Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS20366f14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Seksualność CzłowiekaKierunek:
BiologiaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
0Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr hab. prof. nadzw. Krzysztof BorysławskiJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 – zna mechanizmy doboru płciowego oraz ewolucję zachowań seksualnych i miłości, wyjaśnia zjawisko homo-, bi- oraz heteroseksualizmu jako przejaw zmienności biologicznej [KB2_W01, KB2_W04, KB2_W01_BC, KB2_W05_BC];
W2 – zna modele seksualności i erotyzmu w wybranych kulturach świata [KB2_W04, KB2_W05_BC];
W3 – charakteryzuje przebieg rozwoju psychoseksualnego oraz wskazuje czynniki biologiczne i psychologiczne wpływające na ukształtowanie się orientacji seksualnej [KB2_W04, KB2_W01_BC, KB2_W05_BC].
Umiejętności:
Student:
U1 – potrafi uzasadnić tezę, że miłość jest „produktem” ewolucji i wskazuje źródło możliwych konfliktów pomiędzy naturą a kulturą [KB2_U04, KB2_U05, KB2_U02_BC];
U2 – potrafi określić normy seksuologiczne i kryteria demarkacji seksu typowego i nietypowego oraz ocenić w jakim stopniu zachowania seksualne są parafiliami [KB2_U06, KB2_U01_BC];
U3 – posługuje się metodologią stosowaną w badaniach seksuologicznych; wskazuje nowoczesne metody planowania rodziny [KB2_U04].
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 – wykazuje właściwe postawy i zachowania dotyczące zdrowia seksualnego, zwłaszcza unikania zachowań ryzykownych i chorób przenoszonych drogą płciową i aktywnie je propaguje [KB2_K04].
Wymagania wstępne:
brakTreści kształcenia:
Historia seksualności. Seksuologia jako nauka interdyscyplinarna – cele, metodologia i podstawy teoretyczne. Podstawowe pojęcia i definicje: erotyka, erotyzm, bodźce i zachowania seksualne, popęd płciowy, libido, orientacja seksualna, ars amandi. Struktura seksu i erotyzmu w aspekcie biokulturowym. Rodzaje płci i sposoby ich opisu. Dymorfizm płciowy w aspekcie biologicznym i kulturowym –zachowania związane z płcią. Rozwój psychoseksualny – fazy, zaburzenia, metody badania. Ewolucja zachowań seksualnych i miłości, atrakcyjność fizyczna mężczyzn i kobiet – charakterystyka, mechanizmy ewolucji. Seks typowy i nietypowy, kryteria podziału. Parafilie. Rodzaje norm seksualnych i sposoby ich określania. Zaburzenia seksualne (dysfunkcje) – przykłady, charakterystyka, możliwości leczenia. Metody antykoncepcji. Edukacja seksualna i profilaktyka zdrowia seksualnego – kształtowanie postaw i wyborów; choroby przenoszone drogą płciową.Literatura:
1. Dawkins R. 1989. The selfish gene . Oxford University Press, New York.
2. Diamond J. 1997. Why is sex fun? The Evolution of human sexuality. Basic Books, New York.
3. Dixson A.F.1998. Primate sexuality: Comparative studies of the prosimians, monkeys, apes, and human beings. Oxford University Press, Oxford.
4. Izdebski Z. 2010. Seks Polaków w Internecie. Raport Polpharmy. Polpharma, Warszawa.
5. Izdebski Z., Ostrowska A. 2003. Seks po polsku. Muza S.A., Warszawa.
6. Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V. (red.). 2010. Podstawy seksuologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: systematyczna, bieżąca kontrola postępów w nauce i ocena aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.
Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje dodatkowy pisemny test zaliczeniowy (40-50 otwartych pytań, częściowo o charakterze problemowym). Ocena ostateczna jest średnią z zaliczenia ćwiczeń i testu zaliczeniowego.
Uwagi:
konieczny rzutnik multimedialny