ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10387f14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Prawne aspekty edukacji ekologicznej
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 7
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Daniel Pruchniewicz
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student nabywa wiedzę z zakresu prawnych aspektów edukacji ekologicznej w Polsce i na Świecie. Zna założenia Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej oraz Polityki Ekologicznej Państwa. Nabywa wiadomości z zakresu metod wykorzystywanych w popularyzacji wiedzy przyrodniczej. Umiejętności: Student potrafi opracowywać i prowadzić zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Potrafi przygotowywać krajowe akcje medialne z zakresu ochrony środowiska. Potrafi ocenić skuteczność akcji edukacyjnych wykorzystując do tego celu analizę SWOT.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Student rozumie potrzebę edukacji ekologicznej dzieci, młodzieży i dorosłych. Organizuje i prowadzi kampanie edukacyjne, docenia konieczność dokształcania się.

Wymagania wstępne: Botanika, ekologia, ochrona przyrody.

Treści kształcenia: W toku wykładów student poznaje krajowe i zagraniczne unormowania prawne z zakresu edukacji ekologicznej. Nabywa wiadomości z zakresu nowoczesnych metod wykorzystywanych w popularyzacji wiedzy przyrodniczej. W toku ćwiczeń student uczy się przygotowywać: a) scenariusze zajęć adresowane dla poszczególnych grup wiekowych słuchaczy; b) projekt dużej kampanii edukacyjnej w zakresie ochrony środowiska.

Literatura: -Bączek J.B. 2011. Psychologia eventów. Wydawnictwo Stageman Polska, Warszawa pp. 116 -Dla klimatu przeciw ubóstwu – scenariusze zajęć lekcyjnych. Kraków/ Szczecin 2010, ISBN 978-83-62403-02-8, pp. 58 -Jermaczek-Sitak M., Baranowska K., Świderek G. 2011. Nie znikaj. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 44 -Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008 pp.57 -Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001, pp. 30 -Soida D. 1996. Jak z klocków edukację ekologiczną budować. Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie. -Świderek G. (red.) 2013. Postaw na rozwój. Zrównoważony! Scenariusze zajęć dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 130 -Tuszyńska L. 2006. Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie pp. 131 -Wiśniewska M.M., Chylarecki P., Szrymer M., Smolnicki K., Świderek G. (red.) 2009. U źródeł Natury. Natura 2000 i inne formy ochrony przyrody. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 32 -Wiśniewski J., Gwiazdowicz D.J. 2009. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pp. 446 -Zależności Globalne. Scenariusze zajęć lekcyjnych dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Kraków/Szczecin 2012, ISBN 978-83-62403-08-0, pp. 140

Metody oceny: Wiedza: Kolokwium zaliczeniowe Umiejętności: Ocena z przygotowanego projektu. Kompetencje społeczne: Praca indywidualna, aktywność na zajęciach.

Uwagi: