ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RRSS10234f13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Coaching
Kierunek: Rolnictwo
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: mgr Oliwia Matejko
Język: polski


Efekty kształcenia: Po ukończeniu kursu, student/studentka wykazuje się znajomością kluczowych aspektów coachingu. Artykułuje w spójny sposób zdobytą wiedzę z zakresu coachingu. Wykazuje się rozumieniem oraz umiejętnością stosowania metod i technik coachingu. Wiedza: Student/studentka rozpoznaje podstawy teoretyczne coachingu. Definiuje, jakie zachowania świadczą o profesjonalizmie działań coacha. Potrafi zaprezentować ewolucję rozwoju pojęcia coaching. Porównuje korzyści wynikające ze stosowania poszczególnych metod i technik coachingu oraz wskazuje różnice pomiędzy nimi. Zna podstawowe narzędzia pracy coacha. Wyjaśnia następstwa podejmowanych przez coacha działań. Analizuje i porównuje relacje pomiędzy kolejnymi etapami procesu sesji coachingowej. Proponuje pisemne lub ustne rozwiązania problemów prezentowanych w ramach case studies. Ocenia rolę coacha w przestrzeni nowoczesnej organizacji. Umiejętności: Student/studentka stosuje podstawowe metody prowadzenie sesji coachingowej. Posługuje się różnymi technikami coachingowymi. Dokonuje pomiaru efektywności działań coacha. Demonstruje wybrane techniki efektywnego komunikowania się z klientem oraz budowania opartej na zaufaniu relacji. Przedstawia narzędzia pracy coacha i wybrane potrafi zastosować. Buduje karty coachingowe.

Kompetencje: Postawy/kompetencje społeczne: Student/ studentka deklaruje chęć otrzymywania informacji z zakresu coachingu i aktywnie uczestniczy we własnym procesie uczenia się. Podkreśla rolę wartości uniwersalnych oraz zasad rządzących pracą coacha. Rozumie i akceptuje istniejące standardy etyczne w obszarze coachingu. Docenia rolę poufności i zaufania wzajemnego w relacji z klientem. Potrafi dokonać zestawienia różnych wartości, informacji i pomysłów, lokując je we własnym schemacie aksjologiczno-poznawczym. Potrafi pracować w zespole, przyjmując role osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca powierzonego zadania. Aktywnie uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem akademickim.

Wymagania wstępne: Nauki humanistyczne wg 5 poziomu deskryptorów KRK. Pożądane – ukończone kursy z zakresu zarządzania i/lub komunikowania.

Treści kształcenia: Wykład 1: Czym jest coaching? Na czym polega praca coacha? Wykład 2: Jakie zadania stoją przed coachem w nowoczesnej organizacji? Wykład 3-4: Jak wygląda proces coachingu? Wykład 5-6: Jak pracuje coach? Budowanie relacji z klientem. Wykład 7-8: Jak pracuje coach? Techniki coachingowe. Wykład 9: Jak pracuje coach? Karta coachingowa. Wykład 10-11: Jak pracuje coach? Modele coachingowe. Wykład 12: Jak pracuje coach? Narzędzia w coaching. Wykład 13: Jak ocenić pracę coacha? Wykład 14: Czy istnieje etyka pracy coacha? Studia przypadków. Wykład 15: Repetytorium.

Literatura: Adams M., Myślenie pytaniami, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2010. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997. Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2005. Mckay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2007. Pease A. i B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2009. Starr J., Coaching. Procesy, zasady, umiejętności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005. Wilson C., Coaching biznesowy, MT Biznes, Warszawa 2010. Whitmore J., Coaching. Trening efektywności, G+J Gruner+Jahr Polska, Warszawa 2011. Materiały własne wykładowcy, które będą stanowiły uzupełnienie informacji zawartych w wymienionych powyżej pozycjach literatury.

Metody oceny: ońcowa ocena z wykładów stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Jej elementami są: aktywność studenta na zajęciach – 45% (wiedza merytoryczna wynikająca z zapoznania się studenta z literaturą przedmiotu, odzwierciedlająca się w jego udziale w dyskusjach tematycznych), realizacja wybranego celu według ustaleń wypracowanych w wyniku coachingu (praca w parach z kartą coachingową) – 45% (jako forma sprawdzenia umiejętności zdobytych podczas zajęć).

Uwagi: