ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RESS10240o12
Rok / Semestr: 2012/2013 letni
Nazwa: JĘZYK ŁACIŃSKI
Kierunek: Ekonomia
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 0 / 30 / 0
Prowadzący: Odpowiedzialna za przedmiot: mgr Jadwiga Bolechowska
Język: polski
Student może wybrać lektorat z języka francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego.

Efekty kształcenia: POZIOM A1: WIEDZA: Znajomość wybranego, podstawowego słownictwa z życia codziennego, prostych zwrotów językowych, zgodnie z wymogami dla poziomu A1 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003). UMIEJĘTNOŚCI: SŁUCHANIE Student potrafi zrozumieć: • proste słowa i zdania związane z powitaniem, pożegnaniem, czynnościami dnia codziennego, • pytania i polecenia adresowane do niego w sposób uważny i powolny, • informację zawartą w jasnym i krótkim komunikacie. CZYTANIE Student umie poprawnie przeczytać na głos krótkie i proste teksty oraz rozumie: • ogólną treść prostych materiałów informacyjnych, • krótki, prosty opis, zwłaszcza, gdy towarzyszą mu materiały wizualne, • krótkie i proste polecenia pisemne. MÓWIENIE Student potrafi: • przedstawić się, • przeliterować swoje imię i nazwisko, • podać dane osobowe, • zapytać o dane osobowe rozmówcy, • opisać siebie i własną rodzinę, • opisać swój dzień. PISANIE Student potrafi napisać: • krótką notatkę o sobie, krótkiego e-maila, • pocztówkę z wakacji, • gdzie mieszka i czym się zajmuje, • co robi, lubi i jak odpoczywa. POZIOM A2: WIEDZA: Znajomość podstawowego słownictwa z życia codziennego, prostych zwrotów językowych, zgodnie z wymogami poziomu A2 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003). UMIEJĘTNOŚCI: SŁUCHANIE Student potrafi zrozumieć: • najważniejszą informację zawartą w prostych komunikatach i ogłoszeniach, • krótkie wypowiedzi, podawane w sposób przejrzysty i powolny, • proste wskazówki związane z przemieszczaniem się i orientacją w terenie. CZYTANIE Student potrafi: • wyszukać w tekście konkretne informacje i wybrać potrzebne dane dotyczące miejsc takich jak: ulice, restauracje, stacje kolejowe i benzynowe, • zrozumieć wskazówki, instrukcje i ostrzeżenia o niebezpieczeństwie, • rozpoznać konkretne informacje w prostych materiałach, np. faksach, krótkich listach, broszurach czy artykułach prasowych. MÓWIENIE Student potrafi: • używać codziennych form grzecznościowych przy powitaniach, pożegnaniach i zwracaniu się do innych osób, • odpowiadać na zaproszenia, propozycje i przeprosiny, a także zapraszać, proponować i przepraszać, • powiedzieć co lubi, a czego nie lubi, • uczestniczyć w nieskomplikowanej konwersacji na temat związany ze studiami, pracą i czasem wolnym, o ile rozmówca podejmie dodatkowy wysiłek, • zgadzać lub nie zgadzać się z innymi, • zadawać proste pytania i udzielać odpowiedzi, • rozmawiać o tym, co robi w wolnym czasie. PISANIE Student potrafi opisać prostymi zdaniami: • czynności dnia codziennego, • co się dzieje w danej chwili, • rodzinę, uczelnię, swój pokój, mieszkanie, miasto. POZIOM B1: WIEDZA: Znajomość słownictwa związanego z sytuacjami codziennymi, w tym podstawowych zwrotów idiomatycznych wymaganych na poziomie B1 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003). UMIEJĘTNOŚCI: SŁUCHANIE Student rozumie: • wypowiedzi i informacje związane z sytuacjami dnia codziennego, • filmy i nagrania dotyczące bieżących wydarzeń i swoich zainteresowań. CZYTANIE Student umie przeczytać ze zrozumieniem: • teksty opisujące wydarzenia mające związek z najbliższym otoczeniem, • krótkie informacje ze świata na tematy ogólne, • proste instrukcje obsługi urządzeń domowych. MÓWIENIE Student umie: • dość płynnie, chociaż z potknięciami porozumiewać się i wyrażać proste treści, przedstawić ogólnie swoje opinie i odczucia, • radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć podczas podróży, • tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są mu znane, lub które go interesują • opowiedzieć w miarę poprawnie krótką historię. PISANIE Student potrafi: • napisać list prywatny, notatkę, uproszczone CV, wypełnić formularz i ankietę, • opisywać doświadczenia, marzenia, nadzieje i aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany, • opisać wydarzenia i czynności, które miały lub będą miały miejsce w jego środowisku lub poza nim, • napisać w miarę poprawnie krótką rozprawkę, streszczenie i sprawozdanie. POZIOM B2: WIEDZA: Znajomość słownictwa ogólnego i branżowego, zwrotów idiomatycznych - biegłość językowa wymagana na poziomie B2 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003). UMIEJĘTNOŚCI: SŁUCHANIE Student rozumie: • wypowiedzi i wykłady związane ze swoim środowiskiem i kierunkiem studiów, • filmy i nagrania dotyczące środowiska akademickiego i danej dziedziny nauki w zakresie wiedzy ogólnej, • informacje ogólne związane z danym kierunkiem studiów i specjalnością, CZYTANIE Student umie przeczytać ze zrozumieniem: • teksty o tematyce ogólnej i popularnonaukowej związane z własnymi zainteresowaniami i kierunkiem studiów, • publikacje dotyczące studiowanej dziedziny (pracy dyplomowej), • instrukcje dotyczące obsługi różnych maszyn i urządzeń wykorzystywanych w domu, laboratorium i potencjalnym środowisku pracy. MÓWIENIE Student umie: • porozumiewać się, brać udział w dyskusji, przedstawić swoje poglądy i zaprezentować tematy związane ze swoimi zainteresowaniami i kierunkiem studiów • przygotować i przedstawić ustną prezentację na temat związany ze swoim kierunkiem studiów, • parafrazować i omawiać przeczytane teksty i usłyszane wypowiedzi, • rozpoznawać najczęściej popełniane przez siebie błędy i kontrolować swoją wypowiedź. PISANIE Student potrafi • napisać list motywacyjny, CV, odpowiedź na ofertę pracy, reklamację, zaproszenie, podziękowanie, podanie, etc., • opisać wydarzenia i czynności, które miały lub będą miały miejsce w jego środowisku lub poza nim, • napisać sprawozdanie, streszczenie, esej, • przygotować pisemną prezentację na temat związany ze swoim kierunkiem studiów. POZIOM C1/C2: WIEDZA: Znajomość słownictwa ogólnego i branżowego, zwrotów idiomatycznych - biegłość językowa wymagana na poziomie C1/C2 (CEFR – Common European Framework of Reference, 2001 - Europejski System Opisów Kształcenia Językowego, Warszawa 2003). UMIEJĘTNOŚCI: SŁUCHANIE Student rozumie: • dłuższe wypowiedzi na tematy abstrakcyjne i na skomplikowane tematy spoza własnej dziedziny, chociaż może czasami potrzebować objaśnienia szczegółów, • szeroki zakres wyrażeń idiomatycznych i kolokwialnych, • wypowiedzi na żywo lub w postaci nagrania, zarówno na tematy sobie znane jak i nieznane, spotykane w życiu osobistym, społecznym, akademickim i zawodowym, • większość wykładów, dyskusji i debat w dziedzinie związanej z danym kierunkiem studiów. CZYTANIE Student umie przeczytać ze zrozumieniem: • długie i skomplikowane teksty, niezależnie od tego, czy dotyczą one jego specjalności, pod warunkiem możliwości ponownego przeczytania trudnych fragmentów, • wszelką korespondencję, czasami korzystając ze słownika, • subtelne szczegóły zawarte w tekstach, takie jak stanowisko autora oraz opinie wyrażane zarówno wprost jak i sugerowane. MÓWIENIE Student umie: • elastycznie i efektywnie używać języka w celach towarzyskich, w tym również wyrażać emocje, aluzje itp., • bez trudności prowadzić skomplikowane rozmowy i dyskusje grupowe, nawet na abstrakcyjne, złożone i nieznane mu tematy, • nadążyć w ożywionej dyskusji między rodzimymi użytkownikami języka, • w precyzyjny sposób wyrażać swoje opinie, a także przekonująco przedstawiać skomplikowane argumenty oraz reagować na poglądy innych. PISANIE Student potrafi: • wyrażać się jasno i precyzyjnie, jest otwarty na argumenty adresata, • pisać efektywnie zarówno teksty oficjalne jak i nieoficjalne, jednakże teksty do publikacji mogą jeszcze wymagać korekty, • streszczać długie złożone teksty, sporządzać szczegółowe notatki z wykładów w dziedzinie swoich zainteresowań, • wybierać właściwe sformułowania z szerokiego zakresu środków językowych tak, aby wyrażać się jasno bez konieczności ograniczania tego, co pragnie wyrazić, • utrzymać wysoki stopień poprawności gramatycznej – błędy pojawiają się rzadko i trudno je zauważyć.

Kompetencje: POZIOM A1: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student potrafi nawiązać podstawowe kontakty towarzyskie używając prostych zwrotów grzecznościowych. POZIOM A2: Student potrafi nawiązać kontakt z osobami, które nie posługują się językiem polskim, pod warunkiem, że współrozmówca wykazuje cierpliwość i podtrzymuje kontakt, czekając na odpowiedź poprzez powtarzanie zdań lub pytań, zwracając uwagę na używanie prostych, nieskomplikowanych zwrotów. POZIOM B1: Student potrafi nawiązać kontakt ze społecznością międzynarodową posługującą się danym językiem. POZIOM B2: Student potrafi integrować się ze społecznością międzynarodową posługującą się danym językiem. POZIOM C1/C2: Student potrafi bez trudu integrować się ze społecznością rodzimych użytkowników języka, jak też społecznością międzynarodową posługującą się danym językiem, zarówno w sytuacjach codziennych jak też oficjalnych.

Wymagania wstępne: POZIOM A1 – grupy początkujące – brak wymaganego poziomu. POZIOM A2: Egzamin maturalny (poziom podstawowy). Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego. POZIOM B1: Egzamin maturalny (poziom podstawowy). Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego. POZIOM B2: Egzamin maturalny. Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego. POZIOM C1/C2: Egzamin maturalny (poziom rozszerzony). Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego lub rosyjskiego po napisaniu testu kwalifikacyjnego.

Treści kształcenia:

Literatura: POZIOM A1: Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu A1. POZIOM A2: Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu A2. POZIOM B1: Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu B1. POZIOM B2: Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu B2. POZIOM C1/C2: Materiały dydaktyczne: dobór podręcznika i materiałów dostosowany do poziomu C1/C2.

Metody oceny: POZIOM A1: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, ocen z prac domowych, testów. Egzamin końcowy sprawdzający rozumienie tekstu, struktury językowe i leksykę. POZIOM A2: Zaliczenie na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz obecności i aktywności na zajęciach. Egzamin końcowy sprawdzający rozumienie tekstu, struktury językowe i leksykę). POZIOM B1: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, ocen z prac domowych, kolokwiów, prezentacji. Egzamin k

Uwagi: Punkty ECTS: 1 punkt ECTS za semestr 2, 3, 4 i 2 punkty ECTS za semestr 5 bez względu na poziom.