Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS10387f14Rok / Semestr:
2014/2015 zimowyNazwa:
Prawne aspekty edukacji ekologicznejKierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
7Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. Daniel PruchniewiczJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza: Student nabywa wiedzę z zakresu prawnych aspektów edukacji ekologicznej w Polsce i na Świecie. Zna założenia Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej oraz Polityki Ekologicznej Państwa. Nabywa wiadomości z zakresu metod wykorzystywanych w popularyzacji wiedzy przyrodniczej.
Umiejętności: Student potrafi opracowywać i prowadzić zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Potrafi przygotowywać krajowe akcje medialne z zakresu ochrony środowiska. Potrafi ocenić skuteczność akcji edukacyjnych wykorzystując do tego celu analizę SWOT.Kompetencje:
Kompetencje społeczne: Student rozumie potrzebę edukacji ekologicznej dzieci, młodzieży i dorosłych. Organizuje i prowadzi kampanie edukacyjne, docenia konieczność dokształcania się.Wymagania wstępne:
Botanika, ekologia, ochrona przyrody.Treści kształcenia:
W toku wykładów student poznaje krajowe i zagraniczne unormowania prawne z zakresu edukacji ekologicznej. Nabywa wiadomości z zakresu nowoczesnych metod wykorzystywanych w popularyzacji wiedzy przyrodniczej. W toku ćwiczeń student uczy się przygotowywać: a) scenariusze zajęć adresowane dla poszczególnych grup wiekowych słuchaczy; b) projekt dużej kampanii edukacyjnej w zakresie ochrony środowiska.Literatura:
-Bączek J.B. 2011. Psychologia eventów. Wydawnictwo Stageman Polska, Warszawa pp. 116
-Dla klimatu przeciw ubóstwu – scenariusze zajęć lekcyjnych. Kraków/ Szczecin 2010, ISBN 978-83-62403-02-8, pp. 58
-Jermaczek-Sitak M., Baranowska K., Świderek G. 2011. Nie znikaj. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 44
-Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008 pp.57
-Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001, pp. 30
-Soida D. 1996. Jak z klocków edukację ekologiczną budować. Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie.
-Świderek G. (red.) 2013. Postaw na rozwój. Zrównoważony! Scenariusze zajęć dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 130
-Tuszyńska L. 2006. Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie pp. 131
-Wiśniewska M.M., Chylarecki P., Szrymer M., Smolnicki K., Świderek G. (red.) 2009. U źródeł Natury. Natura 2000 i inne formy ochrony przyrody. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 32
-Wiśniewski J., Gwiazdowicz D.J. 2009. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pp. 446
-Zależności Globalne. Scenariusze zajęć lekcyjnych dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Kraków/Szczecin 2012, ISBN 978-83-62403-08-0, pp. 140
Metody oceny:
Wiedza: Kolokwium zaliczeniowe
Umiejętności: Ocena z przygotowanego projektu.
Kompetencje społeczne: Praca indywidualna, aktywność na zajęciach.
Uwagi: