ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IPS20226o14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Planowanie rozwoju miast, modele w gospodarce przestrzennej
Kierunek: Gospodarka Przestrzenna
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 6
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Beata Warczewska, mgr inż. Iwona Kaczmarek
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna zasady funkcjonowania miast i cele planowania miast. Zna zasady kształtowania przestrzeni publicznych, układów transportowych i innych sieci i obiektów infrastruktury technicznej, rozumie potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego i kształtowania środowiska przyrodniczego. Zna mechanizmy przestrzennej transformacji miast, rozumie potrzeby społeczne realizowane w przestrzeniach miejskich oraz konieczność partycypacji społecznej w kreowaniu miejskich struktur i przestrzeni. Zna metody i narzędzia opisu, techniki pozyskiwania danych oraz identyfikacji prawideł w nich zachodzących. Rozumie konieczność stosowania modeli ilościowych i jakościowych w gospodarce przestrzennej. Wie jakie czynniki demograficzne, gospodarcze i przestrzenne warunkują zmiany w przestrzeni. Zna zasady modelowania przestrzeni przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych. Wie jak modelować przestrzeń w ujęciu regionalnym Ma wiedzę na temat środowiskowych, gospodarczych i społecznych podstaw rozwojumiast. Zna mechanizmy ewolucji struktur przestrzennych. Wie o problemach i barierach rozwoju miast i aglomeracji. Zna przyczyny powstawania i sposoby rozwiązywania konfliktów przestrzennych. Wie o konieczności partycypacji społecznej w planowaniu rozwoju miasta. Rozumie konieczność i zna zasady realizacji potrzeb społecznych w przestrzeni miasta. Wie o złożoności systemu miejskiego, zna potrzebę integracji planowania wszystkich podsystemów miejskich. Zna pojęcie modelu i modelowania. Wie w jaki sposób czynniki demograficzne, gospodarcze i przestrzenne wpływają na zmienność struktury przestrzennej i funkcjonowanie miasta. Zna wybrane modele gospodarki przestrzennej i struktury przestrzennej miast. Umiejętności: Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast. Potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzeni. Dąży do realizacji paradygmatu przestrzeni relewantnej (społecznie użytecznej i aprobowanej, rozwiązań ekonomicznie uzasadnionych i aprobowanych ekologicznie). Potrafi zinterpretować zjawiska społeczne i wyjaśnić ich konsekwencje przestrzenne oraz określić wzajemne relacje między zachowaniami, trendami i tendencjami społecznymi. Potrafi prognozować procesy społeczne, bazując na źródłach danych wywodzących się z różnych dziedzin aktywności społeczno-gospodarczej oraz określać relacje społeczne. Potrafi usystematyzować działania zmierzające do rozwiązania problemu. Ma umiejętność krytycznej oceny proponowanych rozwiązań Potrafi tworzyć hipotetyczne, wariantowe modele zagospodarowania przestrzeni.Potrafi ocenić prawidłowości i zaburzenia w funkcjonowaniu systemu miasta.Potrafi zidentyfikować konflikty przestrzenne oraz zastosować narzędzia ich rozwiązywania. Potrafi planować wielowariantowo oraz poddać krytycznej ocenie przyjęte rozwiązania. Umie konstruować scenariusze rozwoju miasta oraz zastosować inne, wybrane instrumenty sterowania rozwojem przestrzennym miast, aglomeracji i obszarów metropolitalnych. Potrafi zidentyfikować podsystemy w systemie miasta. Umie zidentyfikować niezaspokojone potrzeby społeczne i wskazać możliwość ich realizacji w przestrzeni. Potrafi zastosować model rozwoju miasta oraz przewidywać procesy rozwojowe. Potrafi planować rozwój miasta wieloaspektowo i wielowariantowo.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Ma świadomość konsekwencji działalności projektowej w przestrzeniach publicznych. Rozumie skutki przyrodnicze, środowiskowe, społeczne i ekonomiczne tej działalności. Rozumie i nie uchyla się od odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe. Zauważa dylematy związane z rozstrzyganiem decyzji przestrzennych; rozumie inne punkty widzenia. Dostrzega wpływ decyzji projektowych na środowisko przyrodnicze i społeczne. Rozumie potrzebę brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Zdaje sobie sprawę z ich długookresowych konsekwencji. Potrafi kreować przestrzeń wieloaspektowo i wielowariantowo.Ma poczucie konieczności ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje planistyczne. Zdaje sobie sprawę z konsekwencji realizacji podjętych decyzji oraz ich skutków przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych i przestrzennych. Ma świadomość, że konsekwencje podjętych decyzji planistycznych są najczęściej długookresowe.

Wymagania wstępne: planowanie przestrzenne

Treści kształcenia: Pojęcie rozwoju miasta (rozwój przestrzenny, gospodarczy i społeczny), rozwój zrównoważony miasta. Problemy i bariery rozwoju. Zmienność i stałość struktur przestrzennych (kierunek i jakość zmian). Zapotrzebowanie społeczne na przestrzeń, zawłaszczanie przestrzeni. Udział społeczny w kreowaniu przestrzeni miasta. Rozwój zrównoważony a konflikty przestrzenne. Planowanie rozwoju struktury przestrzennej miasta, scenariusze rozwoju, instrumenty sterowania rozwojem przestrzennym miasta. Funkcjonalne obszary metropolitalne. Miasto jako system, planowanie zrównoważonego rozwoju systemu: transportowego, infrastruktury technicznej, infrastruktury społecznej, przestrzeni publicznej, zabudowy mieszkaniowej. Kształtowanie systemu przyrodniczego miasta. Miejsca pracy we współczesnym mieście. Funkcjonalne Obszary Metropolitalne. Zintegrowane zarządzanie rozwojem przestrzennym miast i FOM. Istota modelu, modelowanie. Źródła informacji przestrzennych. Zmienność zjawisk demograficznych, gospodarczych i społecznych a planowanie przestrzenne. Modele w gospodarce przestrzennej: modele jakościowe, modele ilościowe. Modele równowagi przestrzennej. Gry, modele dyfuzji przestrzennej. Modele kształtowania struktury przestrzennej miast. Modele miast zrównoważonego rozwoju: New Urbanism, Smart Growth, Slow City.

Literatura: Domański R., 2012, Ewolucyjna gospodarka przestrzenna, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań. Liszewski St, 2012, Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Mierzejewska L., 2009, Rozwój zrównoważony miasta. Zagadnienia poznawcze i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań. Podstawy gospodarki przestrzennej –wybrane aspekty, 2005, pod redakcją St. Korenika i J. Słodczyka, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław. Podstawy teoretyczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią, 2003, praca zbiorowa pod redakcją T. Bajerowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko –Mazurskiego, Olsztyn. Polityka spójności i miasta: rola miast i aglomeracji w odniesieniu do wzrostu i zatrudnienia w regionach. Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego. Bruksela 2006. Słodczyk J, 2003, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Studia i Monografie Nr 298, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole. Szewczuk A., Kogut –Jaworska M., Zioło M., 2001, Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa. Współczesne kierunki i wymiary procesów urbanizacji, 2008, pod red. J. Słodczyka i M. Śmigielskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole. Zintegrowane planowanie rozwoju miast, 2011, pod redakcją G. Korzeniak, Instytut Rozwoju Miast, Kraków.

Metody oceny: zaliczenie trzech projektów, egzamin pisemny.

Uwagi: