Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS10397f14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Systematyka Opisowa i Ekologia Organizmów ZarodnikowychKierunek:
BiologiaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
Dr hab. Ewa Fudali prof. nadzw. (briolog), dr inż. Dorota Richter (algolog), dr Katarzyna Szczepańska (lichenolog)Język:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 –opisuje budowę glonów, porostów i mszaków na poziomie morfologicznym i komórkowym [KB_W06];
W2 – objaśnia związki między budową i funkcją glonów, porostów i mszaków [KB_W07];
W3 –zna sposoby rozmnażania glonów, porostów i mszaków[KB_W08];
W4 –rozróżnia taksony glonów, porostów i mszaków [KB_W12];
W5 –; zna sposoby pozyskiwania, konserwowania i barwienia zbiorów przyrodniczych [KB_W17].
Umiejętności:
Student:
U1 - oznacza przynależność do domeny, gromady, rodzaju i gatunku na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych z wykorzystaniem kluczy do oznaczania [KB_U10];
U2 - objaśnia interakcje pomiędzy poszczególnymi elementami ekosystemu i ich powiązania z warunkami klimatycznymi [KB_U11];.
U3 – dokonuje właściwego doboru technik badawczych (preparowanie, barwienie) i potrafi je zastosować [KB_U12];
U4 - uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany [KB_U14].Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 – ma świadomość konieczności aktualizacji wiedzy z zakresu systematyki organizmów [KB_K01];
K2 – jest świadomy znaczenia bioróżnorodności i aktywnie propaguje jej ochronę i dbałość o jakość i przyszłość środowiska naturalnego [KB_K04];
K3 – wykazuje odpowiedzialność i dbałość o zbiory przyrodnicze i powierzony sprzęt [KB_K08].
Wymagania wstępne:
morfologia roślin, systematyka roślinTreści kształcenia:
Różnorodność morfologiczna, taksonomiczna i ekologiczna sinic i glonów. Biologia porostów. Zagrożenia i ochrona gatunkowa porostów. Specyfika morfologiczna mchów i wątrobowców. Mszaki lasów i torfowisk. Zasady i praktyka wykonywania preparatów mikroskopowych, na podstawie których dokonuje się identyfikacji taksonów w tych grupach organizmów. Nauka i praktyka oznaczania taksonów pod kierunkiem specjalistów od tych grup organizmów (algologa, lichenologa i briologa). Literatura:
1. Hoek C., Mann D. G., Johns H. M.: Algae: an introduction to phycology, Great Britain at University Press, Cambridge 1995.
2. Laine J, P.Harju, T.Timonen, A. Laine, E.Tuittila, K. Minkkinen, H.Vasander : The Intricate Beauty of Sphagnum Mosses - a Finish Guide to Identification, Department of Forest Sciences, Uniwersisty of Helsinki 2011.
3. Nash III, T. H. (red.): Lichen Biology. 2nd Edition, Cambridge University Press, Cambridge
4. Schofield W. B. Introduction to bryology. Macmillan Publish. Comp., New York 1985.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: systematyczna ocena umiejętności preparowania i oznaczania po każdym ćwiczeniu, pisemny sprawdzian z wiadomości po zakończeniu omawiania każdej z grup organizmów. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.
Zaliczenie przedmiotu: trzykrotnie (po zakończeniu omawiania każdej z grup organizmów) pisemne zaliczenie treści wykładowych. Każdy sprawdzian musi być zaliczony na ocenę pozytywną. Jeśli student nie zaliczy wykładu pierwszym terminie, ma prawo do jednej poprawki w sesji egzaminacyjnej.
Uwagi: