Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IPN10232f13Rok / Semestr:
2013/2014 zimowyNazwa:
Przedmiot humanistyczny- Zarządzanie kapitałem ludzkimKierunek:
Gospodarka PrzestrzennaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
18 / 0 / 0Prowadzący:
dr Agnieszka PiaseckaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Po ukończeniu kursu, student/studentka wykazuje się znajomością human resources. Wskazuje na ewolucję zarządzania zasobami ludzkimi. Artykułuje w spójny sposób zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim. Wykazuje się rozumieniem procesów HR oraz umiejętnością tworzenia strategii human resources. Posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji. Zna mechanizmy i prawidłowości rządzące tym procesem oraz prawa pracownika w miejscu pracy. Zyskuje umiejętności związane z poruszaniem się po rynku pracy oraz funkcjonowaniem w strukturze organizacji. Zdobywa kompetencje istotne dla samorozwoju zawodowego i osobistego. Efektywnie kreuje własną ścieżkę edukacyjno-zawodową. Wiedza: Student/studentka rozpoznaje podstawy teoretyczne human resources. Definiuje wyznaczniki profesjonalizacji działań HR. Zna różnorodne metody i techniki HR, potrafi wskazać różnice pomiędzy nimi. Dobiera metody i techniki adekwatne do sytuacji zadaniowej. Wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe oraz wskazuje na następstwa podejmowanych działań HR. Analizuje i porównuje relacje pomiędzy elementami strategii HR. Tworzy plany działania, proponuje zestawy alternatywnych działań. Proponuje pisemne lub ustne rozwiązania problemów prezentowanych w ramach case studies. Ocenia rolę human resources w budowaniu kapitału ludzkiego oraz spójnym funkcjonowaniu organizacji. Tworzy unikalny plan działań human resources w wybranym obszarze funkcjonowania organizacji: rekrutacja, motywacja, ocena pracownicza, rozwój kadr itd. Umiejętności: Student/studentka używa rozmaite metody human resources. Posługuje się technikami HR dopasowanymi do kolejnych etapów tworzenia strategii rozwoju kapitału ludzkiego w organizacji. Określa metody pomiaru efektywności własnych działań. Stosuje podstawowe regulacje prawne prawne (kodeks pracy) w praktyce działań HR. Demonstruje wybrane techniki komunikowania, przedstawia efektywną prezentację planu własnych działań w wybranym obszarze funkcjonowania organizacji. Tworzy innowacyjny plan rozwoju zawodowego dla pracowników organizacji.Kompetencje:
Student/ studentka deklaruje chęć otrzymywania informacji z zakresu human resources. Aktywnie uczestniczy we własnym procesie uczenia się, zdobywając dodatkowe informacje gruntujące wiedzę i umożliwiające dalszy rozwój umiejętności. Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia się. Podkreśla rolę wartości uniwersalnych oraz określa wartość informacji. Akceptuje istniejące standardy etyczne w obszarze human resources. Docenia rolę poufności i zaufania wzajemnego w relacji pracownik-dział human resources-pracodawca. Potrafi dokonać zestawienia różnych wartości, informacji i pomysłów, lokując je we własnym schemacie aksjologiczno-poznawczym. Potrafi pracować w zespole, przyjmując role osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania. Aktywnie uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem akademickim w trakcie zajęć.Wymagania wstępne:
Nauki humanistyczne w zakresie szkoły średniej. Pożądane – ukończone kursy z zakresu zarządzania i/lub komunikowania.Treści kształcenia:
Budowanie efektywnego systemu zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji. Aspekty społeczno-kulturowe, ekonomiczne, prawne, techniczne i demograficzne. Wielokulturowość oraz globalizacja versus lokalność. Budowanie zespołu pracowniczego, role zespołowe i organizacja pracy kierowniczej. Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Strategie personalne. Metodologia rekrutacji i derekrutacji. Wartościowanie pracy. Konstruowanie systemu wynagrodzeń. Systemy motywacyjne. Zarządzanie kompetencjami. Profile kompetencyjne. Szkolenia i rozwój personelu. Partycypacja i metody grupowego podejmowania decyzji. Systemy ocen pracowników i metodologia ich tworzenia. Podstawowa dokumentacja pracownicza, warunki i stosunek pracy. Literatura:
Anderson D. & Anderson M., Coaching That Counts - Harnessing the Power of Leadership. Coaching to Deliver Strategic Value, Elsevier/Butterworth-Heinemann, Amsterdam 2005.Brockbank W., Ulrich D., Tworzenie wartości przez dział HR, Warszawa 2008, Wolters Kluwer Polska – OFICYNA.Fryczyńska M., Jabłońska-Wołoszyn M., Praktyczny przewodnik rozwoju zawodowego pracowników, Wyd. Placet, Warszawa 2008.Fundacja Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, CoachWise Model Akredytowany przez International Coach Federation, AIP, Warszawa 2009.Hargrove R., Masterful Coaching, John Wiley & Sons, San Francisco 2003 (Revised Edition).Juchnowicz M., Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim, Warszawa 2009, Wolters Kluwer Polska – OFICYNA.Kabaj M., Partycypacyjny system wynagrodzeń – w kierunku kapitalizmu partycypacyjnego, wysokiej produktywności i godziwej płacy, Warszawa 2003, IPISS.Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, pr. zbior. pod red. M. Juchnowicz, Poltext, Warszawa 2006.Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.Pietroń-Pyszczek A., Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menedżerów, Wyd. Marina, Wrocław 2007.Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, PWE, Warszawa 2007.Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2008.Smółka P., Generator charyzmy. Kreowanie osobowości menedżera, Wyd. One Press, Gliwice 2007.Zarządzanie kadrami (podręcznik), red. T. Listwan, CH Beck, Warszawa 2006.Zbiegień-Maciąg L., Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, Warszawa 2006, Wolters Kluwer Polska – OFICYNAMetody oceny:
Końcowa ocena z wykładów stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Jej elementami są: aktywność studenta na zajęciach – 45% (wiedza merytoryczna wynikająca z zapoznania się studenta z literaturą przedmiotu, odzwierciedlająca się w jego udziale w dyskusjach tematycznych), przygotowanie zespołowego projektu strategii personalnej – 45% (jako forma sprawdzenia umiejętności zdobytych podczas prezentowanych na zajęciach case studies), kompetencje społeczne -10%Uwagi:
Możliwość prowadzenia zajęć indywidualnych w formie tutoringu dla max 5 studentów, którzy zadeklarują swój systematyczny udział w tutorialach (tutoring stanowi alternatywę zaliczeniową dla przedmiotu i będzie stosowany tylko w przypadku utworzenia się, zgodnej z wymogami uczelnianymi, grupy fakultatywnej dla przedmiotu)