Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
OŹES10006f14Rok / Semestr:
2014/2015 zimowyNazwa:
Historia filozofiiKierunek:
Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka OdpadamiTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
1Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 0 / 0Prowadzący:
dr Eugeniusz Sadziński, dr Konrad Karaszewski Język:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza: Zna podstawową terminologię, stosowaną w naukach humanistycznych i społecznych: zna podstawowe pojęcia filozofii, definiuje podstawowe doktryny filozoficzne, zna wybrane współczesne problemy filozoficzne (K_W01). Ma elementarną wiedzę dotyczącą pozyskiwania informacji z zakresu tematyki kursu (R1A_W02). Ma podstawową wiedzę społeczną, potrafi wskazać związki oraz zależności między
naukami humanistycznymi i społecznymi a naukami rolniczymi, leśnymi, weterynaryjnymi oraz przyrodniczymi (R1A_W02, R1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, S1A_W01, S1A_W02, InzA_W03).
Umiejętności: Posiada umiejętność poszukiwania informacji, analizy i wykorzystania literatury dotyczącej tematyki kursu (R1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, T1A_U11). Posługuje się terminologią specjalistyczną w języku, w którym prowadzony jest przedmiot (R1A_U09, R1A_U010, WetA_UOUZ16). Ma świadomość samokształcenia (P1A_U11, WetA_UOUZ12). Rozpoznaje problemy, potrafi działać zgodnie z obowiązującymi standardami i zasadami (P1A_U02, P1A_U07, T1A_U12, WetA_UOUZ11).
Kompetencje:
Kompetencje społeczne: Potrafi współpracować w grupie,
przyjmując w niej różne role (R1A_K02, P1A_K02, T1A_K03, A1_K05, S1A_K02, WetA_KP11, InzA_K01). Rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie (R1A_K01, R1A_K07, P1A_K01, T1A_K01, S1A_K01, A1_K01, WetA_KP6). Potrafi myśleć i działać kreatywnie (R1A_K08, P1A_K08, T1A_K06, S1A_K04, InzA_K02). Prawidłowo identyfikuje dylematy związane z podejmowaniem wyborów życiowych i zawodowych
(R1A_K04, P1A_K04, T1A_K05, S1A_K04, A1_K06, WetA_KP2, InzA_K01). Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej Treści kształcenia:
Spory wokół pojęcia filozofii. Filozofia jako poszukiwanie
poglądu na świat i miejsce człowieka w świecie. Platońska
koncepcja drogi Erosa jako drogi filozofii. Chrześcijańskie objawienie a filozofia średniowieczna. Przełom kartezjański
w filozofii. Mit rozumu a demitologizacja świata w filozofii
nowożytnej. Idea postępu i jej upadek. Oblicza nihilizmu
w filozofii i literaturze. Postmodernizm. Repetytorium. Literatura:
Domański J., Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996,
IFiS PAN.
Popkin R.H., Stroll A., Filozofia, Poznań 1994, Zysk i S-ka.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1-3, Wyd. 22, Warszawa 2005, Wyd. Naukowe PWN.
Whitehead A.N., Nauka i świat nowożytny, Kraków 1988, PAX.
Metody oceny:
Końcowa ocena z kursu stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sumowane są punkty uzyskane ze sprawdzianu pisemnego, aktywności, udziału w dyskusjach, frekwencji oraz wykonania zadań dodatkowych. Wiedza weryfikowana jest podczas sprawdzianu pisemnego. Sprawdzian pisemny zawiera dwa pytania problemowe, umożliwiające ocenę umiejętności. Kompetencje społeczne są oceniane w oparciu o udział w zajęciach i dyskusjach tematycznych, frekwencję oraz wykonanie zadań dodatkowych. Wymagany poziom niezbędny do zaliczenia przedmiotu: 60% Uwagi: