P., Les cahiers de grammaire française, Niveau survie, Difusion, Madrid, 2011.

Język hiszpański:
Podręczniki wiodące:
1.F. Castro Viúdez, P. Díaz Ballesteros, I. Rodero Díez, C. Sardinero Franco, ESPAÑOL EN MARCHA, NIVEL BÁSICO (A1+A2), SGEL, Madrid 2009.
2.D. Nieto-Kuczyńska, D. Nieto-Rasiński, ARCOÍRIS (A1+A2), PrzystanekEDU, Wrocław 2012.
Materiały uzupełniające:
1.M. Ángeles Palomino, DUAL-PRETEXTOS PARA HABLAR, Edelsa-Grupo Didascalia, Madrid 2000.
2.F. Castro Viúdez, APRENDE A2, APRENDE B1, SGEL, Madrid 2006.
3.M. Baralo, M. Genís, M.E. Santana, VOCABULARIO (A1-A2), Anaya, Madrid 2010.
4.E. Martín Peris, N. Sans Baulenas, GENTE A2, LektorKlett, Barcelona 2006.
5.L. Gómez de Olea, P. López Pernía, EL NUEVO CURSO A2, Langenscheidt, Kraków 2007.
6.M. Ángeles Casado, A. Martínez, A. M. Romero, PRISMA NIVEL A2, Edinumen, Madrid 2007.
Materiały multimedialne:
1.VideoEle-Vídeos para aprender español como lengua extranjera: www.videoele.com

Język niemiecki:
1. Daniela Niebisch, Sylvette Penning- Himstra, Franz Specht, Monika Bovermann, Monika Reinmann, Schritte international 1, 2, 3, 4 Max Hueber Verlag 2006.
2. Hermann Funk, Christiane Kuhn, Silke Demme, Studio D 1, 2, Cornelsen Verlag Berlin 2005.
3. Anni Fischer-Mitziviris, Sylvia Jahnke-Papanikolau, Ausblick 1, 2; Max Hueber Verlag 2008.
4. Martin Müller, Paul Rusch, Theo Scherling, Lukas Wertenschlag, Optimal 1, 2, Langenscheidt Verlag 2005.
5. Hartmut Aufderstrasse, Heiko Bock, Mechthild Gerdes, Jutta Müller, Helmut Müller, Themen neu 1, Max Hueber Verlag 2002.
6. Renate Luscher, Übungsgrammatik für Anfänger, Verlag für Deutsch 2009.
7. Maria Christina Berger, Maddalena Martini Generation E Deutschsprachige Landeskunde im europäischen Kontekst, Klett 2006.
8. Barbara Gottstein-Schramm, Susanne Kalender, Franz Specht, Barbara Duckstein Schritte Übungsgrammatik Niveau A1-B1 Hueber Verlag 2010.
www.german.pl
www.hueber.de

Język rosyjski:
1. Małgorzata Wiatr-Kmieciak, Sławomira Wujec - ВОТ и МЫ - część 2 (podręcznik i zeszyt ćwiczeń), Wydawnictwo Szkolne PWN Warszawa 2009.
2. Barbara Charasz, Krystyna Kancewicz-Sokołowska - Język rosyjski - МОЯ ПРОФЕССИЯ - część 1 (podręcznik i zeszyt ćwiczeń) Wyd. REA Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca:
1. Marta Fidyk, Teresa Skup-Stundis, Nowe repetytorium z języka rosyjskiego, Wydawnictwo Szkolne PWN Warszawa 1999.
2. Materialy wlasne lektora.


Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz obecności i aktywności na zajęciach. Egzamin końcowy sprawdzający rozumienie tekstu, struktury językowe i leksykę.

Uwagi: