Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS10045o14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Podstawy ochrony roślinKierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab. Jacek Twardowski, prof. UPWr, dr inż. Włodzimierz Kita, dr inż. Jacek Jackowski, dr inż. Janina ZawiejaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Knowledge:
Students know the position of the major taxonomic groups of organisms harmful and beneficial, pathogens and weeds occurring in crop fields. They have knowledge of their morphology, biology and ecology, development, and understand the effect on biotic and abiotic factors. They show an knowledge of the basic methods of protection against major pests.
Abilities:
The course graduate can recognize most important groups of harmful and beneficial arthropods found in different ecosystems. They can perform diagnostics of the crucial plant diseases and are capable of assessing the risk of the yield loss involved. The students acquire knowledge of the critical species of annual and perennial segetal weeds, including the principles of weed management in the most important crops. The students also become instructed on the issues of the selection and appropriate application of the chemical and biological pesticides.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania przez całe
życie w zakresie problematyki związanej z ochroną
środowiska. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role. Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie. Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu. Przejawia wrażliwość na problemy zagrożeń środowiska i
nieracjonalnej gospodarki zasobami przyrodniczymi. Jest świadom konieczności stosowania zasad zrównoważonego rozwoju. Posługuje się racjonalnymi argumentami na rzecz tych zasad. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy i konflikty związane z ochroną środowiska. Ma świadomość znaczenia rolnictwa integrowanego dla
produkcji żywności oraz dla stanu środowiska. Posługuje
się racjonalnymi argumentami dla stosowania zasad
rolnictwa integrowanego. Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. Wymagania wstępne:
Botanika, fizjologia i biochemia roślin, Wybrane działy zoologii, Chemia, Uprawa roli i roślinTreści kształcenia:
Rola owadów w różnych ekosystemach, ze szczególnym uwzględnieniem agroekosystemów. Czynniki biotyczne i abiotyczne wpływające na wielkość populacji owadów. Szkodliwa i pożyteczna entomofauna najważniejszych upraw rolniczych. Metody ochrony roślin, sygnalizacja i prognozowanie występowania organizmów szkodliwych. Profilaktyka w ochronie roślin. Znaczenie gospodarcze organizmów chorobotwórczych, wpływ ochrony roślin na środowisko, rozwój grzybów chorobotwórczych w zależności od czynników abiotycznych. Charakterystyka podstawowych grup zoocydów, fungicydów i herbicydów, możliwości ograniczania zużycia pestycydów w polowej produkcji roślinnej. Diagnostyka ważniejszych gatunków chwastów. Metody regulacji zachwaszczenia.Literatura:
Boczek J., Lipa J. 1978. Biologiczne metody walki ze szkodnikami roślin, PWN
Boczek J, 1998. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych. Wyd. SGGW
Kochman J. Węgorek W. Ochrona roślin. PLANTPRESS Kraków 1997.
Kochman J.1973. Fitopatologia PWRiL Warszawa
Borecki z. 1996, Nauka o chorobach roślin, PWRiL Warszawa
Woźnica Z.,2008. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL.
Metody oceny:
Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach, test z wykładów.
Umiejętności: Ocena pojedynczych zadań na kolokwium, ocena wykonanych projektów.
Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy indywidualnej i w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do podstawowych zasad ochrony roślin w konsekwencji ochrony środowiska, dyskusja na zajęciach
Uwagi: