Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IPS20224o14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Gospodarka regionalna i lokalna, marketing terytorialnyKierunek:
Gospodarka PrzestrzennaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
dr Marian Kachniarz, mgr Marta SzkaradkiewiczJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Zna pojęcie regionu w ujęciu historycznym, kulturowym, administracyjnym i społecznym. Zna zasady powoływania i funkcjonowania Euroregionów. Zna znaczenie regionu dla rozwoju struktur lokalnych oraz zależności między rozwojem lokalnym a regionalnym. Zna teorie i metody badań marketingowych. Rozróżnia marketing przemysłowy i marketing miejsc. Zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Umiejętności:
Umie przeprowadzić złożoną analizę czynników warunkujących rozwój regionalny i lokalny. Umie wskazać wariantową, w tym –optymalną, ścieżkę rozwoju i współpracy euro-między-oraz regionalnej i lokalnej umie przeprowadzić analizę marketingową. Umie określić charakter produktu w marketingu terytorialnym oraz zaplanować działania marketingowe.Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę przedsiębiorczości oraz znaczenia działań promocyjnych i kształtowania wizerunku przestrzeni. Potrafi współdziałać z innymi uczestnikami zadania; wymieniać się zadaniami i kompetencjami.Potrafi wziąć na siebie odpowiedzialność za przygotowanie analiz, ocen oraz programów rozwojowych. Umie przewidzieć skutki społeczne i gospodarcze proponowanych działań.
Wymagania wstępne:
brakTreści kształcenia:
Procesy globalizacji i regionalizacji, „glokalizacja”;; typologia regionów; kryteria regionalizacji; gospodarka regionalna i lokalna; polityka regionalna; podmioty polityki regionalnej; cele polityki regionalnej; zasady polityki regionalnej; instrumenty polityki regionalnej i lokalnej; konkurencyjność regionów; rozwój regionalny; czynniki rozwoju regionalnego; cechy rozwoju regionalnego; teoretyczne koncepcje rozwoju regionalnego. Zakres działań marketingowych w przestrzeni (w tym place-marketing, city-marketing). Marketing a planowanie urbanistyczne.Badania konkurencyjności i
atrakcyjności elementów przestrzeni.Literatura:
Z. Strzelecki (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa.2008
D. Strahl (red.), Metody oceny rozwoju regionalnego, Wydawnictwo AE, Wrocław2006.
D. Stawasz (red.), Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania rozwoju regionu teoria i praktyka, Wydawnictwo UŁ , Łódź2004.
Korenik S. (red), Współczesne koncepcje przestrzennego rozwoju gospodarki i społeczeństwa, Wyd UE we Wrocławiu, Wrocław 2010
Szromnik A., Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków2008.Metody oceny:
Zaliczenie dwóch projektów,egzamin pisemny.Uwagi: