Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS10055f14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
ArachnologiaKierunek:
BiologiaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
prof. dr hab. Joanna MąkolJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 – zna systematykę pajęczaków oraz ich pochodzenie [KB_W06, KB_W11, KB_W12, KB_W13];
W2 – opisuje morfologię zewnętrzną i wewnętrzną Arachnida [KB_W06];
W3 – rozumie postępującą złożoność budowy pajęczaków, wynikającą z sekwencji wydarzeń ewolucyjnych [KB_W06];
W4 – zna współczesne poglądy na temat powiązań filogenetycznych pomiędzy głównymi taksonami Arachnida [KB_W12, KB_W13].
Umiejętności:
Student:
U1 – obsługuje sprzęt optyczny (mikroskopy badawcze i stereoskopowe) i bezpiecznie pracuje z zakonserwowanym materiałem [KB_U06];
U2 – stosuje właściwe technologie informacyjne w pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji; tworzy prezentacje multimedialne [KB_U04];
U3 – umie dobrać odpowiednie techniki wykorzystywane w badaniach Arachnida [KB_U12, KB_U17];
U4 – potrafi konstruować klucze do oznaczania oraz wykorzystać główne założenia Międzynarodowego Kodeksu Nomenklatury Zoologicznej, dotyczące formuły opisu nowych taksonów [KB_U04, KB_U10];.
U5 – potrafi rozpoznawać przedstawicieli poszczególnych rzędów pajęczaków oraz, w przypadku fauny krajowej – przedstawicieli niższych kategorii systematycznych [KB_U10];
U6 – wykorzystuje obcojęzyczną bibliografię naukową [KB_U19].
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 – systematycznie pogłębia wiedzę z zakresu biologii [KB_K01];
K2 – rozumie postępującą złożoność budowy w świecie zwierząt, pozostającą w ścisłym związku z procesem ewolucji [KB_K04];
K3 – ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane w zespole zadania [KB_K02];
K4 – wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt i zbiory przyrodnicze[KB_K08].
Wymagania wstępne:
Zoologia bezkręgowców I i IITreści kształcenia:
Pochodzenie pajęczaków. Budowa morfologiczna, anatomia i fizjologia Arachnida. Przegląd systematyczny rzędów Arachnida. Znaczenie pajęczaków. Amatorskie hodowle pajęczaków.Literatura:
Podstawowa / basic
Błaszak Cz. (red.). Zoologia t. 2. Stawonogi. PWN, Warszawa, 2011;
Dindall L. D. (ed.). Soil Biology Guide. John Wiley & Sons, 1990;
Falniowski A. Techniki zbioru, utrwalania i konserwacji zwierząt. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007;
Uzupełniająca / supplementary
Jocque R., Dippenaar-Schoeman A.S. Spider families of the World. Musée Royal de l’Afrique Centrale. Tervuren, 2007;
Krantz J., Walter D. E. (eds). A manual of Acarology, Texas Tech University Press, 2009;
Roberts M. J. Collins field guide. Spiders of Britain and Northern Europe. Harper Collins Publishers, 1995;
Staręga W. Opiliones Kosarze (Arachnoidea). PWN Warszawa, 1975;
Stockmann, R., Ythier, E. Scorpions of the World. N.A.P. Editions. France. 567 pp. ISBN 978-2-913688-11-7. 75J, 2010;Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu: jeden sprawdzian pisemny obejmujący materiał omawiany w trakcie wykładów i ćwiczeń (max. 20 pkt.). Ocenie podlega również projekt polegający na opisie ‘nowego’ taksonu (5 pkt.), wykonanie preparatów (5 pkt.) i prezentacja multimedialna (10 pkt). Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Zaliczenie na podstawie zgromadzonej liczby punktów. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 40.Uwagi: