ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20304o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Rozwój i zdrowie człowieka
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. prof. nadzw. Barbara Kwiatkowska
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – zna szczegółową charakterystykę poszczególnych etapów rozwoju ontogenetycznego człowieka [KB2_W01_BC]; W2 - zna i opisuje czynniki endogenne i egzogenne wpływające na rozwój, zaburzające i przyspieszające rozwój, objaśnia znaczenie trendu sekularnego, akceleracji i retardacji dla zmian populacyjnych [KB2_W06, KB2_W03_BC]; W3 - rozumie wpływ warunków środowiskowych na możliwości realizacji potencjału genetycznego, zna metody kontroli prawidłowości rozwoju człowieka [KB2_W04_BC]; W4 - na podstawy epidemiologii, podstawowe zagrożenia dla zdrowia i rozwoju człowieka, wpływ stylu życia na zdrowie [KB2_W06, KB2_W06_BC]. Umiejętności: Student: U1- ocenia prawidłowość rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży, potrafi zastosować techniki badawcze do oceny zmian następujących z wiekiem na wszystkich etapach ontogenezy, potrafi ocenić warunki socjo-ekonomiczne populacji i ich wpływ na rozwój i zdrowie człowieka [KB2_U01_BC]; U2 - potrafi opisać genetyczne i środowiskowe uwarunkowania budowy i funkcji organizmu człowieka [KB2_U02_BC]; U3 – potrafi i zmierzyć potrzebne wielkości cech morfologicznych i niektórych cech fizjologicznych, umie odpowiednio wykorzystać sprzęt do badań pomiarowych [KB2_U02].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 – jest świadomy zagrożeń dla zdrowia i rozwoju człowieka wynikających z postępu cywilizacyjnego, propaguje działania prozdrowotne w najbliższym środowisku [KB2_K04]; K2 - potrafi odpowiedzialnie i skutecznie współpracować w grupie [KB2_K02].

Wymagania wstępne: antropologia fizyczna

Treści kształcenia: Czynniki wpływające na rozwój na kolejnych etapach ontogenezy progresywnej. Charakterystyka okresów ontogenezy. Metody kontroli prawidłowości rozwoju. Wpływ czynników środowiskowych na zdrowie człowieka. Cywilizacyjne zagrożenia zdrowia.

Literatura: 1. Turner J.S., Helms D.B., 1999 Rozwój człowieka; 2. Wolański N., 2005, Rozwój biologiczny człowieka; 3. Wolański N. 2006 Ekologia człowieka t.1 i 2. 4. Wolański N. 2006, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 5. Kubica J.F. 2004. Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia. Warszawa

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: bieżąca ocena (na podstawie ustnych i pisemnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny test (25 -30 zamkniętych pytań) w sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie trwa 30 min. Jeśli test nie zostanie zliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w term

Uwagi: specjalność: Biologia Człowieka