ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: PSS00115o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)
Kierunek: Ogólnouczelniane - przedmioty społeczne i humanistyczne
Typ studiów: magisterskie jednolite
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 0
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: mgr Anna Szmigiel-Franz
Język: polski


Efekty kształcenia: Po ukończeniu kursu, student/studentka wykazuje się znajomością zagadnień z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Artykułuje w spójny sposób zdobytą wiedzę z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Wykazuje się zrozumieniem istoty CSR oraz umiejętnością stosowania zasad CSR w praktycznych działaniach. Wiedza: Student/studentka posiada wiedzę na temat różnicy między tradycyjnym modelem gospodarki a podejściem opartym na CSR. Zna tło historyczne powstania idei CSR. Definiuje sześć głównych obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie. Rozumie pojęcie innowacji społecznych oraz wie kim są interesariusze. Zna podstawowe normy obowiązujące w obszarze CSR. Potrafi przedstawić etapy wdrażania CSR w przedsiębiorstwie, wie jakich błędów należy się wystrzegać. Zna narzędzia oceny działań CSR. Zna zasady raportowania społecznego, potrafi krytycznie ocenić jakość raportów przygotowywanych przez firmy. Potrafi ocenić korzyści i zagrożenia ze współpracy biznesu z organizacjami społecznymi, zna możliwości i ograniczenia obu sektorów. Zna wyzwania stojące przed CSR w Polsce i poza jej granicami. Umiejętności: Student/studentka potrafi zastosować zasady dot. zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do funkcjonowania firmy jak i siebie jako jednostki w społeczeństwie. Potrafi skonstruować i przedstawić plan wdrożenia podstawowych zasad CSR w MŚP. Potrafi przedstawić korzyści płynące z CSR przedstawicielom biznesu, przekonać ich do większego zaangażowania społecznego. Potrafi ocenić efektywność działań w obszarze CSR.

Kompetencje: Postawy/kompetencje społeczne: Student/ studentka deklaruje chęć otrzymywania informacji z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i uczestniczy we własnym procesie uczenia się. Docenia rolę społecznej odpowiedzialności biznesu w działaniach przedsiębiorstw. Akceptuje istniejące standardy etyczne oraz wartości z obszaru CSR. Potrafi ocenić wpływ podejmowanych działań na interesariuszy oraz wskazać sposoby na poprawę relacji z nimi. Potrafi ocenić autentyczność działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Aktywnie uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem akademickim, formułuje własne zdanie na temat społecznego zaangażowania biznesu i używa merytorycznych argumentów w jego obronie.

Wymagania wstępne: Nauki humanistyczne wg 5 poziomu deskryptorów KRK. Pożądane – ukończone kursy z zakresu zarządzania i/lub komunikowania.

Treści kształcenia: Wykład 1. Działalność gospodarcza - kiedyś i dziś a CSR Wykład 2. Zrównoważony rozwój - do kogo należy środowisko naturalne? Wykład 3. Społeczna odpowiedzialność biznesu - historia, źródła Wykład 4. Innowacje społeczne Wykład 5. Interesariusze Wykład 6-8. Główne obszary CSR - studium przypadków Wykład 9. Normy i wytyczne w zakresie CSR (ISO26000 i inne) Wykład 10. Wdrażanie CSR jako projekt Wykład 11. Efektywność CSR oraz narzędzia jej pomiaru (GRI, wartość społeczna marki) Wykład 12. Raportowanie społeczne i marketing Wykład 13. Współpraca biznesu z organizacjami społecznymi Wykład 14. Podejście do CSR w Polsce i na świecie Wykład 15. Jaka jest przyszłość CSR?

Literatura: Ćwik N., „Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu”, Forum Odpowiedzialnego Biznesu Popkiewicz, M., "Ziemia na rozdrożu", Sonia Draga, 2012 Smith N.C., Lenssen G., „Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka”, Studio Emka, Warszawa 2009 Sternberg, E., „Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998 Harvard Business Review, „Społeczna odpowiedzialność Przedsiębiorstw”, Onepress, Gliwice 2007 Paliwoda-Matiolańska A., „Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem”, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2008 „Mierzenie efektywności i wpływu społecznego działań CSR”, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, 2012 Gasiński T., Piskalski G., „Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw”, Ministerstwo Gospodarki Makuch Ł., „Instytucje rynku CSR w Polsce 2010. Przewodnik po kluczowych organizacjach, mediach oraz inicjatywach promujących i edukujących w zakresie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Polsce”, 2010 Kronenberg J., Bergier T. (red.), „Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce”, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010 Zeszyty FOB – „Niezbędnik CSR” (pdf): Etyka, Pracownicy, Środowisko, Różnorodność, Zaangażowanie „Wskazówki dla doradców Społeczna odpowiedzialność biznesu dla małych i średnich przedsiębiorstw”, Komisja Europejska, 2013 Uzupełniająca: McKay, "Klimatyczna energia. Bez pary w gwizdek", Wrocław Bąk M., Bednarz P., Kulawczuk P., Rataj R., Szcześniak A., Zając P.,” Analiza korzyści ekonomicznych ze stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w polskich przedsiębiorstwach”, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, 2007 Filek J., „Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej?”, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 2006

Metody oceny: Końcowa ocena z wykładów stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Jej elementami są: aktywność studenta na zajęciach – 45% (wiedza merytoryczna wynikająca z zapoznania się studenta z literaturą przedmiotu, odzwierciedlająca się w jego udziale w dyskusjach tematycznych), przygotowanie indywidualnego projektu działań w jednym z obszarów CSR – 45% (jako forma sprawdzenia zrozumienia istoty CSR oraz umiejętności zdobytych podczas prezentowanych na zajęc

Uwagi: Możliwość wspierania indywidualnych studentów w pogłębianiu ich wiedzy w obszarze CSR