Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
OŹES20093o14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Inteligentne budownictwo niskoemisyjneKierunek:
Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka OdpadamiTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
Dr inż. Arkadiusz DyjakonJęzyk:
polskiPolski, Angielski (opcja)Efekty kształcenia:
Wiedza:
Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie ochrony środowiska naturalnego, oszczędzania oraz magazynowania energii poprzez poprawę efektywności energetycznej, odzysk ciepła, właściwy dobór materiałów, systemów i technologii grzewczych.
R2 OŹE_W9, R2 OŹE_W10
Posiada szczegółową wiedzę opartą na silnej podbudowie teoretycznej w zakresie projektowania i eksploatacji systemów i urządzeń służących do pozyskiwania i wykorzystania źródeł energii odnawialnej.
R2 OŹE_W12a
Umiejętności:
Potrafi dokonać identyfikacji i określić specyfikę zadań inżynierskich oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników w zakresie budownictwa niskoemisyjnego.
R2OŹE _U03
potrafi rozwiązywać w oparciu o standardowe działania inżynierskie problemy eksploatacyjne związane z budownictwem niskoemisyjnym przy uwzględnieniu wymogów związanych z dbałością o środowisko naturalne.
R2OŹE _U11
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Potrafi dokonać wnikliwej analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów dla zagadnień związanych z budownictwem niskoemisyjnym.
R2OŹE _K02
Wymagania wstępne:
Termodynamika, Fizyka, Przedmioty z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.Treści kształcenia:
Zagadnienia formalno-prawne, zasady oraz materiały w zakresie budownictwa niskoemisyjnego. Systemy niskoemisyjne w budownictwie energooszczędnym. Wymiana ciepła przez przegrody i bilans cieplny budynku. Wentylacja, rekuperatory, wymienniki ciepła i ogrzewanie niskoemisyjne. Projektowanie domów niskoemisyjnych. Automatyka w inteligentnym budynku niskoemisyjnym. Aspekty ekonomiczne i środowiskowe w budownictwie niskoemisyjnym.Literatura:
1. Wnuk R.: Instalacje w domu pasywnym i energooszczędnym, Przewodnik budowlany, 2007.
2. Wnuk R.: Budowa domu pasywnego w praktyce, Przewodnik budowlany, 2006
3. Marchwiński J., Zielonko-Jung K.: Współczesna architektura proekologiczna, Warszawa, PWN, 2012.
4. Krzywka A., Karaszewski R.: Projektowanie wnętrz a wyzwania zrównoważonego rozwoju, Warszawa, PWN, 2013.
5. Feist W.: Podstawy budownictwa pasywnego, PIBP, 2012.
6. Naciążek B., Piotrowski R.: Jak zbudować dom energooszczędny i skorzystać z dopłaty, Przewodnik Budowlany, 2013.
7. Gonzalo R., Rainer V.: Passive house design: planning and design of energy-efficient buildings, Walter de Gruyter, 2014.
8. Maclay B.: The new net zero: leading-edge design and construction of homes and buildings for a renewable energy future, Green Publishing Company, 2014.
9. Hootman T.: Net zero energy design: a guide for commercial architecture, Wiley, 2012.
10. Kachadorian J.: The passive solar house, Chelsea Green Publishing Company, 2006.
11. Chiras D.D.: The solar house - solar heating and cooling, Chelsea Green Publishing Company, 2002.
12. Spence W.P., Kultermann E.: Construction Materials, Methods and Techniques: Building for a Sustainable Future (Go Green with Renewable Energy Resources), Cengage Learning (3rd edition), 2010.
13. Romański L.: Odnawialne źródła energii, Skrypt, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2013.
14. Lewandowski. W. Proekologiczne źródła energii odnawialnej. WNT Warszawa
Metody oceny:
Wiedza: Zaliczenie kolokwium pisemnego, zaliczenie wszystkich zadań podczas realizacji ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych, zaliczenie projektu
Umiejętności: Ocena pojedynczych zadań projektowych na kolokwium, ocena sporządzonych sprawozdań i wykonanych projektów, analiza wyników i interpretacja zebranych danych, argumentacja dokonywanych wyborów, ocena ustnej prezentacji projektu
Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy indywidualnej i w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do skutków realizacji proponowanego (przez studenta lub zespół) rozwiązania, świadomość ekologiczna, poszanowanie dla praw autorskich, odpowiedzialność za wykonywane zadanie, sumienność w przygotowaniu do realizacji zadań.
Uwagi: