Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IPN20277o14Rok / Semestr:
2014/2015 zimowyNazwa:
Przedmiot społeczno-humanistyczny: psychologia społecznaKierunek:
Gospodarka PrzestrzennaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
1Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
18 / 0 / 0Prowadzący:
dr Aleksandra Hulewska, dr Agnieszka PiaseckaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Zna miejsce i rolę wykształcenia humanistycznego (nauk społecznych) w odniesieniu do dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka.
Umiejętności:
Umie zaproponować metodę badawczą pozwalającą na ocenę problemu społecznego, przeprowadzić analizę sytuacji, zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski.Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Uświadamia sobie skutki społeczne prowadzonych działań. Rozumie potrzebę udziału społecznego i współdziałania w procesach decyzyjnych.
Wymagania wstępne:
brakTreści kształcenia:
Psychologia społeczna. Prawidłowości poznania społecznego. Atrakcyjność. Konformizm i wpływ społeczny. Postawy społeczne i ich zmiana. Stereotypy i uprzedzenia społeczne. Agresja interpersonalna. Postawy i zachowania prospołeczne. Procesy grupowe. Wybrane kompetencje społeczne i metody ich kształtowania. Socjologia miasta.Społeczne przyczyny przemian przestrzeni miejskiej. Inicjatywy społeczne w odnowie miast.Literatura:
Aronson, E., Pratkanis, A. (2009). Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Cialdini, R.(2011). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Domachowski,W. (2007). Przewodnik po psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hulewska, A. (2012). Udział stereotypów w procesie edukacji –perspektywa społecznej psychologii poznawczej. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra (s. 261-280). Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Majer A. (2010). Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa, PWN
Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Strelau, J. (2000) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom III. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Vopel,K. (2004). Warsztaty –skuteczna forma nauki. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Zimbardo, Ph.G., Ruch, F.L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Metody oceny:
egzamin pisemnyUwagi: