Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS20304o13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
Rozwój i zdrowie człowiekaKierunek:
BiologiaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr hab. prof. nadzw. Barbara KwiatkowskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 – zna szczegółową charakterystykę poszczególnych etapów rozwoju ontogenetycznego człowieka [KB2_W01_BC];
W2 - zna i opisuje czynniki endogenne i egzogenne wpływające na rozwój, zaburzające i przyspieszające rozwój, objaśnia znaczenie trendu sekularnego, akceleracji i retardacji dla zmian populacyjnych [KB2_W06, KB2_W03_BC];
W3 - rozumie wpływ warunków środowiskowych na możliwości realizacji potencjału genetycznego, zna metody kontroli prawidłowości rozwoju człowieka [KB2_W04_BC];
W4 - na podstawy epidemiologii, podstawowe zagrożenia dla zdrowia i rozwoju człowieka, wpływ stylu życia na zdrowie [KB2_W06, KB2_W06_BC].
Umiejętności:
Student:
U1- ocenia prawidłowość rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży, potrafi zastosować techniki badawcze do oceny zmian następujących z wiekiem na wszystkich etapach ontogenezy, potrafi ocenić warunki socjo-ekonomiczne populacji i ich wpływ na rozwój i zdrowie człowieka [KB2_U01_BC];
U2 - potrafi opisać genetyczne i środowiskowe uwarunkowania budowy i funkcji organizmu człowieka [KB2_U02_BC];
U3 – potrafi i zmierzyć potrzebne wielkości cech morfologicznych i niektórych cech fizjologicznych, umie odpowiednio wykorzystać sprzęt do badań pomiarowych [KB2_U02].
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 – jest świadomy zagrożeń dla zdrowia i rozwoju człowieka wynikających z postępu cywilizacyjnego, propaguje działania prozdrowotne w najbliższym środowisku [KB2_K04];
K2 - potrafi odpowiedzialnie i skutecznie współpracować w grupie [KB2_K02].
Wymagania wstępne:
antropologia fizycznaTreści kształcenia:
Czynniki wpływające na rozwój na kolejnych etapach ontogenezy progresywnej. Charakterystyka okresów ontogenezy. Metody kontroli prawidłowości rozwoju. Wpływ czynników środowiskowych na zdrowie człowieka. Cywilizacyjne zagrożenia zdrowia.Literatura:
1. Turner J.S., Helms D.B., 1999 Rozwój człowieka;
2. Wolański N., 2005, Rozwój biologiczny człowieka;
3. Wolański N. 2006 Ekologia człowieka t.1 i 2.
4. Wolański N. 2006, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
5. Kubica J.F. 2004. Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia. Warszawa
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: bieżąca ocena (na podstawie ustnych i pisemnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność.
Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny test (25 -30 zamkniętych pytań) w sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie trwa 30 min. Jeśli test nie zostanie zliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w termUwagi:
specjalność: Biologia Człowieka