ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IPN20277o14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Przedmiot społeczno-humanistyczny: psychologia społeczna
Kierunek: Gospodarka Przestrzenna
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 18 / 0 / 0
Prowadzący: dr Aleksandra Hulewska, dr Agnieszka Piasecka
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna miejsce i rolę wykształcenia humanistycznego (nauk społecznych) w odniesieniu do dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka. Umiejętności: Umie zaproponować metodę badawczą pozwalającą na ocenę problemu społecznego, przeprowadzić analizę sytuacji, zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Uświadamia sobie skutki społeczne prowadzonych działań. Rozumie potrzebę udziału społecznego i współdziałania w procesach decyzyjnych.

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia: Psychologia społeczna. Prawidłowości poznania społecznego. Atrakcyjność. Konformizm i wpływ społeczny. Postawy społeczne i ich zmiana. Stereotypy i uprzedzenia społeczne. Agresja interpersonalna. Postawy i zachowania prospołeczne. Procesy grupowe. Wybrane kompetencje społeczne i metody ich kształtowania. Socjologia miasta.Społeczne przyczyny przemian przestrzeni miejskiej. Inicjatywy społeczne w odnowie miast.

Literatura: Aronson, E., Pratkanis, A. (2009). Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Cialdini, R.(2011). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Domachowski,W. (2007). Przewodnik po psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hulewska, A. (2012). Udział stereotypów w procesie edukacji –perspektywa społecznej psychologii poznawczej. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra (s. 261-280). Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas. Majer A. (2010). Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa, PWN Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Strelau, J. (2000) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom III. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Vopel,K. (2004). Warsztaty –skuteczna forma nauki. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Zimbardo, Ph.G., Ruch, F.L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Metody oceny: egzamin pisemny

Uwagi: