Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RESS10199o12Rok / Semestr:
2012/2013 letniNazwa:
JĘZYK OBCYKierunek:
EkonomiaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
0 / 30 / 0Prowadzący:
Odpowiedzialna za przedmiot: mgr Jadwiga BolechowskaJęzyk:
polskiStudent może wybrać lektorat z języka francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego.Efekty kształcenia:
POZIOM A1:
WIEDZA:
Znajomość wybranego, podstawowego słownictwa z życia codziennego, prostych zwrotów językowych, zgodnie z wymogami dla poziomu A1 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003).
UMIEJĘTNOŚCI:
SŁUCHANIE
Student potrafi zrozumieć:
• proste słowa i zdania związane z powitaniem, pożegnaniem, czynnościami dnia codziennego,
• pytania i polecenia adresowane do niego w sposób uważny i powolny,
• informację zawartą w jasnym i krótkim komunikacie.
CZYTANIE
Student umie poprawnie przeczytać na głos krótkie i proste teksty oraz rozumie:
• ogólną treść prostych materiałów informacyjnych,
• krótki, prosty opis, zwłaszcza, gdy towarzyszą mu materiały wizualne,
• krótkie i proste polecenia pisemne.
MÓWIENIE
Student potrafi:
• przedstawić się,
• przeliterować swoje imię i nazwisko,
• podać dane osobowe,
• zapytać o dane osobowe rozmówcy,
• opisać siebie i własną rodzinę,
• opisać swój dzień.
PISANIE
Student potrafi napisać:
• krótką notatkę o sobie, krótkiego e-maila,
• pocztówkę z wakacji,
• gdzie mieszka i czym się zajmuje,
• co robi, lubi i jak odpoczywa.
POZIOM A2:
WIEDZA:
Znajomość podstawowego słownictwa z życia codziennego, prostych zwrotów językowych, zgodnie z wymogami poziomu A2 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003).
UMIEJĘTNOŚCI:
SŁUCHANIE
Student potrafi zrozumieć:
• najważniejszą informację zawartą w prostych komunikatach i ogłoszeniach,
• krótkie wypowiedzi, podawane w sposób przejrzysty i powolny,
• proste wskazówki związane z przemieszczaniem się i orientacją w terenie.
CZYTANIE
Student potrafi:
• wyszukać w tekście konkretne informacje i wybrać potrzebne dane dotyczące miejsc takich jak: ulice, restauracje, stacje kolejowe i benzynowe,
• zrozumieć wskazówki, instrukcje i ostrzeżenia o niebezpieczeństwie,
• rozpoznać konkretne informacje w prostych materiałach, np. faksach, krótkich listach, broszurach czy artykułach prasowych.
MÓWIENIE
Student potrafi:
• używać codziennych form grzecznościowych przy powitaniach, pożegnaniach i zwracaniu się do innych osób,
• odpowiadać na zaproszenia, propozycje i przeprosiny, a także zapraszać, proponować i przepraszać,
• powiedzieć co lubi, a czego nie lubi,
• uczestniczyć w nieskomplikowanej konwersacji na temat związany ze studiami, pracą i czasem wolnym, o ile rozmówca podejmie dodatkowy wysiłek,
• zgadzać lub nie zgadzać się z innymi,
• zadawać proste pytania i udzielać odpowiedzi,
• rozmawiać o tym, co robi w wolnym czasie.
PISANIE
Student potrafi opisać prostymi zdaniami:
• czynności dnia codziennego,
• co się dzieje w danej chwili,
• rodzinę, uczelnię, swój pokój, mieszkanie, miasto.
POZIOM B1:
WIEDZA:
Znajomość słownictwa związanego z sytuacjami codziennymi, w tym podstawowych zwrotów idiomatycznych wymaganych na poziomie B1 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003).
UMIEJĘTNOŚCI:
SŁUCHANIE
Student rozumie:
• wypowiedzi i informacje związane z sytuacjami dnia codziennego,
• filmy i nagrania dotyczące bieżących wydarzeń i swoich zainteresowań.
CZYTANIE
Student umie przeczytać ze zrozumieniem:
• teksty opisujące wydarzenia mające związek z najbliższym otoczeniem,
• krótkie informacje ze świata na tematy ogólne,
• proste instrukcje obsługi urządzeń domowych.
MÓWIENIE
Student umie:
• dość płynnie, chociaż z potknięciami porozumiewać się i wyrażać proste treści, przedstawić ogólnie swoje opinie i odczucia,
• radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć podczas podróży,
• tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są mu znane, lub które go interesują
• opowiedzieć w miarę poprawnie krótką historię.
PISANIE
Student potrafi:
• napisać list prywatny, notatkę, uproszczone CV, wypełnić formularz i ankietę,
• opisywać doświadczenia, marzenia, nadzieje i aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany,
• opisać wydarzenia i czynności, które miały lub będą miały miejsce w jego środowisku lub poza nim,
• napisać w miarę poprawnie krótką rozprawkę, streszczenie i sprawozdanie.
POZIOM B2:
WIEDZA:
Znajomość słownictwa ogólnego i branżowego, zwrotów idiomatycznych - biegłość językowa wymagana na poziomie B2 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003).
UMIEJĘTNOŚCI:
SŁUCHANIE
Student rozumie:
• wypowiedzi i wykłady związane ze swoim środowiskiem i kierunkiem studiów,
• filmy i nagrania dotyczące środowiska akademickiego i danej dziedziny nauki w zakresie wiedzy ogólnej,
• informacje ogólne związane z danym kierunkiem studiów i specjalnością,
CZYTANIE
Student umie przeczytać ze zrozumieniem:
• teksty o tematyce ogólnej i popularnonaukowej związane z własnymi zainteresowaniami i kierunkiem studiów,
• publikacje dotyczące studiowanej dziedziny (pracy dyplomowej),
• instrukcje dotyczące obsługi różnych maszyn i urządzeń wykorzystywanych w domu, laboratorium i potencjalnym środowisku pracy.
MÓWIENIE
Student umie:
• porozumiewać się, brać udział w dyskusji, przedstawić swoje poglądy i zaprezentować tematy związane ze swoimi zainteresowaniami i kierunkiem studiów
• przygotować i przedstawić ustną prezentację na temat związany ze swoim kierunkiem studiów,
• parafrazować i omawiać przeczytane teksty i usłyszane wypowiedzi,
• rozpoznawać najczęściej popełniane przez siebie błędy i kontrolować swoją wypowiedź.
PISANIE
Student potrafi
• napisać list motywacyjny, CV, odpowiedź na ofertę pracy, reklamację, zaproszenie, podziękowanie, podanie, etc.,
• opisać wydarzenia i czynności, które miały lub będą miały miejsce w jego środowisku lub poza nim,
• napisać sprawozdanie, streszczenie, esej,
• przygotować pisemną prezentację na temat związany ze swoim kierunkiem studiów.
POZIOM C1/C2:
WIEDZA:
Znajomość słownictwa ogólnego i branżowego, zwrotów idiomatycznych - biegłość językowa wymagana na poziomie C1/C2
(CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003).
UMIEJĘTNOŚCI:
SŁUCHANIE
Student rozumie:
• dłuższe wypowiedzi na tematy abstrakcyjne i na skomplikowane tematy spoza własnej dziedziny, chociaż może czasami potrzebować objaśnienia szczegółów,
• szeroki zakres wyrażeń idiomatycznych i kolokwialnych,
• wypowiedzi na żywo lub w postaci nagrania, zarówno na tematy sobie znane jak i nieznane, spotykane w życiu osobistym, społecznym, akademickim i zawodowym,
• większość wykładów, dyskusji i debat w dziedzinie związanej z danym kierunkiem studiów.
CZYTANIE
Student umie przeczytać ze zrozumieniem:
• długie i skomplikowane teksty, niezależnie od tego, czy dotyczą one jego specjalności, pod warunkiem możliwości ponownego przeczytania trudnych fragmentów,
• wszelką korespondencję, czasami korzystając ze słownika,
• subtelne szczegóły zawarte w tekstach, takie jak stanowisko autora oraz opinie wyrażane zarówno wprost jak i sugerowane.
MÓWIENIE
Student umie:
• elastycznie i efektywnie używać języka w celach towarzyskich, w tym również wyrażać emocje, aluzje itp.,
• bez trudności prowadzić skomplikowane rozmowy i dyskusje grupowe, nawet na abstrakcyjne, złożone i nieznane mu tematy,
• nadążyć w ożywionej dyskusji między rodzimymi użytkownikami języka,
• w precyzyjny sposób wyrażać swoje opinie, a także przekonująco przedstawiać skomplikowane argumenty oraz reagować na poglądy innych.
PISANIE
Student potrafi:
• wyrażać się jasno i precyzyjnie, jest otwarty na argumenty adresata,
• pisać efektywnie zarówno teksty oficjalne jak i nieoficjalne, jednakże teksty do publikacji mogą jeszcze wymagać korekty,
• streszczać długie złożone teksty, sporządzać szczegółowe notatki z wykładów w dziedzinie swoich zainteresowań,
• wybierać właściwe sformułowania z szerokiego zakresu środków językowych tak, aby wyrażać się jasno bez konieczności ograniczania tego, co pragnie wyrazić,
• utrzymać wysoki stopień poprawności gramatycznej – błędy pojawiają się rzadko i trudno je zauważyć.
Kompetencje:
POZIOM A1:
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student potrafi nawiązać podstawowe kontakty towarzyskie używając prostych zwrotów grzecznościowych.
POZIOM A2:
Student potrafi nawiązać kontakt z osobami, które nie posługują się językiem polskim, pod warunkiem, że współrozmówca wykazuje cierpliwość i podtrzymuje kontakt, czekając na odpowiedź poprzez powtarzanie zdań lub pytań, zwracając uwagę na używanie prostych, nieskomplikowanych zwrotów.
POZIOM B1:
Student potrafi nawiązać kontakt ze społecznością międzynarodową posługującą się danym językiem.
POZIOM B2:
Student potrafi integrować się ze społecznością międzynarodową posługującą się danym językiem.
POZIOM C1/C2:
Student potrafi bez trudu integrować się ze społecznością rodzimych użytkowników języka, jak też społecznością międzynarodową posługującą się danym językiem, zarówno w sytuacjach codziennych jak też oficjalnych.
Wymagania wstępne:
POZIOM A1 – grupy początkujące – brak wymaganego poziomu.
POZIOM A2:
Egzamin maturalny (poziom podstawowy).
Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego.
POZIOM B1:
Egzamin maturalny (poziom podstawowy).
Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego.
POZIOM B2:
Egzamin maturalny.
Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego.
POZIOM C1/C2:
Egzamin maturalny (poziom rozszerzony).
Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego.
Treści kształcenia:
Literatura:
POZIOM A1:
Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu A1.
POZIOM A2:
Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu A2.
POZIOM B1:
Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu B1.
POZIOM B2:
Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu B2.
POZIOM C1/C2:
Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu C1/C2.
Metody oceny:
POZIOM A1:
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, ocen z prac domowych, testów. Egzamin końcowy sprawdzający rozumienie tekstu, struktury językowe i leksykę.
POZIOM A2:
Zaliczenie na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz obecności i aktywności na zajęciach. Egzamin końcowy sprawdzający rozumienie tekstu, struktury językowe i leksykę).
POZIOM B1:
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, ocen z prac domowych, kolokwiów, prezentacji. Egzamin kUwagi:
Punkty ECTS: 1 punkt ECTS za semestr 2, 3, 4 i 2 punkty ECTS za semestr 5 bez względu na poziom.