Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BCS10411o14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Antropologia OgólnaKierunek:
Biologia człowiekaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab. prof. nadzw. Barbara KwiatkowskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 - zna i rozumie biologiczne i kulturowe właściwości człowieka, określa cechy szczególne gatunku na tle rzędu Naczelnych, wyjaśnia wewnątrzgatunkowe i wewnątrzodmianowe zróżnicowanie człowieka, zna i rozumie przyczyny zróżnicowania morfologicznego współczesnego człowieka i funkcjonowania współczesnego człowieka w społeczeństwie [BC1_W13];
W2 - zna etapy antropogenezy, rozumie i wyjaśnia dyskusyjne aspekty rozwoju rodowego człowieka, zna najnowsze odkrycia stanowisk Homo [BC1_W11];
W3 - opisuje ogólnie etapy ontogenezy, zna metody oceny prawidłowości rozwoju człowieka, opisuje zmienność cech osobniczych w czasie i przestrzeni, zna środowiskowe i genetyczne uwarunkowania tej zmienności, objaśnia podstawowe wskaźniki demograficzne [BC1_W08];
W4 - zna podstawowe zasady pozyskiwania, konserwowania i kolekcjonowania badań materiałów szkieletowych, metodykę oceny trybu życia i stanu zdrowia w populacjach historycznych [BC1_W18];
W5 - zna podstawy ergonomii i rozumie ogólne przyczyny zagrożeń środowiskowych dla zdrowia człowieka [BC1_W21];
W6 - zna historię rozwoju antropologii fizycznej i kulturowej, rozumie i objaśnia związki dyscypliny z innymi dyscyplinami nauki [BC1 _W16];
Umiejętności:
Student:
U1- potrafi właściwie zastosować podstawowe techniki badawcze materiałów szkieletowych w warunkach laboratoryjnych, ocenić tryb życia i warunki ekonomiczne populacji pradziejowych [BC1_U06, BC1_U11];
U2 - umie wykorzystać właściwą metodologię do oceny prawidłowości rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży, potrafi odpowiednio wykorzystywać sprzęt do badań pomiarowych [BC1_ U07, BC1_U12];
U3 - rozpoznaje i klasyfikuje podstawowe formy Hominidów na podstawie szczątków kostnych, potrafi sformułować właściwe wnioski [BC1_U10];
U4 - umie wykorzystać zdobytą wiedzę we współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin nauki takich jak m.in. medycyna sądowa, kryminalistyka i medycyna [BC1_U13];
U5 - posiada umiejętność przygotowania referatu i innych prac pisemnych a także prezentacji związanych z biologią człowieka w oparciu o literaturę polską i obcojęzyczną [BC1_U18, BC1_U19];
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 - jest chętny do aktualizacji wiedzy z zakresu biologii człowieka [BC1_K01];
K2 - potrafi odpowiedzialnie i skutecznie współpracować w grupie i przyjmować powierzone obowiązki, organizować pracę [BC1_K02].
Wymagania wstępne:
brakTreści kształcenia:
Biologiczne i kulturowe właściwości człowieka. Zróżnicowanie wewnątrzgatunkowe i wewnątrzodmianowe człowieka. Człowiek na tle rzędu naczelnych. Podstawy antropogenezy. Uwarunkowania genetyczne i środowiskowe rozwoju człowieka (osobniczego). Wzrastanie, kostnienie, dojrzewanie, kształtowanie się typów budowy ciała – tempo, sekwencja, korelacje. Akceleracja i trend sekularny. Mierniki i czynniki rozwoju fizycznego. Podstawy demografii Polski. Możliwości badań populacji historycznych. Ergonomia – definicja, podstawowe zagrożenia w środowisku pracy. Literatura:
1) Antropologia z elementami ekologii człowieka. Red. A. Malinowski 1999;
2) Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy. A. Malinowski, W. Bożiłow, 1997
3) Antropologia. J. Charzewski, 2004;
4) Ekologia człowieka. N. Wolański, 2006
5) Antropologia dla pedagogów. Malinowski A.(red.) 2007 PWN, Warszawa.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: bieżąca ocena (na podstawie ustnych i pisemnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności, przygotowanie prezentacji i ankiety (praca w grupie). Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność.
Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny egzamin testowy (do 50 zamkniętych pytań) w sesji egzaminacyjnej. Egzamin trwa 45 min. Jeśli egzamin nie zostanie zliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w terminie poprawkowym.
Uwagi: