ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RESS20278o13
Rok / Semestr: 2013/2014 letni
Nazwa: ZARZĄDZANIE SOBĄ
Kierunek: Ekonomia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: dr Milena Wawrzyniak-Kostrowicka
Język: polski


Efekty kształcenia: Po ukończeniu kursu, student/studentka wykazuje się wysoką samoświadomością. Zna własne potrzeby, schematy myślowe oraz rodzaje motywacji nim kierujące. Wiedzę o sobie potrafi wykorzystać formułując cele swoich działań. Student potrafi zarządzać relacjami, które buduje z innymi ludźmi. Odróżnia komunikację konstruktywną od destrukcyjnej. Potrafi stosować techniki komunikacyjne chroniące go przed negatywnymi doświadczeniami. W zakresie wiedzy: Student/studentka zdobywa wiedzę o sobie – swojej dojrzałości emocjonalnej, rodzajach potrzeb oraz schematach myślenia. Potrafi zaprezentować techniki pozwalające na opanowanie stresu oraz relaksację. Zna zasady konstruktywnej komunikacji. Potrafi przytoczyć komunikaty pozwalające na ograniczenie chaosu komunikacyjnego oraz ochronę przed negatywnymi emocjami. W zakresie umiejętności: Student/studentka formułuje cele oraz planuje do nich działania. Potrafi wybrać techniki ułatwiające radzenie sobie ze stresem. Posługuje się technikami umożliwiającymi prowadzenie działań pod presją czasu. Potrafi budować jasne komunikaty w sytuacjach trudnych. Rozpoznaje sytuacje negatywnego wpływu ze strony innych osób i potrafi się przed nimi chronić.

Kompetencje: W zakresie postaw/kompetencji społecznych: Student/ studentka aktywnie uczestniczy w procesie samopoznania. Posługuje się technikami umożliwiającymi formułowanie celów oraz zarządzanie czasem. Przyjmuje postawę osoby komunikatywnej, otwartej na dialog. Jest świadomy różnorodności zachowań ludzki w sytuacjach komunikacyjnych. Jego postawa pozwala, by chronił się przed negatywnym wpływem innych osób.

Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: Wykłady 1-7: POZNANIE SIEBIE Wykład 1-2: Percepcja i ocena wartości własnej Wykład 3: Dojrzałość emocjonalna Wykład 4: Rodzaje potrzeb Wykład 5: Schematy myślenia Wykład 6: Tożsamość i mentalność Wykład 7: Motywacja Wykłady 8-11: ZARZĄDZANIE SWOIM ŻYCIEM Wykład 8: Formułowanie celów Wykład 9: Zarządzanie czasem, planowanie Wykład 10: Determinanty odporności na presję czasu i stresu Wykład 11: Antropologia przestrzeni, budowanie przyjaznego otoczenia Wykłady 12-15: ZARZĄDZANIE SOBĄ W RELACJACH INTERPERSONALNYCH Wykład 12: Zasady budowania relacji w kontaktach z osobowościami sprężynującymi Wykład 13: Komunikacja w sytuacjach trudnych, konstruktywne sposoby wyrażania gniewu, krytyki, odmowy Wykład 14: Relacje toksyczne, destrukcyjny wpływ technik manipulacyjnych Wykład 15: Ochrona przed nadużyciami w relacji trudnej, rodzaje przemocy, syndrom współuzależnienia, doświadczenie bezradności i bierności

Literatura: Aronson E., Psychologia społeczna, Zysk i s-ka, 1997; Bloch S., Zarządzanie w płaskim świecie. Budowanie relacji w dobie globalizacji, Wydawnictwo Helion, 2008; Cialdini R., Zasady wywierania wpływu na ludzi, Wydawnictwo Helion, 2011; Clayton M., Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Samo sedno, 2011; Cooper R. K., Zejdź sam sobie z drogi, MTBIZNES, 2006; Goleman D., Inteligencja społeczna, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2007; Seligman M., Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań 2002; Titkow A. (red.), Szklany sufit. Bariery i ograniczenia kariery kobiet, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003; Watkins M., Pierwsze 90 dni. Strategie zapewniające sukces każdemu liderowi, Helion, 2006; Zimbardo P., Psychologia i życie, PWN, 2012.

Metody oceny: Końcowa ocena z wykładów stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Jej elementami są: aktywność studenta na zajęciach – 45% (wiedza merytoryczna wynikająca z zapoznania się studenta z literaturą przedmiotu, odzwierciedlająca się w jego udziale w dyskusjach tematycznych), przygotowanie zespołowego projektu strategii wizerunkowej – 45% (jako forma sprawdzenia umiejętności zdobytych podczas prezentowanych na zajęciach case studies), kompetencje społeczne.

Uwagi: