Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS10362o14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Gleboznawstwo 2Kierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 6Prowadzący:
prof. dr hab. Stanisława StrączyńskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Zna podstawowe czynniki i procesy glebotwórcze. Opisuje najważniejsze właściwości gleb i ich podstawowe funkcje użytkowe i ekologiczne. Zna podstawy systematyki i waloryzacji gleb. Opisuje najważniejsze przyczyny degradacji gleb i sposoby ochrony. Zna sposoby poprawy żyzności gleb i uboczne skutki nieracjonalnego nawożenia.
Umiejętności:
Ocenia walory przyrodnicze i użytkowe zasobów przyrody ożywionej i nieożywionej; Potrafi ocenić jakość gleb; Klasyfikuje ich przydatność. Umie określić niezbędne działania służące ochronie biernej i czynnej cennych obiektów i obszarów.
Wykonuje podstawowe pomiary wielkości fizycznych i chemicznych; Stosuje proste narzędzia matematyczne do interpretacji wyników oraz oceny ich wiarygodności; Zachowuje zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium i w terenie. Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Przejawia wrażliwość na problemy gospodarki zasobami glebowymi
Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role; Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie; Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu.
Ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni wyższej, a zwłaszcza rozumie potrzebę rzetelnego i zrozumiałego formułowania oraz przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki ochrony środowiska.
Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role; Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie; Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu.
Wymagania wstępne:
Podstawy chemii, podstawy biologii.Treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą gleb, ich rozmieszczeniem, właściwościami i zachodzącymi w nich procesami pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych. Zadanie gleboznawstwa na kierunku – Ochrona Środowiska polega na powiązaniu wiadomości z nauk przyrodniczych podstawowych i rolniczych ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania czynnika antropogenicznego, (który może wpływać pozytywnie lub negatywnie na kształtowanie elementów żyzności środowiska glebowego) i racjonalne wykorzystanie gleb. Literatura:
podstawowa:
1.Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii – Drozd J., Licznar M., Licznar E. S., Weber J. Wyd. AR Wrocław, 1997 i nowsze.
uzupełniająca:
2.Gleboznawstwo – Praca zbiorowa pod redakcją naukową prof. dr. hab. S. Zawadzkiego, PWRiL, Warszawa, 2003.
3.Gleba i jej właściwości – H.C. Buckman, Nyle C. Brady, PWRiL, Warszawa, 1971.
4.Badania ekologiczno-gleboznawcze – R. Bednarek., H. Dziadowiec., U. Pokojska., Z. Prusinkiewicz
Metody oceny:
Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach, egzamin pisemny
Umiejętności: Ocena wykonania zadań na ćwiczeniach, zajęciach terenowych.
Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do podstaw gleboznawstwa
Uwagi: