ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BŻS10057f14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Biometeorologia
Kierunek: Bezpieczeństwo Żywności
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. inż. Adam Roman prof. nadzw., dr Ewa Popiela-Plebna
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: W1 - charakteryzuje podstawowe czynniki klimato- i pogodotwórcze oraz przyczyny ich zmienności [BZ_W16]; W2 - wyjaśnia wpływ zmiennych warunków klimatycznych na różnicowanie organizmów żywych [BZ_W01]; W3 – opisuje wpływ zmiennych warunków meteorologicznych na funkcjonowanie organizmów żywych[BZ_W02]; W4 - tłumaczy wpływ antropogennych czynników środowiska powietrznego na ludzi i zwierzęta [BZ_W18]. Umiejętności: U1 – interpretuje zależności między środowiskiem powietrznym a organizmami żywymi [BZ_U14]; U2 – opracowuje prezentację na zadany temat związany z czynnikami kimato- i pogodotwórczymi mającymi wpływ na organizmy żywe [BZ_U17].

Kompetencje: K1 - dyskutuje skutki zjawisk meteorologicznych zachodzących w przyrodzie [BZ_K04; BZ_K10]; K2 -przestrzegania zasad BHP w związku z powszechnym występowaniem zagrożeń w środowisku [BZ_K04]. K3 – rozumie potrzebę zdobywania i uzupełniania wiedzy przez całe życie [BZ_K01].

Wymagania wstępne: Fizyka (lub biofizyka), fizjologia zwierząt

Treści kształcenia: Czynniki klimatotwórcze i ich wpływ na kształtowanie się określonego klimatu, czynniki pogodotwórcze i ich zmienność, zależności występujące między czynnikami pogodotwórczymi, wpływ poszczególnych czynników meteorologicznych na organizmy ludzi i zwierząt, przystosowanie organizmów żywych do określonych warunków klimatycznych, aklimatyzacja, aklimacja, adaptacja do zmiennych warunków klimatycznych, meteotropizm, meteoropatia, choroby meteotropowe, klimatoterapia.

Literatura: Berke-Nowak G.: Pogoda a zdrowie, Kraków 1998. Bogucki J. (red.): Biometeorologia turystyki i rekreacji. Poznań 1999. Grączewski J.: Wpływ pogody na zdrowie człowieka. PZWL, Poznań 1967. Jankowiak J. (red.), Biometeorologia człowieka. PZWL, Warszawa 1976. Kozłowska T., Błażejczyk K., Krawczyk B.: Biometeorologia człowieka. Monografie IGiPZ PAN, Warszawa 1997. Roman A.: Podstawy biometeorologii. Wyd. UP Wrocław, 2011.

Metody oceny: Zaliczenie przedmiotu: w celu zaliczenia przedmiotu student musi otrzymac pozytywna ocenę z testów sprawdzajacych wiedzę z zakresu materiału przerabianego na cwiczeniach oraz wykładach, jak również posiadać wymaganą ilość obecności na zajeciachoraz przedstawić prezentację na zadany temat. Student posiadajacy zaliczenie ćwiczeń zobowiazany jest również do pisemnego zaliczenia (test zamknięty jednokrotnego wyboru składający sie z 20 pytań) materiału wykładowego. Test z części wykładowej jest dołaczony każdorazowo do testu sprawdzającego wiedzę z zakresu treści przerabianych na ćwiczeniach. Student posiadajacy 100% obecność na wykladach jest zwolniony z zaliczania wiedzy obejmujacej treści przerabiane na wykładach. Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen z dwóch kolokwiów przeprowadzanych w trakcie semestru, obecność na ćwiczeniach, ocena z prezentacji oraz aktywność na ćwiczeniach. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwione nieobecność. W przypadku nieobecności student jest zobowiązany do uzupełnienia we własnym zakresie wiedzy, która była reazlizowana w trakcie ćwiczeń, które opuścił. Kolokwium ma forme testową - test zamknięty jednokrotnego wyboru - składa się z części ćwiczeniowej zawierającej 20 pytań oraz części wykładowej składającej się z pytań 10. Jeżeli student nie uzyska zaliczneia w pierwszym terminie ma prawo do poprawy kolokwium w formie i terminie ustalonym przez prowadzącego. Kazde kolokwium trwa ok.30 min. W celu zaliczenia kolokwium student musi uzyskać sumarycznie min. 60% z części wykładowej oraz ćwiczeniowej. Prezentacja na zadany temat ma formę prezentacji multimedialnej przygotowanej przez zespół składający się z 2-3 studentów. Czas trwania prezentacji 10-15 min.

Uwagi: