ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: PSN20213o14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Socjologia wsi
Kierunek: Ogólnouczelniane - przedmioty społeczne i humanistyczne
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 18 / 0 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Stanisław W. Kłopot
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna terminologię, stosowaną w naukach humanistycznych i społecznych, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01): ma rozszerzoną wiedzę społeczną i humanistyczną (P2A_W08, R2A_W02, T2A_W08, InzA_W03). Umiejętności: Posiada umiejętność poszukiwania, analizy i twórczego wykorzystywania informacji (P2A_U01, R2A_U01, T2A_U01). Potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczne (P2A_U07, R2A_U05, S2A_U01, S2A_U08, WetA_UOUZ6). Samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową (P2A_U11, X2A_U07).

Kompetencje: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz aktualizowania wiedzy (P2A_K01, R2A_K01, R2A_K07, S2A_K01, T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, WetA_KP6, X2A_K01). Potrafi współdziałać i pracować w grupie (P2A_K02, R2A_K02, S2A_K03, T2A_K03, WetA_KP11, X2A_K02). Potrafi myśleć i działać kreatywnie (P2A_K02, P2A_K08, R2A_K01, S2A_K06, T2A_K06, X2A_K07, InzA_K01).

Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej.

Treści kształcenia: Problemy polskiej wsi i rolnictwa w perspektywie historycznej. Zmiany w społecznościach wiejskich. Makroekonomiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania zmian. Aktualna sytuacja wsi i rolnictwa. Procesy społeczne oraz ekonomiczne determinowane gospodarką rynkową. Badania empiryczne procesów i zjawisk zachodzących w społecznościach wiejskich. Podejścia teoretyczne przyjmowane przez badaczy w opisie i wyjaśnianiu rzeczywistości społeczno-ekonomicznej obszarów rustykalnych. Zmieniająca się rola państwa i jego systemu instytucjonalnego w kreowaniu zmian w społecznościach wiejskich i w polskim rolnictwie. Polityka rolna i polityka rozwoju obszarów wiejskich po akcesji do Unii Europejskiej. Scenariusze rozwoju wsi i rolnictwa formułowane przez badaczy i polskie elity polityczne. Postęp rolniczy i procesy jego wnoszenia do rolnictwa indywidualnego. Paradygmat rozwoju zrównoważonego, rozwoju endogennego, wielofunkcyjnego rozwoju wsi i rolnictwa. Rola zasobów: kapitałów społecznych i kulturowych mieszkańców wsi.

Literatura: Bukraba-Rylska I. Socjologia wsi polskiej, Warszawa 2008, PWN. Gorlach K., Socjologia obszarów rustykalnych, Warszawa 2005, Scholar. Kłopot S.W., Procesy dostosowawcze do mechanizmów gospodarki rynkowej w rolnictwie indywidualnym (na przykładzie województwa wrocławskiego), Wrocław 1996, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. Szafraniec K. (red.), Kapitał ludzki i zasoby społeczne wsi. Ludzie-społeczność lokalna-edukacja, Warszawa 2006, IRWiR PAN. Wilkin J. (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa. Kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne, Warszawa 2010, IRWiR PAN.

Metody oceny: Końcowa ocena z kursu stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sumowane są punkty uzyskane ze sprawdzianu pisemnego, aktywności, udziału w dyskusjach, frekwencji oraz wykonania zadań dodatkowych. Wiedza weryfikowana jest podczas sprawdzianu pisemnego. Sprawdzian pisemny zawiera dwa pytania problemowe, umożliwiające ocenę umiejętności. Kompetencje społeczne są oceniane w oparciu o udział w zajęciach i dyskusjach tematycznych, frekwencję oraz wykonanie zadań dodatkowych. Wymagany poziom niezbędny do zaliczenia przedmiotu: 60%

Uwagi: Wykłady, z elementami dyskusji.