Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
OŹES10053o14Rok / Semestr:
2014/2015 zimowyNazwa:
Kulturoznawcza rola muzyki w narodzieKierunek:
Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka OdpadamiTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
1Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 0 / 0Prowadzący:
prof. dr hab. Alan UrbanekJęzyk:
polskipolski/niemieckiEfekty kształcenia:
Wiedza: Zna podstawową terminologię muzyczną i terminologię, stosowaną w naukach humanistycznych: zna podstawowe pojęcia muzyczne oraz problemy z zakresu kultury i muzyki (K_W01). Ma elementarną wiedzę dotyczącą pozyskiwania informacji z zakresu tematyki kursu (R1A_W02). Potrafi wskazać związki oraz zależności między muzyką, naukami humanistycznymi i społecznymi a naukami rolniczymi, leśnymi, weterynaryjnymi oraz przyrodniczymi (R1A_W02, R1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, S1A_W01, S1A_W02, InzA_W03).
Umiejętności: Posiada umiejętność poszukiwania informacji, analizy i wykorzystania literatury dotyczącej tematyki kursu (R1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, T1A_U11). Posługuje się terminologią specjalistyczną w języku, w którym prowadzony jest przedmiot (R1A_U09, R1A_U010, WetA_UOUZ16). Ma świadomość samokształcenia (P1A_U11, WetA_UOUZ12). Rozpoznaje problemy, potrafi działać zgodnie z obowiązującymi standardami i zasadami etycznymi (P1A_U02, P1A_U07, T1A_U12, WetA_UOUZ11). Kompetencje:
Kompetencje społeczne: Potrafi współpracować w grupie,
przyjmując w niej różne role (R1A_K02, P1A_K02, T1A_K03, A1_K05, S1A_K02, WetA_KP11, InzA_K01). Rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie (R1A_K01, R1A_K07, P1A_K01, T1A_K01, S1A_K01, A1_K01, WetA_KP6). Potrafi myśleć i działać kreatywnie (R1A_K08, P1A_K08, T1A_K06, S1A_K04, InzA_K02). Prawidłowo identyfikuje dylematy związane z podejmowaniem wyborów (R1A_K04, P1A_K04,
T1A_K05, S1A_K04, A1_K06, WetA_KP2, InzA_K01). Wymagania wstępne:
Uzdolnienia muzyczne (słuch muzyczny, poczucie rytmu,
wyobraźnia muzyczna) zaprezentowane podczas
indywidualnego przesłuchania Treści kształcenia:
Kultura jako dorobek duchowej sfery twórczości człowieka. Kultura jako wytwór zbiorowego wysiłku pokoleń. Muzyka w starożytności jako jedna z siedmiu sztuk wyzwolonych. Muzyka jako tzw. sztuka piękna (XVIII wiek). Wiedza o sztuce muzycznej na tle dokonań cywilizacyjnych: osiągnięcia naukowe, rozwój architektury, malarstwa, rzeźby, literatury, teatru. Integracja sztuk: malarstwo-poezja-muzyka. „Słyszeć obraz – widzieć dźwięk”. Estetyczne wartości muzyki. Oddziaływanie dzieł sztuki (muzycznej) na odbiorcę. Wychowawcza funkcja sztuki muzycznej. Kulturotwórcza funkcja sztuki muzycznej.Literatura:
Czyż H., Niewczesne żarty, Warszawa 1995, Wyd. Tryton.
Panek W., Kariery i legendy. Szkice o artystach polskiej sceny
muzycznej, Warszawa 1994, Wyd. Bohdana Wrocławskiego.
Pilarski B., Szkice o muzyce, Warszawa 2010, Wyd. PAX.
Waldorff J., Diabły i Anioły, Kraków 1988, Polskie Wydawnictwo
Muzyczne.Metody oceny:
Końcowa ocena z kursu stanowi składową punktacji w zakresie
wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sumowane są
punkty uzyskane za aktywność w zajęciach (maksymalnie
60%), znajomość literatury przedmiotu (20%) oraz
uczestnictwo w występach i koncertach (20%). Wymagany
poziom niezbędny do zaliczenia przedmiotu: 60%Uwagi:
Podczas zajęć przywiązuje się szczególną wagę do ukazania utworu muzycznego jako dzieła sztuki muzycznej, które powstało w konkretnym czasie i miejscu i było poddane wpływom innych sztuk. W ramach przedmiotu, prowadzący wraz ze studentami przygotowuje program złożony z utworów muzycznych o różnej skali trudności, zróżnicowanej fakturze i stylistyce, zawierający różne problemy techniczne. Program artystyczny prezentowany jest podczas uroczystości ogólnouczelnianych oraz specjalnie organizowanych koncertów.