Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
MRS10021o15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
AgrofitosocjologiaKierunek:
Medycyna roślinTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
Prof. Danuta Parylak, dr inż. Janina Zawieja, dr Ewa Tendziagolska Język:
polskiEfekty kształcenia:
Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości niezbędne do rozpoznawania, klasyfikowania podstawowych zespołów roślinnych pól uprawnych. Wyjaśnia przyczyny i kierunki zmian, jakie zachodzą w agrocenozach (odwracalne i nieodwracalne). Student umie rozpoznawać podstawowe komponenty agrofitocenozy, potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu współzależności między nimi do projektowania zabiegów agrotechnicznych uwzględniających działania chroniące bioróżnorodność pól.
Student nabywa również umiejętność oceny składu gatunkowego zbiorowisk roślinnych oraz rozpoznaje podstawowe gatunki tworzące agrocenozy (rośliny uprawne, chwasty). Przedstawia zależności istniejące pomiędzy głównymi komponentami agrofitocenoz a warunkami siedliskowymi, a także możliwości regulowania składu agrocenoz Kompetencje:
Student ocenia i diagnozuje na postawie zbiorowisk roślinnych podstawowe parametry charakteryzujące warunki siedliska. Organizuje i prowadzi badania w zespole. Samodzielne podejmuje decyzje w procesie kształtowania krajobrazu rolniczego, ochrony środowiska rolniczego, a także wykorzystywania naturalnych mechanizmów zachodzących w biocenozie do kształtowania produkcyjności roślin uprawnych. Docenia konieczność samodoskonalenia i potrzebę dokształcania. Wymagania wstępne:
Biologiczne podstawy rolnictwa (botanika, uprawa roli i roślin, mikrobiologia, fizjologia roślin, genetyka), podstawowe zagadnienia z fitosocjologii.Treści kształcenia:
Klasyfikacja roślinności segetalnej (ekologiczna, fitosocjologiczna i rolnicza). Struktura agrofitocenoz. Chwasty jako element bioróżnorodności pola uprawnego. Zróżnicowane znaczenie chwastów w systemie rolnictwa konwencjonalnego, zintegrowanego i ekologicznego. Zależności między komponentami agrocenozy. Zjawisko alleopatii i jej wpływ na skład zbiorowisk roślinnych.Literatura:
1. Falińska K. 1996. Ekologia roślin, PWN, Warszawa.
2. Falińska K. 1996. Osobnik, populacja, fitocenoza. PWN.
3. Fukarek F. 1965. Fitosocjologia. PWRiL.
4. Markow M. 1978. Agrofitocenologia. PWRiL, Warszawa,
5. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa.
6. Prończuk, J., 1982 - Podstawy ekologii rolniczej.
7. Rabotnov T. A. 1985. Fitocenologia. Ekologia zbiorowisk roślinnych. PWN, Warszawa.
8. Scamoni A. 1967. Wstęp do fitosocjologii praktycznej. PWRiL.
9. Szafer W. (red) 1972. Szata roślinna Polski, PWN.
10. Wysocki C., Sikorski P. 2002. Fitosocjologia stosowana. Wyd. SGGW
Metody oceny:
Wiedza: zaliczenie ćwiczeń i wykładów
Umiejętności: ocena w terenie. Prace domowe w postaci projektów, obserwacja wykonawstwa, prezentacja ppt,
Kompetencje społeczne: praca indywidualna i w grupach, dyskusja na zajęciach
Uwagi: