Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BIS10053o14Rok / Semestr:
2014/2015 zimowyNazwa:
Planowanie EksperymentówKierunek:
BioinformatykaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
5Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 80Prowadzący:
dr hab. Andrzej Wiliczkiewicz, prof.nadzw.Język:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
W1 - Student rozumie teoretyczne podstawy planowania doświadczeń, ich projektowania oraz podstawy metodyki badań biologicznych.
Potrafi określić cel przewidywanych pomiarów lub eksperymentów. Planuje przebieg serii pomiarów lub eksperymentów. [BI_W10;
BI_W11; BI_W12; BI_W13]
W2 - Student wie jak zaplanować eksperymenty. Zna zasady opracowania uzyskanych wyników. Ma wiedzę jak przygotować wnioski z
zaplanowanych eksperymentów i wykorzystać je w praktyce. [BI_W04; BI_W14; BI_W17]
W3 - Ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w matematyce, statystyce, biologii do
prowadzenia eksperymentów oraz do analizy danych biologicznych [BI_W15].
Umiejętności:
U1 - Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie biologii eksperymentalnej. Umie skonstruować hipotezę badawczą
i wybrać odpowiedni testu statystyczny, interpretować wyniki testów, [BI_U02; BI_U03; BI_U08; BI_U10]
U2 - Rozumie literaturę z zakresu planowania eksperymentów w języku polskim. Umie przygotować podstawowe opracowanie
problemu z zakresu planowania eksperymentów.
Kompetencje społeczne (postawy):
K1 - jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu planowania eksperymentów do rozwiązywania problemów związanych
z wykonywaniem zawodu bioinformatyka [BI_K05];Kompetencje:
Wymagania wstępne:
Podstawy statystyki matematycznejTreści kształcenia:
Ogólne zasady planowania eksperymentów. Podstawowe rodzaje i typy eksperymentów. Układy doświadczeń stosowane w
eksperymentach biologicznych. Schematy i techniki pobierania prób do badań. Błędy doświadczeń. Precyzja doświadczeń.Literatura:
1. Brzeziński J., Stachowski R.: 1984 Zastosowanie analizy wariancji w eksperymentalnych badaniach psychologicznych, PWN,
Warszawa.
2. Mead R., Curnow R.N., Hasted A.M.: 1993. Statistical Methods in Agriculture and Experimental Biology. Second Edition. Chapman & Hall.
3. Aczel A.D., 2000. Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa.
4. Ferguson G.A., Takane Y. 2009 „Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice”, PWN,Metody oceny:
Metody oceny
Zaliczenie przedmiotu:studentów obowiązuje zaliczenie ćwiczeń oraz egzamin w formie pisemnej (5 pytań spośród 120 pytań
otwartych) w sesji egzaminacyjnej. Sprawdzian trwa 30 min. W przypadku, gdy zaliczenie wykładów nie zakończy się pomyślnie w
pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w terminie poprawkowym.
Metody oceny ćwiczeń
Zaliczenie ćwiczeń: systematyczne (2-3 razy w semestrze) pisemne sprawdziany na ocenę, bieżąca ocena (na podstawie ustnych
wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną
nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej
części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.Uwagi: