ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20376o14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Teriologia
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr Tomasz Kokurewicz
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – posiada wiedzę pozwalającą na interpretowanie zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych. Zna metodologię badań obowiązującą w naukach przyrodniczych. Formułuje hipotezy badawcze oraz rozwiązuje podstawowe problemy naukowe. Wie jak stworzyć interesującą prezentację multimedialną. [KB2_W01]; W2 – rozumie złożone zjawiska i procesy dotyczące biologii i ich związki z licznymi dyscyplinami pokrewnymi. Wskazuje liczne możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu społeczno-gospodarczym. [KB2_W04]; W3 – ocenia funkcjonowanie człowieka w przyrodzie i wpływ działalności gospodarczej na środowisko. Objaśnia najważniejsze zagrożenia cywilizacyjne i wskazuje działania służące ograniczaniu tych zagrożeń. [KB2_W06]; W4 – zna fizjologiczne podstawy zachowań zwierząt. Objaśnia strategie związane ze zdobywaniem pokarmu, strategie rozmnażania i opieką rodzicielską. Rozumie ewolucję mechanizmów obronnych i interakcje na poziomie wewnątrz- i międzygatunkowym. [KB2_W02_BŚ]; W5 – zna organizację systemów ekologicznych w układzie organizm – środowisko. Objaśnia zasady funkcjonowania ekosystemów oraz ekologiczne i ewolucyjne uwarunkowania bioróżnorodności. Wyjaśnia zmiany ewolucyjne w budowie organizmów w kontekście zmieniających się warunków środowiskowych. [KB2_W03_BŚ]; W6 – rozumie zasady i procedury działania komisji bioetycznych. Zna zasady uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie doświadczeń na zwierzętach. Rozumie zagrożenia i problemy etyczno-moralne związane z rozwojem biologii. [KB2_W04_BŚ]. Umiejętności: Student: U1 – planuje i wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego, laboratoryjne i terenowe zadania badawcze lub ekspertyzy z zakresu biologii. Podejmuje właściwe decyzje o doborze technik badawczych i potrafi je zastosować w praktyce. Poprawnie dokumentuje przeprowadzone badania [KB2_U01]; U2 – sprawnie i bezpiecznie posługuje się aparaturą badawczą i przyrządami pomiarowymi stosowanymi w biologii. Potrafi dobrać właściwy przyrząd pomiarowy i zmierzyć potrzebne wielkości cech fizjologicznych i morfologicznych [KB2_U02]; U3 – potrafi tworzyć bazy danych. Do analizy danych, opisu zjawisk i testowania hipotez stosuje właściwe metody statystyki elementarnej i matematycznej oraz sprawnie wykonuje obliczenia, także przy wykorzystaniu pakietów statystycznych [KB2_U03]; U4 – na podstawie analizy zebranych danych formułuje i interpretuje wyniki wykonywanych zadań badawczych. Umiejętnie zestawia je w tabelach i ilustruje graficznie. Porównuje z innymi źródłami. Wyciąga odpowiednie wnioski i formułuje odpowiednie sądy. [KB2_U04]; U5 – posiada umiejętność przygotowania atrakcyjnego medialnie wystąpienia i prezentowania w języku polskim i obcym szczegółowych wyników swoich badań lub badań innych autorów w zakresie biologii. W tym celu wykorzystuje odpowiedzialnie polskie i obcojęzyczne źródła informacji naukowej, w tym elektroniczne. Krytycznie ocenia wiarygodność tych źródeł i odpowiednio je dobiera. Własne poglądy konfrontuje z innymi i umiejętnie je dyskutuje wykorzystując terminologię naukową w zakresie biologii. [KB2_U05]; U6 – biegle wykorzystuje fachową literaturę naukową z zakresu biologii i dyscyplin pokrewnych w języku polskim i w języku angielskim. Formułuje argumenty dotyczące etycznych i moralnych problemów nowoczesnej biologii. Dyskutuje o możliwościach rozwiązania niektórych problemów. Krytycznie ocenia informacje dotyczące biologii podawane w mass-mediach. [KB2_U06]; U7 – określa przynależność rodzajową lub gatunkową organizmów zwierzęcych lub roślinnych na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych za pomocą specjalistycznych kluczy do oznaczania. [KB2_U01_BŚ]; U8 – krytycznie ocenia zagadnienia związane ze stosunkiem człowieka do przyrody ożywionej i nieożywionej, planując badania potrafi uwzględnić podstawowe problemy bioetyczne: zasady, imperatywy i normy, które regulują lub mogłyby regulować ten stosunek. [KB2_U02_BŚ]; U9 – posiada przygotowanie niezbędne do oceny oraz pomiaru wpływu działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów. Potrafi zaproponować i zaplanować proste zadania dotyczące ochrony zagrożonych gatunków roślin i zwierząt. [KB2_U04_BŚ].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 – jest chętny do systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu biologii i dyscyplin pokrewnych i świadomy potrzeby uczenia się przez całe życie. Aktywny w podnoszeniu swoich kwalifikacji na drodze kursów i szkoleń specjalistycznych a także studiowania specjalistycznego piśmiennictwa. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób [KB2_K01]; K2 – jest świadomy efektów pracy w grupie. Potrafi pracować w zespole i organizować badania terenowe myśląc kreatywnie. Zdolny do kierowania zespołem i do współpracy [KB2_K02]; K3 – planuje zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości, jednocześnie określając priorytety zadania. Wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów, działając w sposób systematyczny i przedsiębiorczy [KB2_K03], K4 – jest świadomy zagrożeń dla zdrowia ludzi wynikających z postępu cywilizacyjnego. Dostrzega potrzebę stałego samokształcenia w tym zakresie i wspiera idee i działania proekologiczne. Promuje dbałość o jakość i przyszłość środowiska naturalnego. Aktywnie propaguje zachowania prozdrowotne i proekologiczne [KB2_K04]; K5 – wykazuje kreatywność i potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, z uwzględnieniem pracy zespołowej [KB2_K05]; K6 – wykazuje dbałość o tworzenie warunków bezpiecznej pracy [KB2_K07]; K7 – jest otwarty na rozwiązywanie problemów badawczych z użyciem najnowszych technologii wykorzystywanych w biologii. [KB2_K09].

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia: Pierwsza część kursu obejmuje metody badań ssaków, takie jak chwytanie, znakowanie, radiotelemetrię, zastosowanie loggerów, oraz konserwację i utrzymywanie kolekcji teriologicznej. W drugiej części kursu przedstawiany jest status ochronny ssaków w Europie, oraz procedury uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie badań. Kolejna część obejmuje informacje na temat systematyki, różnorodności gatunkowej i roli poszczególnych rzędów ssaków w ekosystemach, a ostatnia część składa się z ćwiczeń terenowych obejmujących praktyczny kurs radiotelemetrii i oznaczanie wybranych gatunków

Literatura: 1. Corbet, G. B., J. E. Hill. 1991. A world list of mammalian species, Oxford Univ. Press, London. 2. Kunz, Thomas H., M. Brock Fenton (red.). 2003. Bat Ecology. 3. Mitchell-Jones, i in. 1999. Atlas of European Mammals. Academic Press, London. 4. Nowak, R. M. 1994. Walker's Bats of the World. 5. Nowak, R. M. 1999. Walker's Mammals of the World. Vol. 1-2. 6. Pucek, Z. (red.). 1984. Klucz do oznaczania ssaków Polski: Mammals, PWN, Warszawa. 7. Pucek, Z., J. Raczyński. 1983. Atlas rozmieszczenia ssaków w Polsce. PWN, Warszawa

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Oceniane jest również sprawozdanie z wyników pomiarów czaszek (wykonywanych w trzyosobowych grupach), obejmujące statystyczne opracowanie wyników, przedstawiane w formie prezentacji multimedialnej w programie PowerPoint. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Zaliczenie zajęć terenowych jest obowiązkowe. W przypadku nieobecności uspr

Uwagi: specjalność: Biologia Środowiskowa