ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BCS10405o14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Botanika
Kierunek: Biologia człowieka
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 15 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Jan Matuła
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza Student: W1 - zna budowę morfologiczną i anatomiczną na każdym poziomie organizacji organizmów roślinnych prokariotycznych i eukariotycznych [BC1_W05, BC1_W06]; W2 - określa pozycję systematyczną, zna cechy taksonomiczne gatunków głównych grup ewolucyjnych roślin oraz ich użyteczność pokarmową i farmakologiczną [BC1_W06, BC1_W11, BC1_W12]; W3 - ma wiedzę w zakresie możliwości rozmnażania się płciowego i bezpłciowego roślin na głównych poziomach kategorii systematycznych [BC_W08]; W4 - zna podstawowe teorie powstania komórki pro- i eukariotycznej, ewolucję glonów oraz głównych grup roślin lądowych [BC1_W11, BC1_W13]; W5 - wyjaśnia zmiany ewolucyjne roślin w ich budowie anatomicznej i morfologicznej w kontekście zmieniających się uwarunkowań środowiskowych [BC1_W06, BC_W08]. Umiejętności Student: U1 - praktycznie rozpoznaje (oznacza) przynależność taksonomiczną na podstawie morfologii i z wykorzystaniem odpowiednich kluczy do oznaczania. Interpretuje przynależność taksonomiczną w kontekście ewolucyjnym [BC1 –U10]; U2 - posiadają umiejętność opisywania i interpretowania anatomicznych, morfologicznych, molekularnych cech organizmów wynikających z ich pozycji taksonomicznej w hierarchii systemu klasyfikacyjnego [BC1_U10]; U3 - obserwuje i ocenia wpływ czynników środowiskowych na rośliny. Identyfikuje zagrożenia środowiska naturalnego roślin [BC1_U11]; U4 - Studenci poznają techniki opisu odkrytych nowych dla nauki taksonów, wykonywania ich dokumentacji komputerowej bądź zielnikowej [BC1_U04].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy) Student: K1 - wykazuje odpowiedzialność i dbałość o powierzony sprzęt, okazy przyrodnicze [BC1_K08]; K2 - dba o zachowanie naturalnej bioróżnorodności i o stan zasobów świata roślin gwarantujących odpowiednie środowisko dla życia człowieka i zwierząt [BC1_K04, BC1_K05]; K3 - przewiduje skutki (zwłaszcza negatywne) ingerencji człowieka w ekosystem, związanych np. z wprowadzaniem obcych przedstawicieli flory do rodzimych ekosystemów [BC1_K04, BC1_K06]; K4 - dostrzega potrzebę ochrony przyrody i działań proekologicznych [BC1_K04].

Wymagania wstępne: brak wymagań wstępnych, wskazana jest wiedza z morfologii i systematyki roślin w zakresie szkoły średniej

Treści kształcenia: Z zakresu morfologii roślin: porównanie budowy komórek prokariotycznych i eukariotycznych, budowa komórki roślinnej, poziomy organizacji morfologicznej, funkcje, morfologia i anatomia organów wegetatywnych (korzeń, łodyga, liść), pierwotna i wtórna budowa roślin, sposoby rozmnażania, ewolucja przemiany pokoleń w królestwie Plantae, rozwój i budowa zarodka, powstanie oraz budowa kwiatów, nasion i owoców, cechy przystosowawcze roślin do różnych typów siedlisk. Systematyka roślin: rola i zadania systematyki; współczesne zasady nomenklatury botanicznej; charakterystyka różnych systemów klasyfikacyjnych; Przegląd systematyczny głównych linii rozwojowych prokariotów (archeony, cyanobakterie) oraz eukariotów (glonów). Pochodzenie i główne kierunki rozwojowe roślin lądowych. Przegląd systematyczny z uwzględnieniem filogenezy ważniejszych organizmów prokariotycznych (sinic); eukariotycznych glonów, embriofitów (wątrobowców, mchów i glewików), roślin naczyniowych - paprotników (widłakowych, skrzypowych i paprociowych) oraz nasiennych ( nago- i okrytonasiennych).

Literatura: 1. Szweykowska A., Szweykowski J. Botanika: t. 1: Morfologia, t. 2: Systematyka. PWN, 2004 2. Malinowski E. - Anatomia roślin. PWN, 1980 3. Hejnowicz Z. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Organy wegetatywne. PWN, 2002 4. Polakowski B. (red.) 1991 Botanika, PWN; 5. Woodland D.W 1991: Contemporary Plant Systematics, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey. The last edition; 6. Simpson Michael G. 2006. Plant Systematics. Elsevier Academic Press; 7. Graham L. , Graham J., Wilcox Lee W. 2006. Plant Biology. Pearson Education Upper SaddleRiver NJ; 8. Keddy Poul A. 2007. Plants end Vegetation (Origin, Processes, Consequences). Cambridge University Press;

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: systematyczne (2- 3w miesiącu) pisemne sprawdziany na ocenę. Sprawdzana będzie również wiedza na bieżąco na podstawie ustnych wypowiedzi. Oceniana będzie aktywność. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student zobowiązany jest usprawiedliwiać nieobecności na ćwiczeniach, a także do zaliczenia materiału przerabianego w czasie jego nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen. Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny sprawdzian wiedzy podawanej podczas wykładów. Zaliczanie wykładów może odbywać się cząstkowo (po uzgodnieniu ze studentami terminu i zakresu materiału) w trakcie trwania semestru. Sprawdzian w postaci otwartych pytań w liczbie odpowiedniej do zakresu materiału. W przypadku oceny negatywnej student ma prawo ponownie go zaliczać ustnie lub pisemnie. Jest możliwe również zaliczanie obowiązującego materiału w całości.

Uwagi: