ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS10055f14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Arachnologia
Kierunek: Biologia
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Joanna Mąkol
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – zna systematykę pajęczaków oraz ich pochodzenie [KB_W06, KB_W11, KB_W12, KB_W13]; W2 – opisuje morfologię zewnętrzną i wewnętrzną Arachnida [KB_W06]; W3 – rozumie postępującą złożoność budowy pajęczaków, wynikającą z sekwencji wydarzeń ewolucyjnych [KB_W06]; W4 – zna współczesne poglądy na temat powiązań filogenetycznych pomiędzy głównymi taksonami Arachnida [KB_W12, KB_W13]. Umiejętności: Student: U1 – obsługuje sprzęt optyczny (mikroskopy badawcze i stereoskopowe) i bezpiecznie pracuje z zakonserwowanym materiałem [KB_U06]; U2 – stosuje właściwe technologie informacyjne w pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji; tworzy prezentacje multimedialne [KB_U04]; U3 – umie dobrać odpowiednie techniki wykorzystywane w badaniach Arachnida [KB_U12, KB_U17]; U4 – potrafi konstruować klucze do oznaczania oraz wykorzystać główne założenia Międzynarodowego Kodeksu Nomenklatury Zoologicznej, dotyczące formuły opisu nowych taksonów [KB_U04, KB_U10];. U5 – potrafi rozpoznawać przedstawicieli poszczególnych rzędów pajęczaków oraz, w przypadku fauny krajowej – przedstawicieli niższych kategorii systematycznych [KB_U10]; U6 – wykorzystuje obcojęzyczną bibliografię naukową [KB_U19].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 – systematycznie pogłębia wiedzę z zakresu biologii [KB_K01]; K2 – rozumie postępującą złożoność budowy w świecie zwierząt, pozostającą w ścisłym związku z procesem ewolucji [KB_K04]; K3 – ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane w zespole zadania [KB_K02]; K4 – wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt i zbiory przyrodnicze[KB_K08].

Wymagania wstępne: Zoologia bezkręgowców I i II

Treści kształcenia: Pochodzenie pajęczaków. Budowa morfologiczna, anatomia i fizjologia Arachnida. Przegląd systematyczny rzędów Arachnida. Znaczenie pajęczaków. Amatorskie hodowle pajęczaków.

Literatura: Podstawowa / basic Błaszak Cz. (red.). Zoologia t. 2. Stawonogi. PWN, Warszawa, 2011; Dindall L. D. (ed.). Soil Biology Guide. John Wiley & Sons, 1990; Falniowski A. Techniki zbioru, utrwalania i konserwacji zwierząt. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007; Uzupełniająca / supplementary Jocque R., Dippenaar-Schoeman A.S. Spider families of the World. Musée Royal de l’Afrique Centrale. Tervuren, 2007; Krantz J., Walter D. E. (eds). A manual of Acarology, Texas Tech University Press, 2009; Roberts M. J. Collins field guide. Spiders of Britain and Northern Europe. Harper Collins Publishers, 1995; Staręga W. Opiliones Kosarze (Arachnoidea). PWN Warszawa, 1975; Stockmann, R., Ythier, E. Scorpions of the World. N.A.P. Editions. France. 567 pp. ISBN 978-2-913688-11-7. 75J, 2010;

Metody oceny: Zaliczenie przedmiotu: jeden sprawdzian pisemny obejmujący materiał omawiany w trakcie wykładów i ćwiczeń (max. 20 pkt.). Ocenie podlega również projekt polegający na opisie ‘nowego’ taksonu (5 pkt.), wykonanie preparatów (5 pkt.) i prezentacja multimedialna (10 pkt). Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Zaliczenie na podstawie zgromadzonej liczby punktów. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 40.

Uwagi: