Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS20355f14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Dobrostan Zwierząt w Ogrodach ZoologicznychKierunek:
BiologiaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
0Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr hab. Adam Roman, prof. UP, dr n. wet. Przemysław CwynarJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 – posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu utrzymania, dobrostanu, handlu i transportu zwierząt dzikich oraz podstawowych zagrożeń zoonotycznych [KB2_W01];
W2 – posiada wiedzę z tych dziedzin biologii, które mają związek z dobrostanem zwierząt, w szczególności z hodowli i prawnej ochrony zwierząt dzikich oraz z zakresu chowu zamkniętego tych zwierząt. [KB2_W02];
W3 – rozumie jakie jest znaczenie zapewnienia właściwych warunków utrzymania zwierzętom w ogrodach zoologicznych, rozumie zasady ochrony zwierząt w ogrodach zoologicznych oraz ich powiązania z hodowlą zwierząt i rolnictwem [KB2_W03];
W4 – zna podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, w tym także zna biologię i klasyfikację wybranych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz organizację, urządzanie, zagospodarowanie pomieszczeń i wybiegów dla zwierząt [KB2_W04];
W5 – wskazuje możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu [KB2_W06].
Umiejętności:
Student:
U1 – prawidłowo przeprowadza obserwacje biologiczne; interpretuje i omawia wyniki oraz formułuje adekwatne wnioski, wykorzystując terminologię naukową [KB2_U01];
U2 – obserwuje wpływ czynników środowiskowych na organizm zwierząt utrzymywanych w ogrodach zoologicznych; objaśnia interakcje między poszczególnymi elementami ekosystemu i identyfikuje zagrożenia środowiska naturalnego [KB2_U04];
U3 – prawidłowo interpretuje i stosuje przepisy prawne dotyczące organizacji hodowli zamkniętych oraz szczegółowych warunków utrzymania zwierząt dzikożyjących [KB2_U07];
U4 – na podstawie fachowego piśmiennictwa formułuje argumenty dotyczące warunków utrzymania zwierząt, szczególnie w aspekcie zapewnienia im dobrostanu; dyskutuje o możliwościach rozwiązania aktualnych problemów [KB2_U06];
U5 – posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, pracy projektowej, referatu oraz innych prac pisemnych i prezentacji związanych z tematyką przedmiotu [KB2_U05];
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 – wykazuje zainteresowanie aktualizacją wiedzy z zakresu biologii i utrzymywania właściwych warunków bytowych zwierząt przetrzymywanych w ogrodach zoologicznych [KB2_K01];
K2 – potrafi zaplanować zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości [KB2_K03];
K3 – jest wrażliwy na przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, estetycznych i edukacyjnych, a także turystycznych; jest świadomy znaczenia bioróżnorodności i propaguje jej ochronę przejawiając dbałość o jakość i przyszłość środowiska naturalnego [KB2_K04];
K4 – jest świadomy zagrożeń dla ludzi i zwierząt wynikających z postępu cywilizacyjnego; dostrzega potrzebę działań proekologicznych [KB2_K06];
K5 – wykazuje etyczne postawy wobec zwierząt [KB2_K07].
Wymagania wstępne:
zoologia, fizjologia zwierzątTreści kształcenia:
Cele i zadania ogrodów zoologicznych oraz ich związek z hodowlą zwierząt i rolnictwem. Zarys historii ogrodów zoologicznych. Przegląd wybranych ogrodów zoologicznych. Utrzymanie, hodowla i dobrostan zwierząt dzikich (EAZA). Organizacja i urządzanie pomieszczeń i wybiegów dla zwierząt dzikich. Prawna ochrona zwierząt w ogrodach zoologicznych. Konwencja Waszyngtońska (CITES). Czerwona księga zwierząt. Gatunki wymarłe, ginące i zagrożone wyginięciem. Przegląd wybranych gatunków zwierząt utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Podstawowe zagrożenia zoonotyczne. Zajęcia terenowe w Ogrodach Zoologicznych (Wrocław, Opole).Literatura:
1. Bell C. E. (red.): Encyclopedia of the World’s Zoos. Fitzroy Dearborn Publishers, Chicago – London 2001.
2. Hutchins M., Thoney D. A., Schlager N. (red.): Grzimek’s Animal Life Encyclopedia. Gale Group, 2003.
3. Komosińska H., Podsiadło H.: Ssaki kopytne. PWN, Warszawa 2002.
4. Sumiński P., Goszczyński J., Romanowski J.: Ssaki drapieżne Europy. PWRiL, Warszawa 1993
5. Sura P.: Encyklopedia współczesnych płazów i gadów. Wydawnictwo Fundacja, Nowy Sącz 2005
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: okresowy pisemny sprawdzian na ocenę, bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.
Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemne zaliczenie mUwagi: