ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: OŹES10053o14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Kulturoznawcza rola muzyki w narodzie
Kierunek: Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka Odpadami
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Alan Urbanek
Język: polski
polski/niemiecki

Efekty kształcenia: Wiedza: Zna podstawową terminologię muzyczną i terminologię, stosowaną w naukach humanistycznych: zna podstawowe pojęcia muzyczne oraz problemy z zakresu kultury i muzyki (K_W01). Ma elementarną wiedzę dotyczącą pozyskiwania informacji z zakresu tematyki kursu (R1A_W02). Potrafi wskazać związki oraz zależności między muzyką, naukami humanistycznymi i społecznymi a naukami rolniczymi, leśnymi, weterynaryjnymi oraz przyrodniczymi (R1A_W02, R1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, S1A_W01, S1A_W02, InzA_W03). Umiejętności: Posiada umiejętność poszukiwania informacji, analizy i wykorzystania literatury dotyczącej tematyki kursu (R1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, T1A_U11). Posługuje się terminologią specjalistyczną w języku, w którym prowadzony jest przedmiot (R1A_U09, R1A_U010, WetA_UOUZ16). Ma świadomość samokształcenia (P1A_U11, WetA_UOUZ12). Rozpoznaje problemy, potrafi działać zgodnie z obowiązującymi standardami i zasadami etycznymi (P1A_U02, P1A_U07, T1A_U12, WetA_UOUZ11).

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role (R1A_K02, P1A_K02, T1A_K03, A1_K05, S1A_K02, WetA_KP11, InzA_K01). Rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie (R1A_K01, R1A_K07, P1A_K01, T1A_K01, S1A_K01, A1_K01, WetA_KP6). Potrafi myśleć i działać kreatywnie (R1A_K08, P1A_K08, T1A_K06, S1A_K04, InzA_K02). Prawidłowo identyfikuje dylematy związane z podejmowaniem wyborów (R1A_K04, P1A_K04, T1A_K05, S1A_K04, A1_K06, WetA_KP2, InzA_K01).

Wymagania wstępne: Uzdolnienia muzyczne (słuch muzyczny, poczucie rytmu, wyobraźnia muzyczna) zaprezentowane podczas indywidualnego przesłuchania

Treści kształcenia: Kultura jako dorobek duchowej sfery twórczości człowieka. Kultura jako wytwór zbiorowego wysiłku pokoleń. Muzyka w starożytności jako jedna z siedmiu sztuk wyzwolonych. Muzyka jako tzw. sztuka piękna (XVIII wiek). Wiedza o sztuce muzycznej na tle dokonań cywilizacyjnych: osiągnięcia naukowe, rozwój architektury, malarstwa, rzeźby, literatury, teatru. Integracja sztuk: malarstwo-poezja-muzyka. „Słyszeć obraz – widzieć dźwięk”. Estetyczne wartości muzyki. Oddziaływanie dzieł sztuki (muzycznej) na odbiorcę. Wychowawcza funkcja sztuki muzycznej. Kulturotwórcza funkcja sztuki muzycznej.

Literatura: Czyż H., Niewczesne żarty, Warszawa 1995, Wyd. Tryton. Panek W., Kariery i legendy. Szkice o artystach polskiej sceny muzycznej, Warszawa 1994, Wyd. Bohdana Wrocławskiego. Pilarski B., Szkice o muzyce, Warszawa 2010, Wyd. PAX. Waldorff J., Diabły i Anioły, Kraków 1988, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Metody oceny: Końcowa ocena z kursu stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sumowane są punkty uzyskane za aktywność w zajęciach (maksymalnie 60%), znajomość literatury przedmiotu (20%) oraz uczestnictwo w występach i koncertach (20%). Wymagany poziom niezbędny do zaliczenia przedmiotu: 60%

Uwagi: Podczas zajęć przywiązuje się szczególną wagę do ukazania utworu muzycznego jako dzieła sztuki muzycznej, które powstało w konkretnym czasie i miejscu i było poddane wpływom innych sztuk. W ramach przedmiotu, prowadzący wraz ze studentami przygotowuje program złożony z utworów muzycznych o różnej skali trudności, zróżnicowanej fakturze i stylistyce, zawierający różne problemy techniczne. Program artystyczny prezentowany jest podczas uroczystości ogólnouczelnianych oraz specjalnie organizowanych koncertów.