ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10358o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Gleboznawstwo 1
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Stanisława Strączyńska
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna podstawowe czynniki i procesy glebotwórcze. Opisuje najważniejsze właściwości gleb i ich podstawowe funkcje użytkowe i ekologiczne. Zna podstawy systematyki i waloryzacji gleb. Opisuje najważniejsze przyczyny degradacji gleb i sposoby ochrony. Zna sposoby poprawy żyzności gleb i uboczne skutki nieracjonalnego nawożenia Umiejętności: Ocenia walory przyrodnicze i użytkowe zasobów przyrody ożywionej i nieożywionej; Potrafi ocenić jakość gleb, siedlisk lądowych. Klasyfikuje ich przydatność. Umie określić niezbędne działania służące ochronie biernej i czynnej cennych obiektów i obszarów. Wykonuje podstawowe pomiary wielkości fizycznych i chemicznych; Stosuje proste narzędzia matematyczne do interpretacji wyników oraz oceny ich wiarygodności; Zachowuje zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium.

Kompetencje: Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role; Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie; Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu Ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni wyższej, a zwłaszcza rozumie potrzebę rzetelnego i zrozumiałego formułowania oraz przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki ochrony środowiska.

Wymagania wstępne: Podstawy chemii, podstawy biologii.

Treści kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą gleb, ich rozmieszczeniem, właściwościami i zachodzącymi w nich procesami pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych. Zadanie gleboznawstwa na kierunku – Ochrona Środowiska polega na powiązaniu wiadomości z nauk przyrodniczych podstawowych z rolniczymi ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania czynnika antropogenicznego, (który może wpływać pozytywnie lub negatywnie na kształtowanie elementów żyzności środowiska glebowego) i racjonalne wykorzystanie gleb.

Literatura: podstawowa: 1.Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii – Drozd J., Licznar M., Licznar E. S., Weber J. Wyd. AR Wrocław, 1997 i nowsze. uzupełniająca: 2.Gleboznawstwo – Praca zbiorowa pod redakcją naukową prof. dr. hab. S. Zawadzkiego, PWRiL, Warszawa, 2003. 3.Gleba i jej właściwości – H.C. Buckman, Nyle C. Brady, PWRiL, Warszawa, 1971. 4.Badania ekologiczno-gleboznawcze – R. Bednarek., H. Dziadowiec., U. Pokojska., Z. Prusinkiewicz

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach. Umiejętności: Ocena wykonania zadań na ćwiczeniach Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do podstaw gleboznawstwa.

Uwagi: