ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS10102f14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Wizualizacja obiektów architektury krajobrazu
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Łukasz Pardela, mgr inż. Artur Majchrzak
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza zna w zakresie podstawowym wybrany program graficzny służący wizualizacji obiektów architektury krajobrazu, potrafi wykonać trójwymiarowy model na podstawie dokumentacji technicznej projektu, wie jak przypisać mu materiały i tekstury, zna zasady projektowania ujęć perspektywicznych z uwzględnieniem oświetlenia terenu, wie jak wpisać gotowy i utworzony model trójwymiarowy w istniejące sąsiedztwo przedstawianego obiektu; wykazuje ugruntowaną wiedzę w zakresie posługiwania się popularnymi, podstawowymi formatami graficznymi. Umiejętności Ma opanowane umiejętności w zakresie wykonywania przestrzennych idei i projektów z wykorzystaniem modelu trójwymiarowego; potrafi zilustrować za pomocą umiejętnie dobranych ujęć perspektywicznych najważniejsze cechy przedstawianego projektu, rozumie założenia grafiki komputerowej w zakresie mierzalnego odwzorowania projektów w oparciu o właściwą skalę i proporcje.

Kompetencje: Ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem, zauważa konieczność przystępnego przedstawienia idei i projektów.

Wymagania wstępne: komputerowe wspomaganie projektowania, grafika inżynierska

Treści kształcenia: Wprowadzenie do programu graficznego Autodesk 3D Studio Max: interfejs i struktura programu; ustawienia użytkownika, nawigacja i paski narzędziowe; praca z plikami i obiektami; narzędzia pomocnicze. Podstawy modelowania: modelowanie za pomocą poligonów i siatek; praca z podobiektami; modelowanie za pomocą krzywych i płaszczyzn; rysowanie 2d; tworzenie loftów; wybrane modyfikacje geometrii. Praca z materiałami: tworzenie własnych materiałów i ich zastosowanie w przygotowanym modelu 3d; praca z edytorem materiałów. Omówienie rozbudowanych parametrów materiałów; mapy i tekstury kanałów edycji. Praca z plikami CAD. Wykorzystanie świateł w scenie: dobór świateł i ich ustawień; omówienie rodzajów świateł sztucznych i naturalnych; modyfikacja, charakterystyka i parametry cienia. Ustawienia parametrów systemu oświetlenia dziennego. Kamery w scenie: posługiwanie się kamerami przy modelowaniu; omówienie rodzajów kamer: tworzenie kamer i edycja ich ustawień; pole widzenia kamery oraz tworzenie kamer z widoku; ustawianie tła w ekranie w oknie widokowym; efekty kamer i zastosowanie efektów specjalnych. Podstawy renderowania sceny: przygotowanie ustawień modelu 3d do renderowania z wykorzystaniem standardowych modułów; omówienie ustawień okna renderowania; renderowanie środowiska zewnętrznego dla „dnia” i „nocy” w zintegrowanym module „Mental Ray”.

Literatura: 1. „3ds 2012 max Biblia”, Kelly R. Murdock, Wyd. Helion, 2012; 2. „Wizualizacje architektoniczne. 3ds Max 2011 i 3ds Max Design 2011”, Pasek J., Wyd. Helion, 2011; 3. „Realistic Architectural Visualization with 3ds Max and mental ray”, Roger Cusson i Jamie Cardoso, Wyd. Focal Press, 2007; 4. „3ds max 6. Skuteczne rozwiązania”, Jon A. Bell, Wyd. Helion, 2004; 5. Autodesk 3DS MAX User Reference; 6. Autodesk 3DS MAX Sample files; 7. WWW.

Metody oceny: zaliczenie dwóch modeli; wizualizacji obiektu małej architektury, wizualizacja projektu zagospodarowania terenu z zadanej koncepcji.

Uwagi: