ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BHN20332f14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Proekologiczne Metody Chowu Zwierząt Gospodarskich i Wolno-Żyjących
Kierunek: Zootechnika
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 8 / 16 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. inż. Piotr Nowakowski
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: W1 - Student orientuje się w przepisach prawa jak i założeniach polityki rolnej Unii Europejskiej ukierunkowanej na proekologiczne systemy produkcji zwierzęcej [BH2- W03, R2A_W02; BH2-W15, R2A_W07]. W2 - Orientuje się w zmienności wewnątrzgatunkowej żyjących populacji zwierząt oraz w różnorodności ekosystemów, łańcuchów troficznych i krajobrazów [BH2-W05, R2A_W03; BH2-W13, R2A_W06]. W3 - Student nabywa rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu zwierząt gospodarskich w systemach rolnictwa zrównoważonego, w tym ekologicznego [BH2-W14, R2A_W06] W4 - Zna standardy dobrostanu zwierząt w warunkach chowu społecznego i utrzymywanych na użytkach zielonych [BH2-W08, R2A_W04]. W5 - Rozumie wpływ metod chowu pro-ekologicznego zwierząt gospodarskich na środowisko [BH2-W12, R2A_W06] i na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego [BH2-W07, R2A_W03]. Umiejętności: U1 - Student posiada rozwiniętą zdolność do interpretowania danych o produkcji zwierzęcej z pozycji regionalnej, krajowej, kontynentalnej i globalnej z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych [BH2-U07,R2A_U06; BH2-U11, R2A_U07; BH2-U12, R2A_U07]. U2 - Potrafi tworzyć nowe systemy chowu zwierząt dopasowane do specyfiki środowiska (ziemie górskie, niziny, doliny rzek, itp.) tak by produkcja była zrównoważona i ekonomicznie uzasadniona, a równocześnie wpływała na utrzymanie bioróżnorodności i wspierała lokalne społeczności [BH2-U08, R2A_U06; BH2-U09, R2A_U06]. U3 - Student potrafi stworzyć nowy produkt związany z utrzymaniem zwierząt, zawierający specyficzne walory związane z lokalnym miejscem wytwarzania, i który w swej wycenie zawiera kompleksowo wartości biologiczne, środowiskowe, kulturowe i etyczne tak ważne obecnie do pełnej akceptacji produktu przez szeroko pojętych konsumentów (żywności, innych produktów użytkowych i krajobrazu rolniczego) [BH2 - U09, R2A_U06; BH2-U10, R2A-U06; BH2-U13, R2A_U08]

Kompetencje: K1 - Student rozumie istotę dbania o różnorodność na wszystkich poziomach organizacji przyrody na terenach zagospodarowanych rolniczo w tym różnorodności ras i gatunków zwierząt i tradycyjnych form gospodarowania; [BH2-K05, R2A_K05]. K2 - Widzi i rozumie złożoność systemów chowu zwierząt łącznie z czynnikami społeczno-kulturowymi. Organizuje i rekomenduje produkcję zwierzęcą nie degradującą środowiska [BH2-K04, R2A_K04]. K3- Docenia znaczenie nieustannego poszerzania wiedzy i umiejętności [BH2-K07, R2A_K07].

Wymagania wstępne: Podstawy produkcji roślinnej; uprawa łąk i pastwisk; żywienie zwierząt gospodarskich; technologie produkcji zwierzęcej; zasady wspólnej polityki rolnej UE (WPR UE - EU CAP)

Treści kształcenia: Podstawy społeczne, prawne i polityczne do prowadzenia proekologicznej produkcji zwierzęcej; systemy chowu zwierząt sprzyjające kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego oraz otrzymywaniu wysokiej jakości produktów pochodzenia zwierzęcego; zmienność wewnątrzgatunkowa żyjących populacji zwierząt oraz w różnorodności ekosystemów, łańcuchów troficznych i krajobrazów - rasy lokalne zwierząt gospodarskich; organizacja systemów produkcji zwierzęcej z maksymalnym wykorzystaniem użytków zielonych; relacje pomiędzy bazą pokarmową a wzrostem i zdrowiem zwierząt oraz jakością produktów; zarządzanie chowem zwierząt w różnych uwarunkowaniach środowiskowych z uwzględnieniem obsady i wymagań zwierząt; specyficzne walory produktu pochodzenia zwierzęcego związane z lokalnym miejscem wytwarzania, który w swej wycenie zawiera kompleksowo wartości biologiczne, środowiskowe, kulturowe i etyczne, tak ważne obecnie do pełnej akceptacji produktu przez szeroko pojętych konsumentów.

Literatura: Dawkins R.: Fenotyp rozszerzony – Dalekosiężny gen. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2003. INRA: Żywienie przeżuwaczy. Zalecane normy i tabele wartości pokarmowej pasz. Pod red. R. Lasota – Moskalewska A.: Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości. Wydawnictwa Schmidt-Nielsen K.: Dlaczego tak ważne są rozmiary zwierząt. Skalowanie. Wydawnictwo Spedding C.R.W.: Ekologia łąkarska. PWRiL, Warszawa, 1977.

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: Na podstawie oceny z pisemnego sprawdzianu (5 pytań problemowych, każdo pytanie oceniane w skali od 2 (ndst) do 5 (bdb) i ostateczna ocena to średnia arytmetyczna z 5-ciu ocen cząstkowych) oraz oceny z dwóch prac projektowych (skala ocen od 2 (ndst) do 5 (bdb). Dodatkowo w skali od 3 (dst) do 5 (bdb)oceniana jest indywidualna aktywność studentów na zajęciach (zadawanie pytań problemowych i dyskusja; dzielenie sie dodatkową wiedzą z zakresu tematycznego przedmiotu) Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej z uzyskanych ocen. Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny egzamin (trzy problemy do opracowania w trakcie 45 minut) w sesji egzaminacyjnej. Jeśli egzamin nie zostanie zaliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać pisemnie w terminie poprawkowym. Każdy opracowany problem jest oceniany w skali od 2 (ndst) do 5 (bdb) i ostateczna ocena jest wynikiem średniej arytmetycznej z 3 ocen cząstkowych.

Uwagi: Fakultet kierunkowy II (semestr II)