Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
PSS00115o13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)Kierunek:
Ogólnouczelniane - przedmioty społeczne i humanistyczneTyp studiów:
magisterskie jednoliteRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
0Punkty ECTS:
0Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 0 / 0Prowadzący:
mgr Anna Szmigiel-FranzJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Po ukończeniu kursu, student/studentka wykazuje się znajomością zagadnień z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Artykułuje w spójny sposób zdobytą wiedzę z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Wykazuje się
zrozumieniem istoty CSR oraz umiejętnością stosowania zasad CSR w praktycznych działaniach.
Wiedza: Student/studentka posiada wiedzę na temat różnicy między tradycyjnym modelem gospodarki a podejściem opartym na CSR. Zna tło historyczne powstania idei CSR. Definiuje sześć głównych obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie. Rozumie pojęcie innowacji społecznych oraz wie kim są interesariusze. Zna
podstawowe normy obowiązujące w obszarze CSR. Potrafi przedstawić etapy wdrażania CSR w przedsiębiorstwie, wie jakich błędów należy się wystrzegać. Zna narzędzia oceny działań CSR. Zna zasady raportowania społecznego, potrafi
krytycznie ocenić jakość raportów przygotowywanych przez firmy. Potrafi ocenić korzyści i zagrożenia ze współpracy biznesu
z organizacjami społecznymi, zna możliwości i ograniczenia obu sektorów. Zna wyzwania stojące przed CSR w Polsce i poza jej granicami.
Umiejętności: Student/studentka potrafi zastosować zasady dot. zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do funkcjonowania firmy jak i siebie jako jednostki w społeczeństwie. Potrafi skonstruować i przedstawić plan wdrożenia podstawowych zasad CSR w MŚP. Potrafi przedstawić korzyści płynące z CSR przedstawicielom biznesu, przekonać ich do większego zaangażowania społecznego. Potrafi ocenić efektywność działań w obszarze CSR.Kompetencje:
Postawy/kompetencje społeczne: Student/ studentka
deklaruje chęć otrzymywania informacji z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i uczestniczy we własnym procesie uczenia się. Docenia rolę społecznej odpowiedzialności biznesu w działaniach przedsiębiorstw. Akceptuje istniejące standardy
etyczne oraz wartości z obszaru CSR. Potrafi ocenić wpływ podejmowanych działań na interesariuszy oraz wskazać sposoby na poprawę relacji z nimi. Potrafi ocenić autentyczność działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Aktywnie
uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem akademickim, formułuje własne zdanie na temat społecznego zaangażowania biznesu i używa merytorycznych argumentów w jego obronie.Wymagania wstępne:
Nauki humanistyczne wg 5 poziomu deskryptorów KRK.
Pożądane – ukończone kursy z zakresu zarządzania i/lub
komunikowania.Treści kształcenia:
Wykład 1. Działalność gospodarcza - kiedyś i dziś a CSR
Wykład 2. Zrównoważony rozwój - do kogo należy środowisko naturalne?
Wykład 3. Społeczna odpowiedzialność biznesu - historia, źródła
Wykład 4. Innowacje społeczne
Wykład 5. Interesariusze
Wykład 6-8. Główne obszary CSR - studium przypadków
Wykład 9. Normy i wytyczne w zakresie CSR (ISO26000 i inne)
Wykład 10. Wdrażanie CSR jako projekt
Wykład 11. Efektywność CSR oraz narzędzia jej pomiaru (GRI, wartość społeczna marki)
Wykład 12. Raportowanie społeczne i marketing
Wykład 13. Współpraca biznesu z organizacjami społecznymi
Wykład 14. Podejście do CSR w Polsce i na świecie
Wykład 15. Jaka jest przyszłość CSR?Literatura:
Ćwik N., „Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu”, Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Popkiewicz, M., "Ziemia na rozdrożu", Sonia Draga, 2012
Smith N.C., Lenssen G., „Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka”, Studio Emka, Warszawa 2009
Sternberg, E., „Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
Harvard Business Review, „Społeczna odpowiedzialność Przedsiębiorstw”, Onepress, Gliwice 2007
Paliwoda-Matiolańska A., „Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem”, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2008
„Mierzenie efektywności i wpływu społecznego działań CSR”, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, 2012
Gasiński T., Piskalski G., „Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw”, Ministerstwo Gospodarki
Makuch Ł., „Instytucje rynku CSR w Polsce 2010. Przewodnik po kluczowych organizacjach, mediach oraz inicjatywach promujących i edukujących w zakresie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Polsce”, 2010
Kronenberg J., Bergier T. (red.), „Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce”, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010
Zeszyty FOB – „Niezbędnik CSR” (pdf): Etyka, Pracownicy, Środowisko, Różnorodność, Zaangażowanie „Wskazówki dla doradców Społeczna odpowiedzialność biznesu dla małych i średnich przedsiębiorstw”, Komisja Europejska,
2013
Uzupełniająca:
McKay, "Klimatyczna energia. Bez pary w gwizdek", Wrocław
Bąk M., Bednarz P., Kulawczuk P., Rataj R., Szcześniak A., Zając P.,” Analiza korzyści ekonomicznych ze stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w polskich
przedsiębiorstwach”, Instytut Badań nad Demokracją
i Przedsiębiorstwem Prywatnym, 2007
Filek J., „Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej?”,
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 2006Metody oceny:
Końcowa ocena z wykładów stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Jej elementami są: aktywność studenta na zajęciach – 45% (wiedza merytoryczna wynikająca z zapoznania się studenta
z literaturą przedmiotu, odzwierciedlająca się w jego udziale w dyskusjach tematycznych), przygotowanie indywidualnego projektu działań w jednym z obszarów CSR – 45% (jako forma sprawdzenia zrozumienia istoty CSR oraz umiejętności
zdobytych podczas prezentowanych na zajęcUwagi:
Możliwość wspierania indywidualnych studentów
w pogłębianiu ich wiedzy w obszarze CSR