Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BHN20332f14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Proekologiczne Metody Chowu Zwierząt Gospodarskich i Wolno-ŻyjącychKierunek:
ZootechnikaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
8 / 16 / 0Prowadzący:
prof. dr hab. inż. Piotr Nowakowski Język:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza: W1 - Student orientuje się w przepisach prawa jak i założeniach polityki rolnej Unii Europejskiej ukierunkowanej na proekologiczne systemy produkcji zwierzęcej [BH2- W03, R2A_W02; BH2-W15, R2A_W07].
W2 - Orientuje się w zmienności wewnątrzgatunkowej żyjących populacji zwierząt oraz w różnorodności ekosystemów, łańcuchów troficznych i krajobrazów [BH2-W05, R2A_W03; BH2-W13, R2A_W06].
W3 - Student nabywa rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu zwierząt gospodarskich w systemach rolnictwa zrównoważonego, w tym ekologicznego [BH2-W14, R2A_W06]
W4 - Zna standardy dobrostanu zwierząt w warunkach chowu społecznego i utrzymywanych na użytkach zielonych [BH2-W08, R2A_W04].
W5 - Rozumie wpływ metod chowu pro-ekologicznego zwierząt gospodarskich na środowisko [BH2-W12, R2A_W06] i na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego [BH2-W07, R2A_W03].
Umiejętności: U1 - Student posiada rozwiniętą zdolność do interpretowania danych o produkcji zwierzęcej z pozycji regionalnej, krajowej, kontynentalnej i globalnej z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych [BH2-U07,R2A_U06; BH2-U11, R2A_U07; BH2-U12, R2A_U07].
U2 - Potrafi tworzyć nowe systemy chowu zwierząt dopasowane do specyfiki środowiska (ziemie górskie, niziny, doliny rzek, itp.) tak by produkcja była zrównoważona i ekonomicznie uzasadniona, a równocześnie wpływała na utrzymanie bioróżnorodności i wspierała lokalne społeczności [BH2-U08, R2A_U06; BH2-U09, R2A_U06].
U3 - Student potrafi stworzyć nowy produkt związany z utrzymaniem zwierząt, zawierający specyficzne walory związane z lokalnym miejscem wytwarzania, i który w swej wycenie zawiera kompleksowo wartości biologiczne, środowiskowe, kulturowe i etyczne tak ważne obecnie do pełnej akceptacji produktu przez szeroko pojętych konsumentów (żywności, innych produktów użytkowych i krajobrazu rolniczego) [BH2 - U09, R2A_U06; BH2-U10, R2A-U06; BH2-U13, R2A_U08]Kompetencje:
K1 - Student rozumie istotę dbania o różnorodność na wszystkich poziomach organizacji przyrody na terenach zagospodarowanych rolniczo w tym różnorodności ras i gatunków zwierząt i tradycyjnych form gospodarowania; [BH2-K05, R2A_K05].
K2 - Widzi i rozumie złożoność systemów chowu zwierząt łącznie z czynnikami społeczno-kulturowymi. Organizuje i rekomenduje produkcję zwierzęcą nie degradującą środowiska [BH2-K04, R2A_K04].
K3- Docenia znaczenie nieustannego poszerzania wiedzy i umiejętności [BH2-K07, R2A_K07].Wymagania wstępne:
Podstawy produkcji roślinnej; uprawa łąk i pastwisk; żywienie zwierząt gospodarskich; technologie produkcji zwierzęcej; zasady wspólnej polityki rolnej UE (WPR UE - EU CAP)Treści kształcenia:
Podstawy społeczne, prawne i polityczne do prowadzenia proekologicznej produkcji zwierzęcej; systemy chowu zwierząt sprzyjające kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego oraz otrzymywaniu wysokiej jakości produktów pochodzenia zwierzęcego; zmienność wewnątrzgatunkowa żyjących populacji zwierząt oraz w różnorodności ekosystemów, łańcuchów troficznych i krajobrazów - rasy lokalne zwierząt gospodarskich; organizacja systemów produkcji zwierzęcej z maksymalnym wykorzystaniem użytków zielonych; relacje pomiędzy bazą pokarmową a wzrostem i zdrowiem zwierząt oraz jakością produktów; zarządzanie chowem zwierząt w różnych uwarunkowaniach środowiskowych z uwzględnieniem obsady i wymagań zwierząt; specyficzne walory produktu pochodzenia zwierzęcego związane z lokalnym miejscem wytwarzania, który w swej wycenie zawiera kompleksowo wartości biologiczne, środowiskowe, kulturowe i etyczne, tak ważne obecnie do pełnej akceptacji produktu przez szeroko pojętych konsumentów.Literatura:
Dawkins R.: Fenotyp rozszerzony – Dalekosiężny gen. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2003.
INRA: Żywienie przeżuwaczy. Zalecane normy i tabele wartości pokarmowej pasz. Pod red. R.
Lasota – Moskalewska A.: Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości. Wydawnictwa
Schmidt-Nielsen K.: Dlaczego tak ważne są rozmiary zwierząt. Skalowanie. Wydawnictwo
Spedding C.R.W.: Ekologia łąkarska. PWRiL, Warszawa, 1977.Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: Na podstawie oceny z pisemnego sprawdzianu (5 pytań problemowych, każdo pytanie oceniane w skali od 2 (ndst) do 5 (bdb) i ostateczna ocena to średnia arytmetyczna z 5-ciu ocen cząstkowych) oraz oceny z dwóch prac projektowych (skala ocen od 2 (ndst) do 5 (bdb). Dodatkowo w skali od 3 (dst) do 5 (bdb)oceniana jest indywidualna aktywność studentów na zajęciach (zadawanie pytań problemowych i dyskusja; dzielenie sie dodatkową wiedzą z zakresu tematycznego przedmiotu) Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej z uzyskanych ocen.
Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny egzamin (trzy problemy do opracowania w trakcie 45 minut) w sesji egzaminacyjnej. Jeśli egzamin nie zostanie zaliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać pisemnie w terminie poprawkowym. Każdy opracowany problem jest oceniany w skali od 2 (ndst) do 5 (bdb) i ostateczna ocena jest wynikiem średniej arytmetycznej z 3 ocen cząstkowych. Uwagi:
Fakultet kierunkowy II (semestr II)