ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10047o14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Zasoby naturalne i ich eksploatacja
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Cezary Kabała, dr inż. Beata Łabaz
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna genezę, wielkość zasobów i ograniczenia w dostępie i eksploatacji podstawowych surowców energetycznych, chemicznych, skalnych i rud metali. Rozumie znaczenie gospodarki zasobami naturalnymi dla zrównoważonego rozwoju i rolę postępu technologicznego oraz innowacyjności w ochronie zasobów naturalnych. Umiejętności: Rozpoznaje najważniejsze rodzaje surowców energetycznych, skalnych, chemicznych i rudnych. Potrafi uwzględnić aspekty ekologiczne i ochrony środowiska przyrodniczego przy ocenie technologii eksploatacji złoża.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności za podjęte działania wpływające na kształtowanie i stan środowiska naturalnego, w tym szczególnie spowodowane eksploatacją surowców naturalnych.

Wymagania wstępne: geologia (kurs podstawowy), ochrona środowiska (kurs podstawowy)

Treści kształcenia: Teoria zasobów naturalnych. Zasoby przyrody ożywionej. Zasoby surowców energetycznych, rud metali, surowców chemicznych i skalnych. Wpływ eksploatacji surowców na środowisko. Zrównoważony rozwój gospodarczy i ochrona zasobów naturalnych.

Literatura: podstawowa: Bogda A., Kabała C., Karczewska A., Szopka K. 2010. Zasoby naturalne i zrównoważony rozwój. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław uzupełniająca: J.R. Craigh, D. J. Vaughan, B. J. Skinner. 2003. Zasoby Ziemi. PWN, Warszawa.

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach Umiejętności: Ocena pojedynczych zadań na ćwiczeniach Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do podstawowych zasad ochrony środowiska

Uwagi: